Marc Priestley werkte tien jaar lang voor McLaren als monteur, en werd daarna actief als journalist, waarbij hij ook als pitreporter voor de BBC werkte. De Brit heeft zijn oordeel gegeven over de harde strijd tussen Max Verstappen en Lando Norris in Oostenrijk. Volgens Priestley ging Verstappen veel te ver, en kwam de Nederlander met zijn tiensecondenstraf goed weg.
Het was het zevende weekend op rij waarin McLaren met een van beide coureurs in de top twee eindigde. De voormalige werkgever van Priestley is dus definitief weer een topteam. 'McLaren gaat goed met de banden om, vooral in de handen van Lando Norris. Hun strategie is goed en Lando is haast foutloos, al is hij kritisch op zichzelf, zoals altijd', zo opent Priestley op zijn YouTube-kanaal.
Aan de andere kant van de boksring staat de regerend wereldkampioen. 'Een van de gespreksonderwerpen de afgelopen weken wat hoe Verstappen en Red Bull uitblinken onder druk. Ze presteren constant uitstekend op elk gebied, en we zien maar zelden fouten van het team of de coureur. Dat was in Oostenrijk toch heel anders', kaart Priestley aan. 'We zagen een rampzalige pitstop, waardoor Norris opeens weer meedeed. Er kunnen vraagtekens bij de strategie geplaatst worden, en Verstappen reed op zeer discutabele wijze toen hij onder druk werd gezet.'
De Verstappen-regel
Priestley vindt dat de Limburger zijn slechtste kant liet zien. 'Het was bijna alsof we weer de Verstappen zagen die net de sport betreden had, toen hij veel kritiek kreeg vanwege zijn agressieve rijstijl, en zijn twijfelachtige acties met het bewegen bij het remmen.' Ze introduceerden zelfs een regel daarvoor, en het was Verstappen zelf die deze regel leek te overtreden, al was de wedstrijdleiding het daar niet helemaal mee eens. Dat vind ik gek', aldus Priestley, die vindt dat Verstappen al veel eerder over de schreef ging. 'Als ik de incidenten voor het contact bekijk, in de eerdere ronden, kan ik zeker één of misschien wel twee acties van Verstappen voor de geest halen waarvan ik, en vele anderen met mij, vonden dat Verstappen fout zat.'
'Er waren drie incidenten, en daarvan was er eentje fair. Dan heb ik het over het moment waarbij Lando aan de binnenkant zat, zich verremde en de controle verloor, en Verstappen naast de baan drukte. Daar kun je ook nog over debatteren, maar ik wil niet all in gaan en zeggen dat Max buiten het circuit inhaalde, want hij werd naast het circuit geduwd', legt de 47-jarige analist uit.
Verstappen gevaarlijk
'Bij de andere acties bewoog Verstappen in de remzone, en dat is extreem gevaarlijk', oordeelt Priestley. 'Daarom is het ook verboden. Coureurs zitten dan absoluut op de limiet en ze remmen zo laat mogelijk. Het is niet zo dat ze in een straatauto voor een rotonde remmen, maar ze proberen de andere coureur uit te remmen. Als je op dat moment aan je leven vastklampt, hopende dat je je rempunt goed hebt, en de coureur voor je verandert opeens van richting, dan kun je heel weinig doen om een ongeluk te vermijden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Straf Verstappen mild
'De eerste keer vermeed Lando het ongeluk heel goed, en ze ontsnapten, al klaagde hij wel op de radio. Dat is begrijpelijk, maar er werd niks aan gedaan, en de wedstrijdleiding onderzocht het incident niet eens', zo vindt Priestley dat Verstappen al eerder aangepakt had kunnen worden. 'In ronde 64, waarbij het ongeluk plaatsvond, kwam ook de slechtste van Verstappens bewegingen bij het remmen. Verstappen ging naar de binnenkant, wat voor Lando gunstig was, omdat hij op de racelijn kon remmen, maar vervolgens zwenkt Verstappen naar links en laat hij geen autobreedte aan ruimte over. Daarom was er contact.' Verstappen zelf legde juist uit dat hij wel ruimte liet.
De Brit baalt vooral van de gevaarlijke situatie die naar zijn mening ontstond. 'Ik kan niet inzien waarom de wedstrijdleiding dit niet zou bestraffen, want het was enorm gevaarlijk. Tien seconden was misschien redelijk, maar meer dan tien seconden zou ik ook redelijk gevonden hebben. Minder dan tien seconden zou ik te mild vinden', deelt Priestley.
Verhaal nog niet voorbij
Zelfs na het contact ging Verstappen wat Priestley betreft te ver. 'Daarna ging het verder, want richting bocht vier bewoog Max weer en duwde hij Lando van de baan, zelfs met lekke band. Hij had toen geen controle meer over zijn auto en wist dat hij richting de pitstraat ging. Lando had meer grip, omdat zijn band het nog niet begeven had, en toch was Max nog wanhopig om hem niet langs te laten', zegt Priestley. 'Verstappen veroorzaakte meer gevaar en was prikkelbaar. Het leek haast een wraakactie. Het leek op een moedwillige actie die we uit het verleden van Max kennen. Het leek een onvolwassen Max, die we al tijden niet meer gezien hebben.'
Complimenten voor Norris
'Ik vond dat Lando extreem goed overkwam in de media-optredens. Daar win je geen titels mee, maar het helpt wel bij de beeldvorming bij het publiek, en dit vormt je carrière', aldus Priestley. 'Lando handelde de incidenten heel goed af, ook in de interviews achteraf. Hij was heel rustig, en natuurlijk een beetje boos, maar hij was niet aan het schreeuwen, en bereid om te wachten op de reactie van Max. Hoewel het Verstappens race schaadde, scoorde hij nog steeds punten. Hij bouwde nog steeds zijn voorsprong in het kampioenschap uit. Dat zal heel, heel oneerlijk aanvoelen voor Lando en iedereen bij McLaren.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties