Schmidt weet wat Red Bull pijn heeft gedaan: 'Hij was een groter verlies dan Newey' Opinie
Opinie

Schmidt weet wat Red Bull pijn heeft gedaan: 'Hij was een groter verlies dan Newey'

Schmidt weet wat Red Bull pijn heeft gedaan: 'Hij was een groter verlies dan Newey'

Michael Schmidt gaat in op de situatie bij Red Bull Racing. Het valt hem op hoe het tij helemaal gekeerd is bij het team van Max Verstappen in vergelijking met een paar maanden geleden. Het is dus allemaal heel snel gegaan. Er is heel wat aan de hand op vlak van personeel en daar heeft Red Bull volgens hem onder te lijden. Schmidt heeft het dan lang niet enkel over Newey.

Eén ding is zo klaar als een klontje: rijders Max Verstappen en Sergio Pérez zijn niet te benijden. Het is geen lachertje om met de RB20 op te boksen tegen de huidige bolides van McLaren, Mercedes en Ferrari. In verschillende situaties vereist de RB20 ander rijgedrag van de coureurs en dat maakt het zo'n grote uitdaging. 'Het is enorm moeilijk om op de wispelturigheid van de wagen te reageren', zegt Schmidt in Formel Schmidt.

Red Bull begon nog sterk aan het seizoen

Het is in sneltempo achteruit gegaan bij Red Bull. Het zag er na de Grand Prix van China nog helemaal anders uit. 'Red Bull had toen zijn vierde zege in vijf races geboekt. We zeiden toen nog: het gaat gewoon verder zoals vorig jaar.' Van die opvatting schiet nu niets meer over. Red Bull is stelselmatig meer problemen gaan ondervinden en dat heeft uiteindelijk ook impact op de resultaten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

sergio perez redbullracing miami zaterdag 2024
Red Bull kende ook in Miami nog betere tijden.

In de eerste fase van de crisis, zoals de huidige situatie toch wel genoemd kan worden, konden ze bij Red Bull nog wel weerstand bieden aan de tegenstand. 'Red Bull kon in Miami, Imola en Barcelona ook nog de de strijd met concurrentie aangaan. Ze hebben in Montreal en Barcelona nog gewonnen, maar je merkte de moeilijkheden al.'

Na Singapore moet het tij keren voor Red Bull

Schmidt schetst wat ze nu bij Red Bull moeten doen. 'Ze moeten eerst de problemen vinden met de ontwikkeling van de wagen sinds Miami. Horner heeft na de race in Monza duidelijk gezegd dat ze het kampioenschap verliezen als ze in dit tempo punten blijven verliezen. Ze hebben nu één week tot Bakoe en nadien komt er met Singapore weer een stratencircuit aan. De focus ligt echt op de vier weken pauze tussen Singapore en de race daarna.'

Het is in die periode, tussen Singapore en Austin, Texas, dat ze bij het team moeten ontdekken wat er scheelt. 'Dan moeten ze erachter komen. Het is een soort zomerstop, maar dan niet in de zomer.' Als het in die weken niet lukt, zal het waarschijnlijk niet meer gebeuren in de rest van het seizoen. In dat geval hangt zelfs de wereldtitel van Verstappen aan een zijden draadje en stevent McLaren af op de wereldtitel bij de constructeurs.

Vertrek van Marshall een aderlating

Het aangekondigde vertrek van Adrian Newey is voor heel wat waarnemers een belangrijke reden voor de terugval van Red Bull. Schmidt wil de impact hiervan niet helemaal ontkennen, maar haalt het vertrek aan van een andere pion. 'Je kunt plek maken voor jongere engineers, maar een verlies van ervaring kun je niet zomaar compenseren. Je kunt zeggen: ze hebben in Miami gewonnen, de laatste race waar Newey er nog bij was. Newey kan ook niet zomaar de fouten eruit halen. Rob Marshall, die eind vorig jaar wegging, dat heeft Red Bull pijn gedaan. Hij was een groter verlies.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws