Voormalig Haas-teambaas Guenther Steiner vindt dat de Formule 1 een stuk duidelijker moet zijn in wat wel en wat niet geaccepteerd wordt als defensief rijden. De Italiaan doet de uitspraken nadat Fernando Alonso na de Grand Prix in Melbourne een tijdstraf van twintig seconden kreeg voor zijn remacties in de laatste ronde van de race. Volgens Steiner lijkt er verder onder de coureurs ook een algemene tendens om agressiever te verdedigen om zo meer punten binnen te kunnen halen.
Alonso kreeg na de race in Australië een drive-through penalty voor zijn defensieve acties en 'potentieel gevaarlijke' manier van rijden tegenover George Russell. De straf werd later omgezet in een tijdstraf van twintig seconden, omdat de race al was afgelopen. Russell kwam door het onverwachte remmen van Alonso in de laatste ronde te dicht achter de Spanjaard terecht, verloor downforce en vervolgens de controle over het stuur. Russell schoot daardoor rechtdoor van de baan af en tegen de barrières aan, en kwam vervolgens overdwars op de baan pas tot stilstand.
De tijdstraf van Alonso heeft een discussie op gang gebracht over wat er nu precies valt onder 'verdedigend rijden' in de Formule 1. Steiner pleit in ieder geval alvast voor meer duidelijkheid vanuit de Formule 1 zelf. 'Ik heb de data niet gezien, ik heb alleen gelezen wat jullie allemaal hebben gelezen, dat hij op de rem trapte en op de rem trapte en dat soort dingen', aldus Steiner, tegenover RACER.
Verdedigen coureurs agressiever?
De Italiaan zag eerder al eenzelfde soort discussie oplaaien na de race in Saoedi-Arabië. 'We hadden het eerder al met Kevin (Magnussen, red.) toen hij aan het verdedigen was in Saoedi-Arabië, nu met Fernando die zijn positie aan het verdedigen is.' Magnussen hield tijdens de Grand Prix in Jeddah de achterhoede van het veld op door defensief te rijden, waardoor teamgenoot Hülkenberg een punt wist te behalen voor het Haas-team.
Steiner denkt dat er een algemene tendens binnen de Formule 1 te bespeuren is dat veel coureurs harder lijken te vechten om ook maar één punt binnen te kunnen halen. 'Ik zat met Checo (Pérez, red.) in het vliegtuig terug uit Melbourne en we hebben er even over gepraat en we kwamen tot de conclusie dat zo hard vechten voor P6 een beetje overdreven is', aldus Steiner. 'Ik bedoel, ik weet dat iedereen de punten nodig heeft, maar ik denk dat we aan de limiet zitten.'
Steiner hoopt op meer duidelijkheid
Steiner heeft echter niet alleen kritiek op de coureurs zelf, maar ook op de Formule 1-leiding. Volgens de Italiaan mogen de stewards duidelijker zijn in het stellen van wat precies wel en niet onder 'defensief rijden' valt. 'Maar ook het oordeel van de stewards, je hebt ongelijk maar je hebt gelijk, was niet erg duidelijk voor mij', legt de voormalig Haas-teambaas uit. 'Je krijgt de straf, maar we weten niet of je de straf moet krijgen. Het is zoiets als: Ik geef je de straf, maar ik weet niet zeker of je het fout hebt gedaan. Dus ik denk dat er een duidelijker standpunt moet komen en dat het voor iedereen hetzelfde moet zijn.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties