Schmidt getuige van oppermachtige Verstappen: 'Hij heeft de concurrentie gedeclasseerd' Opinie
Opinie

Schmidt getuige van oppermachtige Verstappen: 'Hij heeft de concurrentie gedeclasseerd'

Schmidt getuige van oppermachtige Verstappen: 'Hij heeft de concurrentie gedeclasseerd'

Het Duitse Auto, Motor und Sport was getuige van de mokerslag die Max Verstappen uitdeelde tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Oostenrijk 2024. Verstappen was vier tienden los van Lando Norris, en niemand kon aan zijn snelheid tippen op zaterdag op de Red Bull Ring. Eerder op de dag won Verstappen de sprintrace al. Dat is onheilspellend voor de concurrentie op zondag.

'Max Verstappen heeft de concurrentie gedeclasseerd', stelt journalist Michael Schmidt, die zo zijn kwalificatieanalyse opent. 'Op het kortste circuit was zijn voorsprong groter dan ooit tevoren. Dit ondanks dat Red Bull de auto afstemde op de race.' Teambaas Christian Horner gaf aan dat de prestatie van Verstappen 'ongelooflijk' was, omdat de auto niet optimaal op de kwalificatie was afgesteld, maar op de Grand Prix-dag. Dat maakt die vier tienden voorsprong extra indrukwekkend.

'Als elke coureur zijn beste sectoren in één ronde had gestopt, zou de 26-jarige nog steeds bovenaan staan met 1:04,297. Norris zou dan 1:04,592 hebben gehaald', gaat Schmidt verder. 'Dan zou de nederlaag iets gematigder zijn uitgevallen. Een klap in het gezicht is dat de wereldkampioen met elk van zijn vier beste rondetijden in Q2 en Q3 de ranglijst zou hebben aangevoerd. Hij was telkens sneller dan Lando Norris', schrijft de Duitser. Verstappen had vier nieuwe sets softs tot zijn beschikking, waarmee hij in Q2 en Q3 kon aanvallen.

'Anders was het weer een totale Verstappen-show'

Uit de GPS-vergelijking blijkt dat de WK-leider alle hogesnelheidsbochten domineert, 'soms met een angstaanjagende voorsprong', aldus Schmidt. 'Bochten 6, 7, 9 en 10 zijn Verstappen-land. Dat heeft niet alleen met de downforce te maken. In topsnelheid lag Verstappens Red Bull altijd onder de drie snelste auto's. Mogelijk slaagt de Nederlander erin de banden in deze bochten niet te veel te oververhitten. Het viel ook op dat Red Bull al in de meters tot de eerste bocht ongebruikelijk veel tijd wint.'

De concurrentie vermoedt dat dit met het energy management te maken kan hebben. 'Als de sprint er niet was geweest, zou men in de race weer een totale Verstappen-show moeten vrezen. Maar in de korte race op zaterdag heeft iedereen geleerd hoe je de bijzonder kwetsbare achterbanden tevreden houdt', vervolgt Schmidt. Verstappen liet na afloop al weten dat het een lange, hete race gaat worden en iedereen goed op de banden moet letten. 'Het doel zal zijn de achtervolgers zo snel mogelijk uit de DRS-zone te schudden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws