Tung merkte iets positiefs op in Hongarije dat Verstappen en Red Bull op Spa kan helpen Opinie
Opinie

Tung merkte iets positiefs op in Hongarije dat Verstappen en Red Bull op Spa kan helpen

Tung merkte iets positiefs op in Hongarije dat Verstappen en Red Bull op Spa kan helpen

Coureur en analist Ho-Pin Tung denkt dat de baankarakteristieken van Spa-Francorchamps niet per se slecht zullen zijn voor de Red Bull Racing-bolide van Max Verstappen. Tung ziet het niet direct somber in voor Red Bull, ondanks dat het team snelheid tekortkomt de laatste tijd. In Hongarije merkte Tung iets op dat wellicht ook zal helpen op Spa.

Voor Verstappen was het weekend in Hongarije een weekend om snel te vergeten. Naar zijn idee werkte niets: de auto werkte niet, de updates sloegen niet aan, en de strategie werkte ook niet. Dit weekend mag hij alweer achter het stuur kruipen om een comeback te maken. De Nederlander heeft al drie races niet gewonnen en zal graag weer willen terugkeren op de hoogste trede van het podium. Na het weekend op de Hungaroring zien velen het somber in voor Red Bull, maar Tung heeft wat positieve dingen gezien die Red Bull zullen helpen in België.

'Ik denk niet dat het een slecht weekend gaat worden voor Red Bull', zegt Tung in de voorbeschouwing op NU.nl. 'Ik zag in de data uit Hongarije dat Verstappen op de hoge kerbs in de chicane iets van een tiende verloor. Maar in bochten vier en elf, de enige hogesnelheidsbochten op Hongarije, was Red Bull sneller dan McLaren. Dat hebben we al even niet in deze mate gezien', weet Tung, die zag dat Red Bull ook sneller was op Silverstone, maar dat de bandenslijtage in de eerste stint de pace de das omdeed. 'De achilleshiel van Red Bull blijven de kerbs', denkt de coureur. 'Maar qua aerodynamica lijken ze een stap te hebben gezet.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Tung merkte iets positiefs op in Hongarije dat Verstappen en Red Bull op Spa kan helpen
Tung ziet toch nog positieve dingen uit het weekend in Hongarije.

'Daar gaat het in Spa vooral om'

Waar Verstappen na de kwalificatie in Hongarije al concludeerde dat de update niet aansloeg, denkt Tung dat dat wel meevalt. 'Door de update hebben ze die stap gezet. Spa is alleen een totaal andere baan dan Hongarije. Waar het op de Hungaroring om zoveel mogelijk downforce draait, gaat het in Spa vooral om de efficiëntie van de aerodynamica', wijst Tung aan. Tevens spelen de krachtbron en de topsnelheid een grote rol. 'Alle teams zullen daarom met andere, kleinere achtervleugels rijden. Het is de vraag of de update aan het bodywork van Red Bull in Spa ook nog op de auto zal zitten.'

Deze update genereerde wat meer downforce, waarvoor de bolide in ruil wat meer drag kreeg. 'De vraag is of dat de snellere oplossing zal zijn voor Spa', peinst Tung. 'Op circuits waar efficiëntie belangrijk is, was Red Bull dit jaar sowieso snel. Ik denk dat dat veel af zal hangen van de balans in de auto. Verstappen is daar al een tijdje niet tevreden over. Hij heeft zowel veel onderstuur als overstuur, en dat zorgde in Hongarije voor frustratie. Op dat circuit heeft een auto van nature redelijk veel onderstuur, iets waar Verstappen een hekel aan heeft.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

verstappen onderweg kwalificatie belgie 2022
De verwachting is dat Spa-Francorchamps wat beter bij Verstappen en de RB20 past.

Inhalen is op Spa wel mogelijk

Red Bull en Verstappen gaan waarschijnlijk voor een strategische motorwissel, omdat het makkelijker is om in te halen op Spa. Als hij in het middenveld moet starten, komt hij makkelijker naar voren. 'Inhalen is op Spa zeker mogelijk. Als ze die motorwissel wel gaan doorvoeren, moet hij aan de bak in het middenveld', schrijft Tung. 'Gezien hoe dicht de teams bij elkaar zitten, lijkt een overwinning daardoor lastig. Desondanks vermoed ik dat Verstappen wel zijn competitiefste weekend van de afgelopen races in zal gaan', denkt Tung.

Hij kaart nog wel één ding aan: Spa is onlangs opnieuw geasfalteerd. 'Wat je vaak ziet bij nieuw asfalt, is dat het heel glad kan zijn en dat de gripniveaus heel hoog zijn', gaat de coureur verder. 'Op Spa zagen we eerder ook al dat de stukken die opnieuw waren geasfalteerd ontzettend veel grip hadden. Het zal me niet verrassen als dat dit jaar ook zo is. Regen is echter wel een probleem voor nieuw asfalt, maar ik verwacht dat het niet heel heftig is. Er zijn al wat races verreden op natgeregend asfalt hier. De spray blijft denk ik wel een probleem, maar dat is op Spa altijd lastig, net als de witte lijnen en de kerbs, die worden spekglad als het nat is.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws