Viaplay-analisten Ernest Knoors en Tom Coronel waren niet onder de indruk van de actie van Lance Stroll, die Daniel Ricciardo aanreed tijdens de herstart na de eerste safetycar. Stroll noemde Ricciardo op de boordradio een idioot, waarbij Coronel hoopte dat hij het over zichzelf had. De heren bij Viaplay vonden het een zeer klunzige actie, maar staken wel de loftrompet voor de prestaties van Fernando Alonso.
Halverwege de Grand Prix van China kwam de safetycar naar buiten omdat de auto van de Valtteri Bottas van het circuit getakeld moest worden. Eerst leek het erop dat de marshalls de auto wel weg konden duwen, dus schakelde de wedstrijdleiding een virtuele safetycar in. Omdat er toch een kraan moest komen om het probleem op te lossen, werd de safetycar ingezet. Het bracht het hele veld weer bij elkaar. Max Verstappen mocht het moment kiezen om de race te hervatten. In de hairpin zaten veel coureurs dicht op elkaar en was Stroll niet aan het opletten. Daardoor knalde de Aston Martin-coureur op de achterkant van de auto van Ricciardo. Hij vond het een idiote actie van de Australiër, die naar zijn idee heel hard op de rem ging. Ricciardo was ziedend na afloop.
'Je ziet hem naar rechts kijken en dan kleunt hij hem gewoon in die auto', zegt Coronel in de nabeschouwing van Viaplay, die naar Stroll wijst als de beelden opnieuw worden afgespeeld. 'Het zo klunzig, dat kan gewoon niet. Hij had het over een idioot, maar ik neem aan dat hij het dan tegen zichzelf had', hoopt de coureur. 'Dan moet je gewoon zeggen dat je een oen bent, niets meer, niets minder.' Knoors is het met Coronel eens dat Stroll totaal niet op zat te letten. 'Hij keek in zijn spiegels en was gewoon niet op tijd. Een heel apart beeld. De 27ste ronde was sowieso een rampronde voor Visa Cash App RB. Zowel Tsunoda als Ricciardo liepen schade op', wijst Knoors aan. Dat was best jammer, vooral omdat Ricciardo de pace wel had om er nog wat van te maken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hij reed met een nieuw chassis dit weekend. De analisten denken niet zozeer dat dat wat uitmaakte betreffende het verschil met teamgenoot Tsunoda, maar wel dat het mentaal een verschil maakte voor Ricciardo. 'Het gaat dan om het vertrouwen van de rijder', zegt Knoors. 'Als team geef je hem dan zo'n nieuw chassis, en als hij daardoor vertrouwen krijgt, dan is dat helemaal goed. Maar om technisch iets fout te hebben, tegenwoordig met al dat carbon, is heel lastig. Vroeger kon dat wel, in de tijd van aluminium en lasapparaten', zegt Knoors.
Alonso blinkt juist uit: 'Don't try this at home!'
Het was een weekend van twee uitersten voor Aston Martin. Alonso kon op zaterdag tijdens de sprintrace een DNF achter zijn naam zetten, maar deed het goed in de sessies die daarna kwamen. Alonso had ook een heel goede start, maar zakte uiteindelijk terug in de rangorde. 'Als hij nou de rode band had gekozen...' peinst Knoors. 'Hij had de race niet gewonnen, maar ik denk dat het wel wat spektakel op had geleverd in de eerste ronde. Daarmee offer je de rest van je race op, maar de glorie van de eerste ronde was er wel. Wat hij daarna op de mediums liet zien, daarmee was hij wel echt de smaakmaker.'
Toen Alonso achter Hamilton aan zat raakte hij de auto bijna kwijt. In de bocht richting start-finish raakte zijn achterwiel het grind, maar hij wist de controle over zijn bolide te behouden. 'Dat is ook wel talent, want dat moet je aanvoelen. Hij zit op de limiet en kan de auto alsnog corrigeren', zegt Knoors. Coronel zag hetzelfde en kon erg genieten van die beelden. 'Dan draai je je stuur gewoon 180 graden en corrigeer je de auto alsnog. Hij ging op dat moment 180 kilometer per uur. Dat is echt een geval: don't try this at home!'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties