Formule 1-journalist Joe Saward denkt dat een samenwerking tussen Red Bull Racing en Ford wel kan slagen, zo schrijft hij op zijn blog. De Engelsman weet dat Red Bull Powertrains, de motorafdeling van het team, nog altijd openstaat voor een autofabrikant om zich te binden aan de krachtbron. Ford, maar ook Alfa Romeo, vindt Saward wel bij die strategie passen.
Zo lijkt het erop dat Red Bull de motor voor 2026 helemaal zelf bouwt, maar dat een autofabrikant zich met de naam aan die krachtbron bindt. 'De vraag voor Red Bull is welk automerk daar het beste bij past', schrijft Saward. 'Logischerwijs zal het de firma zijn die het meeste biedt en de minste rompslomp veroorzaakt.' Twee merken vallen volgens Saward al af.
Honda onrealistisch voor Red Bull
Als eerste Porsche, wat al geen verrassing meer is. Die deal klapte eerder dit jaar al. 'Porsche is graag eigenaar van wat het doet, maar Red Bull wilde niet verteld worden wat het moest doen, dus die relatie viel uiteen. Honda heeft altijd zijn eigen ding gedaan, omdat het zijn ingenieurs wil trainen en ook nieuwe technologie wil opdoen. Dat valt dus niet echt mee.'
Saward legt uit waarom een deal met Honda onrealistisch is. 'F1 is meer dan marketing en daarom is het moeilijk om de huidige relatie voort te zetten. Het is op dit moment een verstandshuwelijk dat goed werkt, maar een nieuwe motor zal waarschijnlijk geen Honda zijn, en dus moeten de Japanners beslissen of ze die weg inslaan, hun eigen gang gaan met een ander team of vertrekken. Een relatie met Honda zou goed kunnen werken voor een rivaliserend team.'
Ford en Alfa Romeo genoemd voor Red Bull
Welke merken maken dan wel kans? 'Als ik een directeur van een autobedrijf was, denk ik dat ik aan de telefoon zou hangen met Christian Horner om te zien hoe die veiling verloopt. Sterker nog, ik zou iemand aannemen die de F1 kent en die gebruiken om de discussie voor mij te voeren. Misschien is dit de reden waarom Hyundai wordt getipt om (oud-Renault-baas) Cyril Abiteboul in dienst te nemen...'
Ford wordt ook genoemd als één van de kanshebbers en Saward begrijpt wel waarom. 'Ford is ook een goede kandidaat met een CEO, Jim Farley, die nieuw is in de rol, grote ambities heeft en begrijpt wat de sport kan doen. Met Red Bull in zee gaan, is heel logisch voor Ford. Het is ook logisch voor Stellantis (Alfa Romeo, red.), waar Carlos Tavares een grote fan van de sport is, hoewel hij voorzichtig genoeg is om niet te ver te gaan. Dat zou een betekenisvollere betrokkenheid kunnen betekenen dan de relatie tussen Alfa Romeo en Sauber.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties