Analisten speculeren op X over 'illegaal' remsysteem RB20, Red Bull-monteur reageert Formule 1
Formule 1

Analisten speculeren op X over 'illegaal' remsysteem RB20, Red Bull-monteur reageert

Analisten speculeren op X over 'illegaal' remsysteem RB20, Red Bull-monteur reageert

F1-analisten en -journalisten Peter Windsor en Craigh Scarborough geven op X aan iets te hebben gezien bij het remsystee, van Red Bull Racing, wat de problemen van de auto tijdens de Grand Prix van Australië kan verklaren, evenals de problemen met het insturen van de auto in China. Volgens Scarborough wordt dit onderstreept door een wijziging in de technische reglementen. Red Bull-monteur Callum Nicholas sabelt de speculaties direct neer.

De dominantie van Red Bull duurde in 2024 tot nu toe slechts een paar races. De Oostenrijkse renstal begon dominant aan het nieuwe seizoen na een ongelooflijk jaar in 2023, maar na de Grands Prix in Azië moest Red Bull serieus rekening houden met de concurrentie. Verstappen begon opnieuw aan een winning streak, die in Australië kort werd onderbroken vanwege een defecte rem. Het probleem zorgde ervoor dat hij vroeg in de race al uitviel.

Het is sommigen opgevallen dat de RB20 steeds circuitspecifieker presteert, terwijl de auto in de eerste vijf races geen problemen had met de verschillende banen, die zelfs als 'buitenbeentjes' werden aangewezen. Volgens analisten is het probleem van Red Bull in Australië ook een aanwijzing voor de huidige gebreken van de auto. Wat is er veranderd tussen China en Miami? 'Het lijkt erop dat Red Bull mogelijk een slimme rear cross-brake intertieklep gebruikte voordat ze deze voor Miami moesten verwijderen', zegt Windsor op X.

De tekst gaat verder onder het X-bericht.

'Dit zou de problemen met Max' rem rechtsachter in Melbourne kunnen verklaren, evenals zijn problemen bij het insturen, die sinds China optreden', gaat de Brit verder. Zo'n klep is geen onderdeel die gemaakt wordt door Brembo, de fabrikant die verantwoordelijk is voor het remsysteem. De precieze voordelen van zo'n klep zijn niet geheel bekend, maar het zou ervoor zorgen dat de auto preciezer wordt in de bochten en dat onderstuur verdwijnt. Daar kampt de RB20 de laatste tijd wel mee.

Red Bull-monteur reageert op X

'Ja... Dat is bullshit. Unsurprisingly', luidt de reactie van Nicholas, een monteur aan de Verstappen-kant van de Red Bull-garage. Hij krijgt nog tegengas van wat andere mensen, maar daar maakt hij al gauw korte metten mee. Die mensen verwijzen ook naar de reactie van Scarborough. 'Ik ben de afgelopen veertien races met de auto bezig geweest, hij niet', zegt Nicholas. Iemand anders vraagt of Red Bull het oké vindt dat Nicholas dingen ontkent en voor het team spreekt.

De tekst gaat verder onder het X-bericht.

Ook dat slaat Nicholas neer. 'Ik reageer hierop, omdat mensen de andere teams wat meer credits moeten geven dat ze hard hebben gewerkt en het gat hebben gedicht. Niet alles hoeft een grote samenzwering te zijn', sluit Nicholas af. Aan Windsor wordt op X ook gevraagd of dit suggereert dat Red Bull een 'illegale' auto had. De Brit heeft daar niet op geageerd. De RB20 is echter door genoeg checks geweest, dus het zou apart zijn als Red Bull opeens een illegaal foefje had bedacht.

Scarborough analyseert reactie van Windsor

Scarborough, die Windsor goed kent, denkt dat het mogelijk is wat hij zegt. 'Dit is logisch en wordt onderstreept door een wijziging in de technische reglementen', zegt de Brit op X. 'Red Bull heeft mogelijk een G sensitive bias-klep in het remsysteem gebruikt. In de bochten zou deze de remkracht op de binnenste band vergroten, waardoor het insturen verbeterde en de druk (en dus de slijtage) op de buitenste banden werd verminderd. Zo'n systeem werd halverwege het seizoen verboden door een update van de regels', vervolgt hij op zijn Instagram-pagina.

Op 31 juli herschreef de FIA artikel 11.2.1 van het technische reglement nadat de teams daar unaniem voor hadden gestemd. Het herschreven reglement luidt nu: 'het remsysteem moet zodanig zijn ontworpen dat, binnen elk circuit, de krachten die op de remblokken worden uitgeoefend van dezelfde omvang zijn en als tegengestelde paren op een bepaalde remschijf werken. Elk systeem of mechanisme dat systematisch of opzettelijk asymmetrische remkoppels voor een bepaalde as kan produceren, is verboden.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Analisten speculeren op X over 'illegaal' remsysteem RB20, Red Bull-monteur reageert
FIA herschreef een technische regel, legt dat de problemen van Red Bull bloot?

Systeem was aan het begin van het seizoen legaal geweest

De reacties of speculaties over een mogelijk illegale auto van Red Bull zijn in principe onterecht, aangezien de regelwijziging pas eind juli is doorgevoerd. Als Red Bull aan het begin van het seizoen wel met dit systeem reed, was dat dus volledig legaal geweest. Een sanctie zal er dan niet komen. Het probleem in Australië zorgde in ieder geval voor een onderzoek van de FIA.

Het kan zijn dat Red Bull toen is verteld dat ze de klep moesten verwijderen, waarna de FIA pas in juli besloot het reglement aan te passen. F1-commentator Antonio Lobato gaf tegenover DAZN in Hongarije aan dat hem was verteld 'dat het gebrek aan performance van Red Bull komt doordat ze eerder in het seizoen op de vingers zijn getikt. Dat werd door twee teams bevestigd en ook door de FIA', aldus Lobato.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws