Als bestuursorgaan van de sport blijft de FIA in goede periodes vaak zoveel mogelijk op de achtergrond. Mohammed Ben Sulayem, president sinds december 2021, houdt daar een totaal andere lezing op na, en baarde ook deze week opzien met extreme straffen voor het gebruik van krachttermen, of andere beledigende teksten. Sky Sports F1-commentator Martin Brundle kan zich echter wel vinden in die aanpassing.
Max Verstappen kreeg afgelopen seizoen nog een taakstraf vanwege zijn taalgebruik in de persconferentie in Singapore, en Charles Leclerc kreeg een boete van 10.000 euro. Daar was onder de coureurs veel onvrede over, en de coureursvakbond, de GPDA, schreef een open brief aan de FIA. Die brief was aan dovemansoren gericht: een reactie kwam er niet, en de FIA heeft nu zelfs zwaardere straffen aangekondigd voor het gebruiken van krachttermen, en andere misdragingen van coureurs bij officiële FIA-persmomenten.
Brundle verdedigt FIA
Zo krijgen coureurs een boete van 40.000 euro als ze het F-woord gebruiken in een persconferentie, en bij volgende vergrijpen kan dit snel verder oplopen. Bij het derde vergrijp krijgt een Formule 1-coureur zelfs 120.000 euro straf, een schorsing van een maand, en worden er WK-punten afgetrokken. Brundle snapt de keuze van de FIA wel. 'We zijn allemaal rolmodellen. Formule 1-coureurs zijn rolmodellen', zegt Brundle tegenover Sky Sports F1 over het veelbesproken onderwerp.
'Je hoeft niet onnodig te vloeken in een persconferentie', zegt hij over de vergrijpen van Verstappen en Leclerc. Veel andere coureurs vloeken ook tijdens de races, wat regelmatig ook uitgezonden wordt. Zo vloekte bijvoorbeeld ook George Russell in Qatar, maar daar heeft Brundle meer begrip voor. 'In the heat of the moment, in de auto, als je vol adrenaline, wanhoop, of vreugde zit, begrijp ik het volledig, al zou ik het persoonlijk niet doen. Voor mij voelt dat gewoon niet goed', zegt de stadsgenoot van Russell.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen geeft verkeerd voorbeeld
Brundle wijst dan ook op andere sporten. 'Wat ik heel mooi vind aan rugby, is hoe ze respect hebben voor de scheidsrechter, en in de Formule 1 zou dit hetzelfde moeten zijn, want je bent een rolmodel voor de opkomende coureurs', benadrukt de voormalige Formule 1-coureur. 'Als je je dus misdraagt op het circuit, of je overschrijdt de baanlimieten, of je noemt de FIA-stewards 'stomme idioten', om maar een voorbeeld te noemen, moet dat gevolgen hebben.' Brundle verwijst daarmee naar de uitspraak van Verstappen in Abu Dhabi, die bestraft werd na het startincident met Oscar Piastri.
De Engelsman wil zich niet uitlaten over de zwaarte van de door de FIA aangekondigde straffen. 'Er zijn hier verschillende gradaties in, en hoe hard je hiertegen wil optreden is weer een heel ander verhaal, maar ik vind het niet verkeerd dat er bepaalde regels voor de Formule 1-coureurs zijn. Ze zijn geweldige jongens, maar ook rolmodellen, dus ik ben daar vrij rustig onder', zo maakt hij zich niet druk over de regelwijziging.
Onderscheiding
Brundle ontving enkele weken geleden ook een koninklijke onderscheiding vanwege zijn verdiensten in de sport als coureur en commentator. De 65-jarige is benoemd tot Officer of the British Empire (OBE). Dit is na CBE de hoogste onderscheiding, waarmee Martin Brundle nog boven Sir Lewis Hamilton staat, die eerder al een MBE ontving. Brundle reageerde verheugd op dat nieuws. 'Het betekent heel veel voor mij ja, ik was er heel trots op.'
'Je begint dan terug te denken aan de periode toen ik twaalf jaar oud was, en in een Ford Anglia 105E begon te racen, vervolgt de Brit. 'Ik moest ook terugdenken aan mijn familie, vrienden, mijn collega's in de Formule 1, en aan sponsoren. Je denkt terug aan elke stap, waarbij iemand je geholpen heeft, en dan besef je dat je veel mensen vertegenwoordigt', zo wijst de commentator weer op zijn functie als rolmodel.
Brundle geeft aan dat hij in eerste instantie helemaal niet stond te trappelen om commentator te worden. 'Het is bijzonder dat ik nu erkend wordt vanwege mijn bijdragen aan de autosport en de uitzendingen, want ik ging schoppend en schreeuwend dat commentatorenhokje in, omdat ik het niet wilde doen', lacht de Brit. 'Ik was zo boos in 1997 dat ik met Murray Walker moest samenwerken, want ik wilde op de grid staan. Ik wilde niet in zo'n hokje staan en erover praten, maar achteraf bleek dat iets heel moois te zijn.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties