Duits medium zag mislukte undercut Mercedes op Verstappen: 'Een communicatieprobleem' Opinie
Opinie

Duits medium zag mislukte undercut Mercedes op Verstappen: 'Een communicatieprobleem'

Duits medium zag mislukte undercut Mercedes op Verstappen: 'Een communicatieprobleem'

Charles Leclerc won de Grand Prix van Monaco door op een wel hele tegengestelde manier te rijden, zo luidt het oordeel van het Duitse medium Auto, Motor und Sport. Verder zag het medium ook hoe de chaos van de eerste ronde het hele verdere verloop van de race veranderde, en legt het uit waarom de undercut van Mercedes op Max Verstappen mislukte.

De Grand Prix van Monaco begon chaotisch, vooral dankzij de botsingen van Sergio Pérez en Kevin Magnussen, en beide Alpine-coureurs. Ook het Duitse medium opent daarom hun analyse met de ongelukken in de eerste ronde. 'De race in Monaco begon met een grote knal. Of beter gezegd, met drie taferelen van wrakstukken. De verschillende gebeurtenissen ontvouwden zich bijna gelijktijdig', zo schrijft AMuS. De chaos begon met de lekke band van Sainz, maar het grootste 'slagveld' was volgens het Duitse medium tussen Pérez en Magnussen. 'Op weg naar het casino haakte Magnussen met zijn linkervoorwiel aan de rechterachterkant van Perez. Als in een kettingreactie spinden de twee auto's de vangrail in en raakten ook Hülkenberg, die direct achter de twee was gestart. De Duitser zat bij wijze van spreken op de eerste rij.'

Ook tussen beide Alpines vond een botsing plaats, waardoor de Grand Prix er voor Ocon ook gelijk opzat. De rode vlag die volgde op de meerdere incidenten had echter ook gevolgen voor het verloop van de rest van de race. 'Na de massale botsing tussen Pérez en de twee Haas-coureurs werd de race stilgelegd. Dit had een grote invloed op de tactiek. Want: Dit bespaarde de eigenlijke verplichte stop', zo legt het Duitse medium uit. 'Het was een spiegelbeeld van de bandenkeuze bij de eerste start. Degenen die op de mediumband waren gestart, schakelden over op het harde rubber. Degenen die voor de alternatieve strategie op de harde Pirelli-banden hadden gekozen, reden bij de herstart op de mediums.'

Waarom Leclerc zo langzaam reed

Het Duitse medium zag de bandenwissel vooral voor de vier koplopers in het veld goed uitpakken, die hoefden allemaal namelijk tijdens de verdere race niet meer naar binnen, maar ook de coureurs op de mediums, zoals Verstappen, hoefden niet al te veel voor bandendegradatie te vrezen. Uiteindelijk trok Leclerc aan het langste eind. 'Vreemd genoeg won Charles Leclerc echter niet door zo snel mogelijk door zijn woonkamer te racen. In plaats daarvan moest hij precies doen wat een coureur niet graag doet: vertragen', aldus AMuS. 'Daardoor verliep de Grand Prix in een traag tempo. Max Verstappen was zo geïrriteerd dat hij over de radio zei dat hij een kussen mee had moeten nemen. En zelfs Mercedes-teambaas Toto Wolff gaf toe dat hij zichzelf af en toe moest trakteren op een espresso.'

De tekst gaat verder onder afbeelding.

red bull racing monaco zondag max verstappen 4
De race in Monaco zorgde niet voor veel spanning: Verstappen had een kussen nodig, terwijl Wolff aan de espresso ging (Foto: Red Bull Content Pool Getty Images)

Volgens het Duitse sportblad had de Monegask geen andere keuze dan langzaam rijden. 'Als hij sneller had gereden, was er zo'n groot gat geweest voor Lando Norris op de vierde plaats voor George Russell (op P5, red.) op mediumbanden dat een undercut door McLaren mogelijk was geweest. Omdat inhalen vrijwel onmogelijk is op het bochtige circuit in het Prinsdom en er dus geen gevaar was, was deze optie de beste manier om je te beschermen tegen de strategische aanval. Uiteindelijk finishten alle coureurs in de top tien in precies dezelfde volgorde als waarin ze gestart waren.'

Undercut Mercedes op Verstappen mislukt

Het team dat wel een undercut probeerde in Monaco was Mercedes, door Lewis Hamilton in ronde 51 van de wedstrijd binnen te roepen. Verstappen reageerde echter gelijk op de pitstop van zijn Britse concurrent door een ronde later ook naar binnen te gaan, waardoor de undercut op de Red Bull-coureur mislukte voor Mercedes. 'De reden was een communicatieprobleem', legt AMuS uit. 'De race-ingenieur seinde naar de drievoudig winnaar van Monaco (Hamilton, red.) dat hij een normale out-lap moest rijden in plaats van tot het uiterste te gaan.' Hierdoor finishten de coureurs in de top tien uiteindelijk in precies dezelfde volgorde als waarin ze de race waren gestart.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws