Palmer vol ongeloof na trage besluitvorming in zaak Verstappen: 'Zo lang voor iets wat zo helder is' Opinie
Opinie

Palmer vol ongeloof na trage besluitvorming in zaak Verstappen: 'Zo lang voor iets wat zo helder is'

Palmer vol ongeloof na trage besluitvorming in zaak Verstappen: 'Zo lang voor iets wat zo helder is'

Jolyon Palmer is van mening dat er nog eens goed moet worden gekeken naar de strafmaat bij een situatie zoals die in de eerste bocht tussen Max Verstappen en Charles Leclerc. Volgens de analist van F1TV zijn er dit jaar al meerdere gevallen geweest waarin een straf van vijf seconden teniet werd gedaan door het snelheidsverschil tussen de coureurs in kwestie. Dat moet anders wat Palmer betreft.

Verstappen kwam zondag iets beter van zijn startplek dan poleman Leclerc, met als gevolg dat de Nederlander zijn kans schoon zag om zijn Monegaskische opponent te verschalken. De Red Bull Racing-coureur kon weinig grip vinden aan de binnenzijde van de bocht en hij schoot vervolgens door. De Nederlander duwde Leclerc daardoor buiten de baan en wist zelf ook niet binnen de lijntjes te kleuren.

Leclerc meldde zich direct bij zijn team en stelde dat de inhaalactie van Verstappen niet correct was, terwijl Gianpiero Lambiase zijn coureur liet weten dat hij zijn positie niet terug hoefde te geven. De stewards geven de teams en de coureurs doorgaans eerst de gelegenheid om het probleem zelf op te lossen en grijpen, wanneer nodig, later in. Palmer stoort zich aan deze werkwijze. 'Is dit hoe we willen racen?', vraagt de Brit zich hardop af in zijn analyse voor F1TV.

Geen probleem met actie Verstappen

Dat Verstappen voor het gat aan de binnenkant ging, vindt Palmer overigens prima. 'Ik heb geen problemen met de actie van Verstappen. Je moet het proberen aan de binnenkant. Dat neem ik Max niet kwalijk', zegt de voormalig F1-coureur. 'Maar dit had het spektakel absoluut kunnen verpesten. Want Red Bull gaf de positie niet terug aan Ferrari. Verstappen reed aan de leiding en als Verstappen zijn pace van de tweede stint had gehad, dan had de rest hem niet meer teruggezien. Hij had dan zijn straf van vijf seconden ingelost en nog steeds aan de leiding gelegen.'

Snellere besluitvorming, hogere straffen

Palmer kan er verder met zijn verstand niet bij dat de stewards zo lang nodig hadden om een oordeel te vellen over het voorval in de eerste ronde tussen Verstappen en Leclerc. 'Het duurde zestien minuten voor de stewards een straf toekenden. Zestien minuten voor iets wat een makkelijke beslissing zou moeten zijn', zegt de oud-coureur van Renault. 'Ik denk dat dergelijke beslissingen veel sneller gemaakt kunnen worden en we kunnen een zwaardere straf invoeren.'

Het gebeurt volgens Palmer vaker dat een coureur profijt heeft van het accepteren van een tijdstraf boven het teruggeven van de positie. 'Ik zei het ook al toen George Russell Oscar Piastri inhaalde tijdens de sprintrace in Austin en we hebben dit jaar meerdere gevallen gehad, waarin een dergelijke straf teniet werd gedaan', stelt de Brit, die vervolgens tot zijn blijdschap moet bekennen dat de straf de dader in Las Vegas wel raakte.

'Omdat Max veel last van korrelvorming had op de mediumband passeerde Charles (Leclerc, red.) hem nog in de eerste stint. Maar als dit een willekeurige andere stint uit dit jaar was geweest, dan had Max wat extra gas gegeven en dan hadden we geen strijd om de overwinning gehad. Gelukkig kon hij dit keer niet wegkomen en wierp de straf hem terug in het verkeer', zegt Palmer tot slot.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws