Doornbos ziet Ferrari Verstappen sparen: 'Daar verloor hij twintig kilometer per uur' Opinie
Opinie

Doornbos ziet Ferrari Verstappen sparen: 'Daar verloor hij twintig kilometer per uur'

Doornbos ziet Ferrari Verstappen sparen: 'Daar verloor hij twintig kilometer per uur'

In Bahrein was het Charles Leclerc met de snelste ronde in de kwalificatie, maar de Monegask kon zijn Q2-ronde in Q3 niet meer nabootsen, en ook in Australië leek het Italiaanse team goede kansen te hebben op de eerste startplek, maar was het wederom Max Verstappen die een poleposition veroverde: nummer 35.

Voor Verstappen was het zijn vierde poleposition op rij, nog eentje minder dan zijn persoonlijke record uit 2023. Ferrari-coureur Carlos Sainz maakt al het hele weekend een sterke indruk en was de grootste rivaal van Verstappen. De voormalig teamgenoot van de Nederlander mag dan ook op complimenten rekenen. 'Wat een twee weken heeft hij gehad', zegt Robert Doornbos in de analyse van Ziggo Sport. 'Van de operatietafel naar de eerste startrij, dat is echt knap', vindt de Rotterdammer.

Ferrari-foutenfestival

Sainz deed tot nu toe alleen in Bahrein mee, en veroverde daar ook een knappe podiumplek. Verder merkt Doornbos op dat Leclerc wederom in Q2 sneller was dan in Q3. 'Je hebt ook te maken met rijdersfouten. In mijn optiek heeft Ferrari te snel de auto op de piek, terwijl Red Bull Racing dat opbouwt richting Q3.' Leclerc zette na fouten in Q3 de vijfde tijd neer, maar mag als vierde vertrekken vanwege de straf van Sergio Pérez.

Ook Sainz maakte volgens Doornbos wel weer fouten. 'Hij zat er echt bovenop. Die had echt kans om poleposition te pakken, en dan hebben ze ook nog long runs waarin ze echt competitief zijn. Daar moet Ferrari wel echt aan door blijven werken. Dat is voor Frédéric Vasseur hét doel: bouw nu een auto die op zondag ook competitief is. De bandenslijtage zal op zondag extreem zijn, en dan weten we wat Max kan. Hij kan dat managen en uitlopen op de rest', vermoedt Doornbos.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Doornbos ziet eerste mentale klap voor Pérez: 'Hij heeft een tikje op zijn hoofd gekregen'
Leclerc stond in de schaduw van Carlos Sainz.

Sainz laat poleposition liggen

De voormalige Formule 1-coureur legde de snelste ronden van Verstappen en Sainz naast elkaar, en ziet dat Sainz maar in één bocht inleverde. 'Tot en met die snelle chicane zat Sainz er bovenop', zegt Doornbos over de links-rechts-combinatie aan het begin van de laatste sector. Juist in die sector was Ferrari het hele weekend lang al heer en meester, vanwege een afstelling met meer downforce.

'Hij verloor daar twintig kilometer per uur', ziet Doornbos op de data. 'Je hoorde bij de onboardbeelden dat hij instuurde, waarna hij te wijd uitkwam, en toen moest hij van het gas af voor die knik naar rechts. Dat duurde te lang, en dan mis je snelheid op dat hele rechte stuk! Ze gooien weer de poleposition weg. Het was echt binnen handbereik! Ik denk dat Carlos, op dit moment, toch heel blij is, want hij heeft toch even een statement gemaakt naar Leclerc.'

Heeft Ferrari spijt?

'Hij is altijd heel goed geweest, dat moeten we niet vergeten', voegt commentator Olav Mol toe. 'Bij Toro Rosso had je ook nog gedoe met de vaders, dus ik zie hem niet terugkeren naar Red Bull. Hij moet gewoon proberen om een tweejarige deal bij Mercedes af te sluiten. Hij is heel ervaren, en dan kun je meteen kijken wat George Russell waard is. Of dat lukt, dat is natuurlijk aan zijn management. Hij heeft risicovolle stappen genomen, en het is superpijnlijk dat hij weggestuurd wordt, want ze konden Lewis Hamilton krijgen. Of ze daar nu zo blij mee zijn, weet ik niet', lacht Mol. 'De carrière van Hamilton zit niet echt in een stijgende lijn.'

Pérez krijgt eerste tik

Sergio Pérez presteerde in eerste instantie redelijk met een derde plek, maar werd vanwege het ophouden van oud-teamgenoot Nico Hülkenberg teruggezet naar de zesde plek. Dat maakt zijn race een stuk lastiger. 'Hij moet ook twee McLarens voorbij', stipt Doornbos aan. 'Zij hebben hele sterke race pace, dat zagen we bij Lando Norris, én bij Oscar Piastri.'

Dat maakt het ook makkelijker om in de chaos terecht te komen. 'De eerste bocht is sowieso spannend, omdat je daar een enorme hobbel hebt zitten bij het aanremmen. Met koude banden blokkeer je snel, en dan krijg je snel een carambole-effect. Dat zagen we afgelopen jaar ook al bij de herstarts, dan vliegen ze eraf. Daarnaast is het inhalen hier niet zo heel makkelijk. Dan moet je wel echt van goeden huize komen.'

Dat Verstappen dan 0,359 seconden sneller is, en wél boven het veld uitsteekt, is een kwestie van kwaliteit, meent Doornbos. 'Dat is de rijder die het verschil maakt. Het zit wel in die auto, dus Pérez kan die data mee naar huis nemen, en dan zal hij zich nog afvragen waar het precies in zit. In het verleden hebben we al gezien dat het verschil groter wordt na een paar races. Dit is al een eerste tikje op zijn hoofd, want hij moet nu weer vanaf P6 wat risico's nemen', voorspelt Doornbos.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren.

Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement af bij Viaplay.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws