Palmer brandt McLaren af: 'Die communicatie was ontzettend slordig' Opinie
Opinie

Palmer brandt McLaren af: 'Die communicatie was ontzettend slordig'

Palmer brandt McLaren af: 'Die communicatie was ontzettend slordig'

Oud-coureur en F1TV-analist Jolyon Palmer neemt de strategie van McLaren tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië onder de loep en kan al gauw de conclusie trekken dat ze de plank weer volledig missloeg. De radiocommunicatie tussen de pitmuur en Lando Norris was ook nog eens superchaotisch, en dat moet McLaren echt veranderen als ze een race willen winnen.

McLaren had op Silverstone de kans om de race te winnen, maar maakte een aantal gekke strategische keuzes waardoor het er niet van kwam. Het team liet Oscar Piastri bij de eerste ronde pitstops al te lang buiten, waardoor hij op het natte circuit op slicks veel tijd verloor. Ze durfden het niet aan om te double stacken, terwijl Mercedes dat wel durfde. Bij de tweede ronde pitstops bleef Norris te lang buiten en verloor hij ook tijd, met name door het gebakkelei over de boordradio betreffende welke band ze moesten kiezen. Ze kozen voor de zachte banden, maar dat bleek een verkeerde keuze te zijn.

'McLaren kreeg het niet voor elkaar', stelt Palmer in zijn analyse bij F1TV. 'Ze hadden een nieuwe medium beschikbaar, maar er was veel verwarring op de boordradio. Lando kwam dichter bij Hamilton, maar ze gingen niet op het juiste moment naar binnen. McLaren legde de keuze voor soft of medium bij Norris', zegt Palmer, die op dat moment de boordradiofragmentern erbij haalt. Norris vroeg om de softband, maar op dat moment gaf de engineer aan dat de soft nog niet sneller was voor de mensen die daarop al waren overgestapt. Piastri koos voor de mediumband.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris balen p3 silverstone 2024 mclaren
Norris baalde behoorlijk van het mislopen van zijn thuiszege.

Het team legt vervolgens uit dat de mediumband Verstappen zou coveren, en de zachte band Hamilton. Toen was voor Norris de keuze snel gemaakt. 'Natuurlijk kiest Norris dan voor Hamilton, want hij is het dichtstbij voor je gevoel. Het team levert halve informatie, want in plaats van zich te concentreren op hun eigen race, proberen ze beide teams te coveren', zegt Palmer. 'McLaren moet assertiever zijn wanneer er zoveel gaande is. Norris miste de kans om eerder te pitten, en de communicatie was echt heel slordig. Bonnington riep Hamilton direct naar binnen na korte, bondige feedback van de coureur. Ze twijfelden niet.'

'McLaren was niet proactief'

Norris was na afloop kritisch op zijn eigen beslissingen en die van het team. Hij vond het teleurstellend dat dit al de zoveelste keer is dat ze een zege hebben weggegooid. De Brit gaf aan dat het moeilijk is om tegen een team te strijden dat al jaren vooraan rijdt en vooral de details onder de knie heeft. Dan heeft hij het niet alleen over Red Bull, maar ook over Mercedes. 'McLaren was niet proactief in haar strategie om iedereen te coveren, en dat kostte opnieuw de zege', zegt de oud-coureur. 'Ze hebben het dit jaar al een paar keer verknald. Ze waren een ronde te laat met het binnenhalen van Norris, en Norris deed het vanuit de cockpit ook niet goed tijdens de pitstop.'

Palmer haalt de beelden erbij en laat zien dat Norris te ver rechtdoor schoot in de pitstraat, waardoor de monteurs wat seconden kwijtraakten omdat ze moesten verplaatsen. 'Hij moet zijn voorbanden op de markeringen zetten, maar hij schoot te ver door', wijst Palmer aan, die daarbij echter niet vermeldt dat het nat was in de pitstraat. 'McLaren was niet alleen langzaam met het naar binnen halen van Norris, maar ze hadden ook een langzame stop. Daardoor had Hamilton een comfortabele voorsprong. De medium was zeker de beste optie voor Norris. In het 'wat als' scenario had Norris het gevecht aan kunnen gaan met Hamilton. Ze moeten dat echt veranderen, ze hebben al te veel zeges weggegooid.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Palmer brandt McLaren af: 'Die communicatie was ontzettend slordig'
McLaren vierde de P3 van Norris, maar had meer kunnen bereiken in Silverstone.

Leclerc was nergens

Het kon echter nog erger: Ferrari haalde Charles Leclerc veel te vroeg binnen voor intermediates. De baan was op dat moment nog veel te droog, waardoor Leclerc later nog een keer binnen moest komen. Aan die kant van de garage hadden ze de strategie niet op orde. 'Carlos reed wel echt goed, en de strategische keuzes aan zijn kant waren ook goed. Hij ging met Verstappen mee om naar de inters over te schakelen, en dat was perfect', zegt Palmer. 'Aan de kant van Leclerc ging te veel mis. Ze waren wanhopig om plekken goed te maken, maar dat was een grote fout. Iedereen kon zien dat het een korte bui was die te overleven was.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws