max verstappen red bull racing rb21 vrijdag 13 Opinie
Opinie

Schmidt ziet het somber in voor Red Bull: 'Kan zich alleen met dat feit troosten'

max verstappen red bull racing rb21 vrijdag 13

McLaren sloot de vrijdag af met een dominante vertoning. De Britse renstal is nu al de gedoodverfde favoriet voor de zege dit weekend, want men schat de kans klein in dat Red Bull Racing het tij kan keren. F1-journalist Michael Schmidt vraagt zich af of Verstappen zich zorgen moet maken om Mercedes, aangezien McLaren uit het zicht lijkt te zijn.

Lando Norris en Oscar Piastri reden iedereen zoek tijdens de tweede vrije training en waren zo'n zes tienden sneller in de long runs. Op vrijdag moet men altijd rekening houden met het feit dat Red Bull met een lagere motorstand rijdt, maar Red Bull-topadviseur Helmut Marko heeft zijn twijfels of het gat te dichten is. Bij de Oostenrijkse renstal hebben ze moeite met het onder controle houden van de bandentemperaturen.

'Mercedes, Red Bull en Ferrari hadden gehoopt dat de favoriet op zijn minst kwetsbaar zou zijn in de kwalificatiesimulaties', schrijft Schmidt in zijn analyse voor Auto, Motor und Sport. 'Maar de snelste tijd van Piastri was meer dan een halve seconde sneller dan die van Ferrari en Mercedes, en acht tienden sneller dan Red Bull. De McLaren weet zelfs bij een snelle ronde zijn banden tot in de laatste bocht in het juiste temperatuurvenster te houden.'

Verstappen klaagde niet alleen over zijn banden, ook over zijn remmen, die ook te heet werden. 'Tijdens de long runs was het verschil nog duidelijker. McLaren splitste de strategie: Norris reed agressiever, Piastri wat terughoudender. Hoe dan ook: na een paar ronden verdwenen beide auto's aan de horizon', vervolgt de Duitser. 'Is McLaren dan te verslaan? Dan zou het team over haar eigen voeten moeten struikelen', vreest Schmidt.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Schmidt ziet het somber in voor Red Bull: 'Kan zich alleen met dat feit troosten'
Kan Verstappen het opnemen tegen de McLarens, of zijn ze echt te snel dit weekend?

McLarens grootste kracht dit weekend

De journalist denkt dat Piastri en Norris in hun eigen klasse rijden dit weekend, een halve seconde sneller dan de rest. Het sterke punt van McLaren komt pas echt tot zijn recht in de race. 'Geen enkele auto houdt de oppervlaktetemperatuur zo laag als de McLaren. Zeker op een baan als Bahrein, met hoge temperaturen, grof asfalt en veel acceleratiezones, is dat goud waard', vervolgt Schmidt.

'De concurrentie is geschokt door deze overmacht en zoekt koortsachtig naar het geheim van de McLaren. Allerlei theorieën doen de ronde over hoe McLaren de temperaturen onder controle houdt. Een perfect uitgebalanceerde auto is niet voldoende voor een verklaring. Bij Mercedes weten ze dat McLaren veel slimme ideeën heeft. Daarbij verwijzen ze naar zowel de aerodynamica als het onderstel en de remkoeling.'

Red Bulls bandenvoordeel

Verstappen eindigde de tweede vrije training op P7 en gaf na afloop aan dat het 'niet echt een leuke dag was'. Schmidt begrijpt zeker waar die uitspraak vandaan komt. 'Na zestig minuten stonden er zes coureurs boven Verstappen. Dat de twee McLarens sneller waren, was te verwachten. Russell misschien ook. Maar ook Leclerc, Antonelli en Hadjar stonden boven hem.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing china rb21 zondag 1 isack hadjar 1
Red Bull-junior Hadjar eindigde boven Verstappen in VT2.

Verstappen liet aan zijn ingenieurs weten dat hij remproblemen had en dat de RB21 nogal nerveus was. 'Red Bull kon zich enkel troosten met het feit dat ze meer nieuwe banden hebben bewaard voor de race ten opzichte van de concurrentie', schrijft Schmidt. 'Bij Mercedes ging het beter. Dat ze competitief zijn, blijkt uit Antonelli's vijfde plek. Maar één snelle ronde is niet genoeg. Ze zaten op hetzelfde niveau als Red Bull en Ferrari met de long runs.'

Ferrari's updates slaan niet aan

McLaren, Red Bull en Mercedes hebben weinig tot geen updates meegenomen. Red Bull heeft de voorvleugel enigszins aangepast en gezorgd voor meer koeling. Ferrari heeft ditmaal de auto over de kop gegooid. Op vrijdag leverden ze een flink lijstje in bij de FIA. 'Beide Ferrari-coureurs klokten hun snelste ronde pas bij hun tweede poging op de softs. Bij de eerste pogingen maakten ze te veel fouten. Tegen die tijd was de baan al beter geworden en had de rest al een tijd geklokt.'

Ferrari bracht een nieuwe vloer naar Bahrein. Het was een wijziging die al een lange tijd in de pijplijn zat om het werkvenster van de SF-25 wat groter te maken. 'Ferrari wil minder afhankelijk zijn van de extreem lage rijhoogte, wat tot problemen met de bodemplaat kan leiden', schrijft Schmidt, die daarmee verwijst naar de dubbele diskwalificatie in China. 'Het gat met McLaren werd daarmee niet gedicht. In het beste geval vecht Ferrari nu met Mercedes en Red Bull om best of the rest te zijn.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws