Windsor denkt dat Russell zijn borst nat kan maken: 'Dan is Verstappen in bloedvorm' Opinie
Opinie

Windsor denkt dat Russell zijn borst nat kan maken: 'Dan is Verstappen in bloedvorm'

Windsor denkt dat Russell zijn borst nat kan maken: 'Dan is Verstappen in bloedvorm'

Formule 1-journalist en voormalig teammanager Peter Windsor is erg onder de indruk van Red Bull Racing en Max Verstappen en hij zag hoe ze het magisch voor elkaar kregen om dezelfde tijd te laten noteren als George Russell. Het ging goed op zaterdag, ondanks dat Verstappen niet veel heeft gereden op vrijdag. Een aantal dingen over de afstellingen van de Red Bull-bolide vielen hem op, en die neemt hij onder de loep in zijn analyse na de kwalificatie.

Russell pakte de poleposition in Canada nadat Verstappen precies dezelfde tijd liet noteren. De P1 ging toch naar de Mercedes-coureur, simpelweg omdat hij die ronde eerder in Q3 had geklokt dan Verstappen. Het was een bijzonder fenomeen, aangezien er letterlijk niets tussen zat. Windsor heeft genoten van de kwalificatie, maar er vielen een aantal dingen op. 'George op poleposition, op de voet gevolgd door Verstappen met een marge van precies niets', begint Windsor zijn analyse op zijn YouTube-kanaal. 'Precies dezelfde rondetijd tot op een duizendste van een seconde. Maar het verschil was natuurlijk dat George de tijd als eerste noteerde. Dus felicitaties aan iedereen bij Mercedes', gaat de journalist verder.

'Net toen het erop leek dat dit jaar weer een jaar was waarin het snel bergafwaarts ging voor hen, sloegen ze terug met deze pole in Canada. Maar wat een kwalificatiesessie was het, vol intriges, vol drama. En ik veronderstel dat een even groot gespreksonderwerp, naast George op pole voor Mercedes, was dat geen enkele Ferrari door wist te gaan naar Q3', wijst Windsor aan. Het ging niet soepel voor de Italiaanse renstal. Charles Leclerc pakte slechts P11, en Carlos Sainz sloot achter hem aan op P12. 'Iedereen zal verbaasd zijn, zeker in Italië, en waarschijnlijk ook in Spanje en in Monaco, over hoe het fortuin van Ferrari zo snel kan veranderen.'

Vooral omdat Leclerc in Monaco nog de pole en de overwinning pakte. 'Maar er zijn ook andere variabelen in het spel. Bovenaan de lijst staat het weer. De voorspelling voor de race is regen, de voorspelling voor de kwalificatie was regen, maar het regende niet. Op zondag wordt er wel regen voorspeld', kaart Windsor aan. 'George reed een 1:11,7 in Q2 en slechts een 1:12,0 in Q3. Misschien is het een kwestie van bandenmanagement, en als dat het geval is, suggereert dat mogelijk dat ze met verschillende afstellingen rijden in termen van stijfheid, waarschijnlijk zachtheid, voor de race die nat kan zijn of niet. En het zou niet onlogisch zijn voor teams zoals Mercedes, Aston, mogelijk Red Bull, om hun opties te splitsen omdat het weer op dit moment een groot vraagteken is.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing canada rb20 1
Verstappen pakte P2 tijdens de kwalificatie op Circuit Gilles Villeneuve. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

Windsor vreest het ergste voor Russell als het regent

Windsor analyseert de topsnelheden van de coureurs in de kwalificatie en ziet dat Verstappen 327 kilometer per uur aantikte op zijn snelste ronde. Russell tikte 330 kilometer per uur aan. 'Verstappen was niet snel. Voor Red Bull is dat niet snel. Daardoor denk ik, en dit is slechts een gedachte en een mening, dus misschien moet ik na de race mijn excuses aan bieden, maar het lijkt erop dat Red Bull veel 'natte afstellingen' op de auto heeft. En Max, als het nat is, zou in zeer goede vorm moeten zijn naast Russell op de grid', denkt Windsor, die denkt op te merken dat de RB20 is afgesteld op natte weersomstandigheden voor de race.

De kans op regen is nog steeds aardig groot, al wordt voorspeld dat het tijdens de race droog is. Regenbuien voorafgaand aan de start kunnen daardoor wel een grote rol spelen. '327 kilometer per uur in een rechte lijn is niet snel voor Verstappen. Om mijn punt te benadrukken, hij was erg snel in de eerste sector tijdens zijn eerste ronde. En dat is een sector waar je veel downforce kunt gebruiken', verklaart de Brit. 'Ik denk dat dat aan de hand is. Ferrari is ook een groot vraagteken, want ik denk niet dat ze reden met afstellingen voor natte weersomstandigheden. Ik hoop dat ik het mis heb, maar ik denk dat het een soort compromis was qua topsnelheid en het krijgen van een redelijk gripniveau.'

Red Bull deed wat ze moest doen

Naast zijn verbazing over Ferrari, bewondert Windsor vooral hoe Red Bull het deed na Monaco. 'Er zijn zoveel variabelen dit weekend, waaronder ook het assortiment zachte Pirelli-banden, het weer, en hoe de vrijdag verliep. Houd in gedachten dat Verstappen bijvoorbeeld niet veel reed op vrijdag. Tijdens VT3 deed hij het wel redelijk, maar hij reed nog steeds met weinig brandstof toen anderen aan hun high fuel runs begonnen. Dus, Red Bull was vreemd genoeg uit de pas, en Max was vreemd genoeg uit de pas. Tot nu toe niet een bijzonder weekend, en er waren zeker vraagtekens', zegt Windsor.

'Ik had zeker een vraagteken in mijn hoofd over hoe hij zou kwalificeren en of dingen goed zouden gaan. Maar het ging goed, ze deden het goed, zoals Red Bull dat altijd doet. Ze kregen het magisch voor elkaar. Maar in Q2 was het echt, echt moeilijk', benadrukt Windsor. 'Hij zat op het randje. Hij lag er eigenlijk uit tot aan het einde. Hij zette een ronde neer en kwam als zesde over de streep toen de vlag viel voor Q2. Het andere verhaal was dat Pérez niet uit Q1 kwam. Hij zwaaide met zijn vuist en zo... Het was hectisch en iedereen stond onder zeel veel druk om een tijd neer te zetten, en Sergio zette geen tijd neer.'

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws