Red Bull Racing begon dominant aan het seizoen, en Max Verstappen leek moeiteloos af te stevenen op zijn vierde wereldtitel op rij, maar sinds de Grand Prix van Miami heeft het Oostenrijkse team het steeds lastiger. Hoewel Verstappen in Nederland nog als tweede eindigde, was het thuisweekend van de wereldkampioen zorgwekkend, gezien het grote verschil met concurrent McLaren. Voormalig Ferrari-engineer Ernest Knoors denkt dat het geen toeval is dat Red Bull het nu zo lastig heeft.
Na lastige weekenden in Hongarije en België, waarin duidelijk werd dat de laatste upgrades niet het gewenste effect hadden, haalde Red Bull de nieuwe onderdelen in Nederland weer van de auto af. Daarnaast stuurde het team beide coureurs met verschillende configuraties op pad. Achteraf bleek de vloer van Pérez twee tienden sneller te zijn. Het feit dat Red Bull van tevoren niet wist welke vloer sneller was, geeft dan ook aan dat het team behoorlijk de weg kwijt was.
Is Pérez te optimistisch?
Een gunstig punt aan het weekend in Nederland is dat het team veel data en antwoorden verzamelde. Sergio Pérez verscheen dan ook goedgemutst in de persconferentie in Monza op donderdag. Het team zou de problemen nu volledig begrijpen, en Red Bull kon aan de slag met het introduceren van oplossingen. Ernest Knoors, in het verleden engineer bij Ferrari, en inmiddels actief als analist bij Viaplay, plaatst zijn vraagtekens bij de uitspraak van de Mexicaan. 'Ik ben benieuwd of dit wel helemaal de waarheid is, want ik denk dat de problemen wel wat dieper gaan dan wat nu op de auto zit.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Leegloop
Knoors wijst dan ook op de personeelsproblemen van Red Bull. 'Als je nu naar de laatste maanden of jaren kijkt, zijn er heel veel talenten weggegaan bij Red Bull. Dat begon bij Dan Fallows (vertrokken naar Aston Martin, red.), en dat ging door met Rob Marshall (vertrokken naar McLaren, red.), en nu met Adrian Newey', somt Knoors op. 'Het is niet één persoon, die het verschil maakt, maar als de leiding van het team technisch zo leegloopt... Dat zijn drie topmensen. Die maken individueel niet het verschil, maar samen verlies je dan een hoop capaciteit.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Vooral Marshall zit nu in een uitstekende positie, aangezien hij de hoofdontwerper van het technische team van McLaren is. McLaren geldt inmiddels juist als favoriet voor de constructeurstitel. Van Newey wordt verwacht dat hij bij Aston Martin weer zal worden herenigd met Fallows, terwijl Jonathan Wheatley als vertrekkend sportief directeur gemist zal worden door Red Bull op het operationele vlak, een onderdeel waarin Red Bull al zeer lang uitblinkt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties