Uit navraag bij Red Bull blijkt: 'Verstappen had zich nog als vijfde kunnen kwalificeren' Opinie
Opinie

Uit navraag bij Red Bull blijkt: 'Verstappen had zich nog als vijfde kunnen kwalificeren'

Uit navraag bij Red Bull blijkt: 'Verstappen had zich nog als vijfde kunnen kwalificeren'

Erik van Haren, Formule 1-verslaggever van De Telegraaf, meldt in de laatste podcast van de krant dat hij geïnformeerd heeft bij Red Bull Racing naar de mogelijkheden van Verstappen om na zijn mislukte Q3-ronde nog een tweede poging te doen. Volgens Van Haren beschikte Verstappen niet over voldoende benzine om nog voordat hij de pitstraat opzocht een extra ronde te rijden. Het team denkt wel dat Verstappen winst op de startopstelling had kunnen boeken door zijn eerste ronde alsnog uit te rijden.

In de podcast blikken voormalig Formule 1-coureur Christijan Albers en Van Haren terug op het laatste raceweekend. Het tweetal zag hoe Verstappen bijna het gehele weekend domineerde. De Nederlander maakte grote indruk in de vrije trainingen, de eerste twee kwalificatiedelen, en uiteraard de Grand Prix zelf. Het enige foutje van Verstappen werd gemaakt in de eerste run in het laatste kwalificatiedeel. Verstappen wachtte vervolgens tot het einde van de sessie om aan zijn tweede poging te beginnen, maar de rode vlag werd al gezwaaid vanwege een crash van Charles Leclerc, nog voordat Verstappen aan zijn snelle ronde begon.

'Dit laat zien hoe belangrijk het is om een banker lap neer te zetten', meent Albers. 'Dat zagen we nu wel met Max én met Leclerc. Ze hebben allebei eigenlijk geen goede ronden neergezet, en nemen dan stiekem toch al het risico aan het einde van de kwalificatie.' Dat kwam Leclerc duur te staan: de Ferrari-coureur ging in dezelfde bocht de fout in als een dag eerder tijdens de vrije training. Verstappen werd het grootste slachtoffer van het ongeval van de Monegask.

Plek vijf had haalbaar kunnen zijn

Van Haren vroeg na de kwalificatie bij het team na wat er eventueel haalbaar was geweest mochten er andere keuzes gemaakt zijn. 'Bij Red Bull hadden ze een beetje berekend dat als Verstappen zijn ronde had afgemaakt, hij in ieder geval P5 had gestaan.' Dat zou Verstappen vier plekken winst hebben opgeleverd op de startopstelling. De banden laten afkoelen om daarna meteen nog een poging te wagen bleek geen optie. 'Hij had daarvoor niet genoeg benzine', kreeg Van Haren te horen.

Een andere optie was dat Verstappen zo snel mogelijk weer het circuit had opgezocht nadat hij in de pitstraat voorzien was van nieuwe banden en wat extra benzine, maar dat zou volgens het team geen verschil hebben gemaakt. 'Als hij eerder naar buiten was gekomen (voor zijn laatste ronde, red.), dan was de kans alsnog groot dat hij hem af had moeten breken vanwege Leclerc. Dan had hij zijn ronde in sector drie moeten afbreken vanwege de rode vlag. Misschien als hij gelijk naar buiten was gegaan nadat hij naar binnen was gekomen, had hij het misschien wel gehaald', deelt Van Haren zijn vergaarde informatie.

'Hier zie je maar weer hoe belangrijk zo'n banker lap is. Dus wel risico nemen, maar niet té veel risico. Dat grote risico neem je in de laatste ronde', zegt Albers. Juist het feit dat de coureurs in die laatste ronde extra risico nemen, maakt het extra belangrijk dat je voor dat moment al een redelijke rondetijd hebt staan. 'Het had dit weekend desastreus kunnen zijn op de zondag als Max niet die overcapaciteit had in die auto, in combinatie met zijn talent. Hij maakt ook gewoon twee fouten. De eerste fout was in die snelle chicane, dat de auto nerveus werd op die kerb met overstuur. Daar praat je over tienden, misschien anderhalve tiende, die marge heeft hij altijd. Wat er dan gebeurt, is dat hij dat probeert goed te maken met het aanremmen bij de volgende bocht. Dan heb je een probleem, want dan rem je te laat, en toen kwam hij uit op die goot, die daar loopt om het water af te voeren, en die is gewoon superglad.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws