Schmidt lacht om verklaring van Horner over boordradio's: 'Dat is natuurlijk onzin' Opinie
Opinie

Schmidt lacht om verklaring van Horner over boordradio's: 'Dat is natuurlijk onzin'

Schmidt lacht om verklaring van Horner over boordradio's: 'Dat is natuurlijk onzin'

Auto, Motor und Sport-journalist Michael Schmidt vond de boordradio's van Max Verstappen eerder koppig overkomen dan echt als snoeiharde kritiek. De Duitser denkt echter wel dat Verstappen het hele weekend te hard was voor het team, maar niemand durft hem binnen Red Bull Racing tegen te spreken. Zo vond de Nederlander ook dat het team moest stoppen met excuses zoeken, al denkt Schmidt niet dat het team dat aan het doen is.

Verstappen bereikte in Hongarije een soort kookpunt nadat het het hele weekend al niet zo ging zoals hij het had gewild. Zijn Red Bull had een updatepakket gekregen, inclusief nieuwe engine cover en sidepods, maar naar zijn idee gaf het niet genoeg performance om echt de strijd aan te gaan met McLaren. Hij sprak van een cruciaal weekend, maar dat werd genuanceerd door hoofdingenieur Paul Monaghan, die aangaf dat het even tijd kan kosten voordat de updates aanslaan, gezien Hongarije een compleet andere baan is dan Spa-Francorchamps.

De Nederlander reageerde er na een teleurstellende kwalificatie op: een aantal mensen binnen het team moesten eens wakker worden. Op zondag leidde het tot een aantal gefrustreerde boordradio's waarbij de pitmuur het moest ontgelden. 'Het was een soort koppige reactie', denkt Schmidt in de podcast van Auto, Motor und Sport. 'Vooral toen Lambiase hem vertelde om voorzichtig met de banden om te gaan. Hij gooide alles over boord en reed als een bezetene', is Schmidt van mening. 'Hij reed vier snelle rondes achter elkaar en beschadigde daarmee zijn banden.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Schmidt lacht om verklaring van Horner over boordradio's: 'Dat is natuurlijk onzin'
Verstappen was op oorlogspad na zijn tweede pitstop.

Lambiase sprak hem vervolgens aan, maar die opmerking schoot bij Verstappen het verkeerde keelgat in. 'Ik vond dat Max het hele weekend te hard was voor zijn team. Hij mag niet vergeten dat zij hem de afgelopen twee jaar een fantastische auto hebben gegeven. En de auto waarin hij nu rijdt is ook niet slecht', vervolgt de Duitser. 'Hij kan niet altijd verwachten dat zijn team de beste auto levert, anders zouden de andere teams net zo goed kunnen stoppen met racen. Ook die opmerking na de kwalificatie, dat een aantal mensen moeten stoppen met excuses zoeken, vond ik aardig heftig.'

'Kan Verstappen zich dit bij een ander team veroorloven?'

Schmidt denkt echter niet dat dat het geval is. 'Ik zou nu niet zeggen dat Pierre Waché of Monaghan naar excuses zoeken. Natuurlijk vinden zij het ook vervelend dat de andere teams dichterbij komen', gaat hij verder. 'Dat is nu eenmaal zo. Deze auto's, met ground effect, hebben een bepaalde limiet. Dat limiet is naar mijn idee nu bereikt, of we zijn er dichtbij. Dat zal vaker gebeuren en dat zal hij moeten accepteren. Hij is de beste coureur van onze tijd', zegt Schmidt, die tegelijkertijd complimenten aan het adres van Verstappen levert. 'Het wordt moeilijk om te winnen. Tweede of derde worden, dat is ook een prestatie.'

De Duitse journalist geeft aan dat verschillende wereldkampioenen zich hebben onderscheiden door op verschillende manieren op situaties te reageren, inclusief een tweede, derde of vijfde plek te beschouwen als een zege. Verstappen komt echter om te winnen, niet om tweede of derde te worden. 'Kan Verstappen zich dit bij een ander team veroorloven?' vraagt Schmidt zich af over de uitspraken van Verstappen. 'Naar mijn mening niet. Bij Red Bull durft natuurlijk niemand hem tegen te spreken. Horner vond na de race allerlei excuses', haalt Schmidt zijn schouders op.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lewis hamilton max verstappen drs hongarije 2024 mercedes red bull
Verstappen en Lambiase deelden een verhit boordradiomoment na de aanvaring met Hamilton.

Schmidt vindt uitspraak van Horner onzin

Het ging op de boordradio hard tegen hard, en na de aanvaring met Lewis Hamilton, waarop Verstappen zei dat de Brit bewoog in de remzone, antwoordde Lambiase dat hij niet in discussie ging met andere teams op de boordradio, want 'dat is kinderachtig, heel kinderachtig'. Op dat moment was het onduidelijk of dat aan Verstappen was gericht of tegen Mercedes, die ook aan het klagen was over Verstappens rijgedrag. Horner gaf aan dat de ingenieur het niet tegen Verstappen had op dat moment. 'Dat is natuurlijk onzin', zegt Schmidt direct. 'Lambiase was ook geïrriteerd door het hele gesprek.'

De Duitser vindt het een probleem dat niemand Verstappen op zo'n moment de mond kan snoeren. 'Lambiase zei soms niets meer omdat dat waarschijnlijk het beste was. Maar niemand durft te zeggen: kameraad, tot hier en niet verder', denkt Schmidt. 'Het zou interessant zijn om Toto Wolff eens te vragen wat er zou gebeuren als zoiets plaatsvindt. Voor mij was alles in ieder geval net een beetje te veel', zegt de Duitser. 'Hij heeft ook tot drie uur in de nacht zitten simracen, dat vond ik ook interessant. Ik weet niet of hij met het verkeerde been uit bed is gestapt die ochtend.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing hongarije zaterdag 2024 11
Verstappen is vaker tot laat aan het simracen en het had tot Hongarije niet voor discussies gezorgd.

Uitspraak van Doornbos wordt ook tegengesproken

Verstappen had ook na afloop geen blad voor de mond. Oud-coureur Robert Doornbos denkt dat Verstappen hiermee het team een schop onder het achterwerk geeft en hen motiveert om nog harder te werken. Schmidt ziet dit anders. 'Ik denk dat hij het wel aankan (tot in de late uren simracen, red.), maar met zijn kritiek op zijn team moet hij een beetje voorzichtig zijn. Hij demotiveert die mensen denk ik, omdat ze bij Red Bull zeker hun best doen. Ik bedoel, alleen al de moeite om twee auto's voor te bereiden voor verschillende racebanen, dat doet geen enkel ander team.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws