In de ‘De race van Verstappen’ wordt het raceweekend van Max Verstappen onder het vergrootglas gelegd. Op deze manier kom je dingen te weten die je tijdens de uitzending wellicht hebt gemist. Het weekend in Hongarije ging niet van een leien dakje voor Verstappen, die witheet op de boordradio was nadat hij naar zijn idee een slechte strategie voorgeschoteld kreeg. Bovendien leverden de upgrades hem niet wat hij had gehoopt.
Voor Verstappen was het raceweekend op de Hungaroring, waar hij in 2022 en 2023 nog kon zegevieren, een weekend om te vergeten. Vol goede moed begonnen hij en Red Bull Racing eraan, de RB20 had namelijk wat updates gekregen. Na de zaterdag in Hongarije concludeerde Verstappen al dat de upgrade niet genoeg performance leverde, en hij baalde er behoorlijk van dat hij twee tienden tekortkwam op de pole-tijd van Lando Norris. Op zondag ging het van kwaad tot erger, en moesten vooral de pitmuur en de FIA het ontgelden.
Verstappen had stress: 'De regen, de regen!'
Voorafgaand aan het raceweekend leek het erop dat het een ongelooflijk heet en droog weekend zou worden, maar toch was het op zaterdag flink bewolkt en hing de regen duidelijk in de lucht. Tijdens Verstappens eerste meters op het circuit tijdens Q1 merkte hij al dat het wat begon te druppelen. 'Hier valt wat regen', zei Verstappen, die net uit de eerste twee bochten kwam. 'Oké, begrepen', antwoordde race-ingenieur Gianpiero Lambiase. De buienradar gaf aan dat er snel wat meer regen kon vallen, dus werd het druk op de baan omdat de meesten snel een ronde neer wilden zetten. Ook Verstappen begon aan zijn eerste run.
'Pas op met Zhou daar, Max', verzocht Lambiase, die de twee coureurs samen de eerste bocht in zag gaan. 'Ongelooflijk', klonk Verstappen geïrriteerd. 'Koel je banden nu. Je bent momenteel vijfde', zei de ingenieur. 'Één langzame ronde of twee?' vroeg Verstappen. 'Één, ik laat je weten als het verandert. Russell op twee seconden achter je', vervolgde Lambiase. Zijn tweede run leverde hem de derde tijd op, dus daar ging het al wat beter. Verstappen had er echter geen vertrouwen in dat hij nog meer tijd kon vinden. 'Maat, ik denk niet dat we nog kunnen verbeteren op deze manier', gaf hij aan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Waarover maak je je zorgen, Max? De temperaturen of de banden?' vroeg Lambiase. 'De regen, de regen!' antwoordde Verstappen, die zijn stem verhief. 'Oké, rustig aan. Als je je zorgen maakt over de regen kan je nu naar binnen komen, dat is geen probleem. Je had het zonet over de bandentemperaturen', antwoordde Lambiase. Verstappen was even stil. 'Laat me weten wat je wilt', vervolgde de ingenieur. De drievoudig wereldkampioen besloot naar binnen te gaan, hij zag dat de regen erger begon te worden en had ook druppels op zijn vizier. Niet veel later was het rood vanwege de crash van Sergio Pérez.
Verstappen sloeg op zijn stuur uit frustratie
Verstappen ging na de vlag nog een ronde rijden en verbeterde daarmee wel zijn tijd. Hij kwam 37 duizendsten tekort op de snelste tijd. Verstappen wachtte tijdens Q2 even voordat hij naar buiten ging, en ondertussen was Sainz de snelste man op de baan. Dat was hij echter niet lang, want een paar minuten later ging Verstappen aan de slag en klokte hij de snelste ronde: een 1:15,770. Daarmee was hij bijna acht tienden sneller dan Lewis Hamilton, die op dat moment de tweede tijd in handen had. McLaren moest toen nog een ronde rijden. Het lukte Oscar Piastri niet om aan Verstappens tijd te komen, maar er waren nog vijf minuten te gaan.
Verstappen stond even in de pitstraat te wachten totdat hij de baan op kon en werd dan ook verzocht door Lambiase om het gat met de rijders voor zich te openen. 'Bottas en Hülkenberg willen waarschijnlijk zo snel mogelijk langs je, want het wordt krap in het achterveld', waarschuwde de ingenieur. 'Wat moet ik doen?' vroeg Verstappen. 'Ellebogen uit', klonk Lambiase. De Nederlander kon vervolgens aanzetten om nog een kwalificatierun te doen. Norris was op dat moment bezig met een paarse ronde en leek sneller te gaan dan Verstappen. Toen de drievoudig wereldkampioen over de streep kwam bevestigde hij dat.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen kwam in Q2 twee tienden tekort, en dat gebeurde in Q3 opnieuw. De sessie werd met iets meer dan twee minuten ook nog onderbroken door een rode vlag. Yuki Tsunoda was hard gecrasht. 'Ik had erg veel onderstuur. Wat extra clicks misschien?' verzocht Verstappen. 'Hoeveel?' vroeg Lambiase. 'Drie, denk ik. Ik had wat moeite met de voorbanden', gaf de Nederlander aan. Hij probeerde het vervolgens nog een keer, maar hij kwam opnieuw twee tienden tekort. 'Mijn god, ugh', klonk hij, waarbij hij op zijn stuur sloeg. 'Rode vlag, dat was echt pech, want je deed het goed', zei Lambiase. Het had voor hem echter geen zin om nog een keer op pad te gaan, hij had geen nieuwe banden meer.
Norris moet erlangs: 'Dan mag je dit aan de FIA vertellen'
Verstappen mocht de race op zondag vanaf P3 aanvangen, maar kende een goede start en lag na de eerste bocht op P2. Daarvoor moest hij een stukje buiten de baan meepakken om te voorkomen dat hij tegen Norris aan zou rijden. De Brit zat in het midden, want Piastri zat aan de binnenkant. 'Ik werd van de baan geduwd', zei Verstappen direct. Het incident was niet veel later genoteerd bij de stewards. want Norris vond dat Verstappen een voordeel behaalde door buiten de baan te gaan. Red Bull vreesde het ergste: dat Verstappen een straf zou krijgen. Daarom suggereerde de pitmuur dat Verstappen Norris het beste erlangs kon laten gaan.
'Ik zat ervoor bij de apex, maar hij opende gewoon zijn stuur en duwde me van de baan', zei Verstappen. 'Begrepen, Max. Het incident is under investigation. Ik raad je aan om Norris te laten gaan, we kunnen er later over praten. Dus als je Lando erlangs wil laten in bocht 1', antwoordde Lambiase. 'Waarom kunnen ze niet gewoon zeggen wat ze denken en dan beslissen we? Dit is echt bullshit', zei de Nederlander. 'We raden je aan om die plek terug te geven in bocht 1, Max', hield Lambiase vol. 'Oké, dus we kunnen gewoon mensen van de baan duwen? Dan mag je de FIA vertellen dat we zo gaan racen vanaf nu', zei Verstappen. 'Max, we hebben de pace. Laat hem gaan, we hebben de pace, er is nog een lange race te gaan', drong Lambiase aan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Ja, maar dat is niet mijn punt', ging Verstappen verder. 'Dat ben ik met je eens, maar laten we dit nu gedaan laten. Head down, let's go', zei de ingenieur. Verstappen liet Norris erlangs en bleef vervolgens bij hem in de buurt om de aansluiting niet kwijt te raken. Echter kon hij het tempo van de McLaren niet bijbenen zonder zijn banden aan gort te rijden. Red Bull koos ervoor om een langere eerste stint te rijden, dus moest Verstappen uiteindelijk wel afhaken. Hij moest de pace wel behouden, want Lewis Hamilton zat achter hem en hij begon de Nederlander langzamerhand op te jagen. 'Update over de balans, Max?' vroeg Lambiase. 'Ik heb weer onderstuur, maar ook overstuur', klaagde de Nederlander.
De RB20 loopt niet in het gareel: 'Dit ding stuurt gewoon niet in!'
Lambiase vroeg vervolgens of hij bij zijn pitstop een aanpassing aan de front flap wilde. 'Deze stand is aan de lage kant, maar dat is de enige manier waarop ik kan overleven', antwoordde Verstappen. 'Wil je dan een aanpassing aan de high speed diff? Voor bochten vier en elf', vroeg Lambiase. 'Nee, voorlopig niet', gaf de drievoudig wereldkampioen aan. 'Piastri is hier en daar bezig met lift and coast, hij is ook wat voorzichtiger met het remmen in bocht vier', informeerde Lambiase. Verstappen was echter meer bezig met het rijgedrag van zijn auto, want daar ergerde hij zich groen en geel aan. 'Hamilton is minder bezig met managen in bochten vier en negen. In het voorveld rijden ze 24,2. Hamilton rijdt nu de pitstraat in.'
Norris was inmiddels drie seconden uit het zicht verdwenen en Hamilton zat bijna binnen DRS achter hem. Het ging niet zoals Verstappen in gedachten had. Hamilton besloot echter in ronde zestien al naar binnen te gaan, Verstappen bleef buiten. 'We hebben het besproken hier, Max, maar we hebben het gevoel dat dat aan de vroege kant is', zei Lambiase, die aangeeft dat ronde zestien wellicht te vroeg is om te stoppen en over te gaan naar de harde banden, die het dan heel wat ronden moeten overleven. 'Ik kan niet remmen, ik kan de bochten niet aanvallen, de voorkant is echt heel slecht', zei Verstappen. 'Begrepen, Max', antwoordde Lambiase. Drie ronden na die communcatie werd Verstappen uiteindelijk naar binnen geroepen, dat was in ronde 21.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Op de harde band had Verstappen wel een goede pace, maar door later naar binnen te gaan kwam hij achter Hamilton terecht. 'De laatste ronde van het voorveld was een 23,2. Het gat is 6,7 seconden, de delta naar Hamilton is vijf ronden', informeerde Lambiase, die verwachtte dat Verstappen niet heel lang meer achter Hamilton zou zitten. Verstappen was zo'n zeven tienden per ronde sneller dan de McLarens voor hem op de harde band, en dat hielp zeker om het gat naar Hamilton snel te dichten. 'Je rijdt nu 22,8. Let op de derde versnelling in bochten drie, zes en zeven, Max', zei Lambiase. 'Het is echt dogshit daar', reageerde de Nederlander. 'Ik raad je aan minder agressief op je gaspedaal te gaan in bochten acht en negen', ging de ingenieur verder. 'Ik heb een brake bias van minus vijf en dit ding stuurt gewoon niet in! Het is ongelooflijk', ergerde Verstappen zich.
Niks deugde meer voor Verstappen: 'Dit is ook shit'
Verstappen wist het gat met Hamilton toch te dichten in de ronden die volgden, maar had hulp nodig met de afstellingen om de inhaalactie gedaan te krijgen. 'Leclerc heeft DRS in de volgende ronde. Je moet modus negen hebben', zei Lambiase. 'Negen of vijf? Dit is ook shit', antwoordde Verstappen. 'Modus negen, en dan press and hold overtake, Max, als je in modus zeven staat. Dank je', reageerde Lambiase. Verstappens frustraties begonnen ondertussen op te lopen terwijl hij bezig was met het inhalen van Hamilton. Mercedes besloot echter om Hamilton opnieuw eerder dan Verstappen naar binnen te halen. 'Hamilton en Leclerc zijn in de pitstraat nu', zei Lambiase. Verstappen vond het ongelooflijk.
'Erg indrukwekkend hoe we ons hebben laten undercutten en mijn race compleet hebben verkloot', beet Verstappen. Daar reageerde Lambiase niet op. Het was ondertussen wel duidelijk dat de pitmuur druk bezig was om een manier te vinden om Verstappen nog op het podium te krijgen. 'De pace van McLaren is momenteel 24,0', ging Lambiase verder. Niet veel later dook Norris de pitstraat in. 'Het gat naar Piastri is negen seconden', zei hij. 'Voorvleugel-update?' vroeg de ingenieur. 'Ik heb het liever zo, dus laat me maar doorgaan met meer onderstuur dan overstuur', zei Verstappen, die overigens kalm klonk op dit punt. De Nederlander kwam echter in verkeer terecht, en verzocht zijn team er wat aan te doen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Ik verlies zoveel tijd hier', zei Verstappen. 'Kom maar naar binnen, Max', antwoordde Lambiase. De pitstop was wederom later dan die van Mercedes en Ferrari, waardoor hij weer achter Hamilton terechtkwam. Tevens lag hij achter Leclerc na zijn stop voor de mediumband. 'De delta is negen ronden naar Hamilton en Leclerc. Hamilton staat op de harde band, Leclerc op medium. Denk aan de banden en rij ze voorzichtig warm. Deze stint is 21 ronden, net als de eerste stint', zei Lambiase. 'Hoe is de baantemperatuur vergeleken met de eerste stint?' vroeg Verstappen. 'Een paar graden koeler, maar het verschil is niet groot.'
Verstappen witheet: 'Niet doen, maat'
Verstappen was echter niet van plan om het rustig aan te doen, hij wilde snel plekken goed maken om nog op het podium te eindigen. Lambiase was het er niet mee eens, al helemaal niet toen Verstappen de snelste ronde klokte. 'Dat is niet echt een rustige opwarming van de banden', zei Lambiase cynisch. 'Nee, maat, geef me die bullshit niet. Jullie hebben me deze fucking strategie gegeven, oké? Ik probeer nu te redden wat er te redden valt', sneerde Verstappen witheet. De Nederlander wist Leclerc vervolgens vrij snel in te halen, maar Hamilton inhalen bleek wat lastiger te zijn. Bij zijn eerste poging leek het direct goed te gaan, maar hij ging wijd in bocht twee.
'Moet je geen autobreedte ruimte laten?' mopperde Verstappen. 'We denken dat je achter hem zat bij de apex, Max', antwoordde Lambiase kalmpjes. 'Whatever, man', rolde Verstappen zijn ogen en ging het de ronde erna nog eens proberen. Toen ging het mis, want hij blokkeerde zijn voorbanden en stuiterde over de voorband van Hamilton heen. Toen kon Leclerc er opnieuw langs. 'Hij bewoog onder het remmen!' zei Verstappen. 'Ik ga niet op de boordradio met andere teams vechten, Max. We laten de stewards hun ding doen. Het is kinderachtig, Max, op de radio. Heel kinderachtig', zei Lambiase. Het was op dat moment niet helemaal duidelijk of dit aan Verstappen gericht was of aan Mercedes, aangezien de ingenieur van Hamilton ook zijn beklag deed over Verstappen op dat moment.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen kon de FIA wel fijnkauwen: 'Stuur de stewards maar naar de medical delegate'
Teambaas Christian Horner dacht dat Lambiase het niet tegen Verstappen had, en verklaarde dat na afloop bij de media, maar de drievoudig wereldkampioen heeft er zelf niets over gezegd. 'Heb ik schade?' vroeg Verstappen, die aardig hard weer op het asfalt terecht kwam nadat hij kort door de lucht vloog. 'Het ziet er oké uit op dit moment', liet Lambiase weten. Of Lambiase het nu wel tegen Verstappen had toen hij zei dat het kinderachtig was of niet, Verstappen liet pas na het vallen van de vlag weer van zich horen. Hij kwam uiteindelijk als vijfde over de streep. Vanwege zijn korte vlucht over de voorband van Hamilton moest hij zich nog melden bij de medici aanwezig op het circuit.
Lees ook
Horner geeft opheldering over felle uitspraak Lambiase: 'Had geen betrekking op Verstappen'
'Ik heb zojuist begrepen dat de medical delegate je nog moet onderzoeken onder Parc Fermé-omstandigheden wanneer je uit de auto komt', zei Lambiase. 'Je mag de stewards naar de medical delegate sturen zodat hij kan checken of zij wel oké zijn. Ik ben helemaal in orde', reageerde Verstappen. Daar reageerde Lambiase niet op. Normaal gesproken laat ook Horner even van zich horen op Verstappens boordradio na een race, maar de Britse teambaas bleef ditmaal stil. Na afloop was Helmut Marko de enige die Verstappen gelijk gaf betreffende zijn 'heftige' boordradio's. Hij eist meer van het team, zoals hij al weken roept. Hongarije was de druppel die de emmer deed overlopen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties