Albers spiekt letterlijk achter de Red Bull-schermen: 'Ik weet niet of dit in de race wordt ingezet' Formule 1
Formule 1

Albers spiekt letterlijk achter de Red Bull-schermen: 'Ik weet niet of dit in de race wordt ingezet'

Albers spiekt letterlijk achter de Red Bull-schermen: 'Ik weet niet of dit in de race wordt ingezet'

Christijan Albers is als analist van Viaplay ter plaatse op locatie, en zag Red Bull Racing in Italië na de tegenvallende kwalificatie de nodige spullen uit de vrachtwagen halen. De voormalige Formule 1-coureur zag dat Red Bull een noodplan van stal haalde, waarmee Max Verstappen mogelijk nog uit de brand geholpen kan worden.

Albers loopt door de paddock in Monza, en haalt daar de leegloop bij Red Bull aan. 'Het loopt gewoon niet soepel bij Red Bull. Je ziet toch dat er veel mensen vertrokken zijn bij het team, en dat doet het team geen goed', weet de voormalige coureur én teambaas. Albers wijst dan onder meer op Chief Technical Officer Adrian Newey, sportief directeur Jonathan Wheatley, hoofd aerodynamica Dan Fallows, en Chief Engineering Officer Rob Marshall.

De analist vindt zelf dat Red Bull het probleem niet onderkent. 'Het team doet er nonchalant over, maar de grote mannen, zoals Rob Marshall en Adrian Newey, worden wel gemist.' Marshall is nu zelfs de technisch directeur bij het nu toonaangevende McLaren. De leegloop heeft niet alleen te maken met eventuele onrust bij het team, maar ook met het budgetplafond, waardoor Red Bull vaak niet kan bieden wat andere teams wel bereid zijn om te bieden.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Albers spiekt letterlijk achter de Red Bull-schermen: 'Ik weet niet of dit in de race wordt ingezet'
Marshall ontwerpt nu McLarens.

Nieuw chassis voor Verstappen?

'Wat zag ik nou net, nu ik hier achter de pitbox stond?' zegt Albers, die de spanning opbouwt. 'Dat kan ik even laten zien, maar dat mogen we niet doorvertellen', aldus de Eindhovenaar, die een scherm van Red Bull opzij schuift, om te laten zien wat Red Bull probeert te verbergen. 'Ze gingen zich al voorbereiden. Ze hebben een monocoque uit de vrachtwagen gehaald', die op de beelden laat zien dat dit geen verzonnen verhaal is.

Nu is de vraag wat er met dit chassis zal gaan gebeuren. 'Ik weet niet of die in de race gebruikt wordt, maar ze hebben het zekere voor het onzekere genomen. Ik weet niet precies wat er aan de hand is, maar één ding is zeker: Max is absoluut niet blij met de afstelling. Hij klaagt heel veel over onderstuur, vooral in de langzame en middelsnelle bochten. Dat heb je hier wel nodig.' Verstappen had in Q3 opeens de grootst mogelijke moeite om teamgenoot Sergio Pérez te verslaan, en het lijkt er dan ook op dat de Nederlander zich afvraagt of er niet iets mis is met zijn auto.

Wissel Verstappen wel of niet?

Coronel haakt daar lachend op in: 'Dit is nu standaard zo'n ding. Als je niet meer weet waar het verkeerd gaat, pak je een chassis waarvan je zeker weet dat er geen schade is. Al die chassis worden allemaal gecheckt, maar het is wel een gevoel. Al heb je vier dezelfde auto's, ze voelen allemaal anders aan', zegt de coureur. Collega-analist Ernest Knoors is het daar niet helemaal mee eens. 'Je moet sowieso aantonen dat je een beschadiging hebt, anders mag je het niet vervangen. Ik laat me graag verrassen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws