Mark Hughes durft na de eerste trainingen niet te zeggen welk team sneller is: McLaren of Ferrari. De journalist denkt dat Red Bull Racing minder ver is dan de andere teams met het optimaliseren van de auto en voorspelt dat een team uit het middenveld nog wel voor verrassingen zou kunnen zorgen.
Er werd verwacht dat McLaren het snelste team zou zijn na de winterstop, met name door het sterke einde van het seizoen van vorig jaar. Na de trainingen lijkt McLaren nog steeds het snelste team, 'maar het bewijs van vrijdag suggereert dat Ferrari in ieder geval dicht in de buurt komt van de papaja auto's', aldus Hughes in zijn artikel op The Race.
McLaren en Ferrari op gelijke hoogte
De journalist geeft aan dat het niet makkelijk was om de tijden van de twee teams te vergelijken, omdat ze hun runs op verschillende manieren hebben uitgevoerd. Echter, na zijn analyse komt hij op de volgende conclusie: 'Over één ronde met zachte banden voerde Ferrari's Charles Leclerc de tijden aan, meer dan 0,1 seconde sneller dan de twee McLarens.' Echter, Lando Norris en Oscar Piastri hadden al langer op hun banden gereden toen ze hun snelle ronde gingen aanzetten, dus dat kan invloed hebben gehad op hun rondetijden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

McLaren heeft de auto anders afgesteld dan Ferrari, waardoor de twee teams op andere stukken van de baan tijd winnen. 'Ze wonnen meer op de rechte stukken dan ze verloren in de bochten', zegt Hughes over McLaren, die dus op race pace sneller zullen zijn dan Ferrari. Toch zegt dat niet alles. 'Dat zou kunnen betekenen dat de Ferrari's met meer downforce vriendelijker zijn voor de achterbanden', aldus Hughes. De snelle tijden van Leclerc aan het einde van zijn lange stint lijken dit idee te ondersteunen.
Red Bull moeite met balans
'De Mercedes leek geen gebruik te kunnen maken van de grotere grip van de lastige zachte band, waardoor George Russell en Kimi Antonelli slechts respectievelijk 10e en 16e werden in de snelste tijden', analyseert Hughes. Toch lijkt niet alles verloren voor Mercedes. Het Britse team was namelijk wel snel op de harde en medium banden en 'men gaat ervan uit dat dit de beste band is voor een racestint', aldus Hughes. Het team zal nog wel aan de slag moeten om ook goede tijden neer te zetten tijdens de kwalificatie.
Hughes denkt dat Red Bull wat achter loopt op de concurrentie. 'Red Bull lijkt nog steeds in een eerdere fase van het optimaliseren van de auto te zitten dan de drie rivalen', zegt Hughes. Verstappen verloor in een enkele ronde bijna een halve seconde en ook bij de long runs verloor hij tijd. 'De auto had moeite om een consistente balans te behouden van het begin van de ronde tot het einde als hij op de C5-banden zat.' Er is dus nog werk aan de winkel voor Red Bull.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De journalist voorspelt dat Williams nog wel eens zou kunnen verrassen dit weekend. 'De positie van de Williams-coureurs geven niet goed weer hoe goed de Williams hier is', denkt Hughes. Carlos Sainz was P11 en Alexander Albon stond één plaats achter zijn teamgenoot. 'Sainz was tweede in VT1 en zat op de medium band in het eerste deel van VT2 op gelijke hoogte met Mercedes en Hamiltons Ferrari.' Hughes verwacht dus dat het team van Williams goed zou kunnen presteren.
F1 live kijken in 2025? Bekijk onze overzichtspagina of bestel rechtstreeks bij Viaplay of F1TV
Plaats reactie
0 reacties
Laad meer reactiesJe bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties