Doornbos ziet amateurisme vooraan: 'Colapinto moet ook gedacht hebben: wat doe je, gozer?' Opinie
Opinie

Doornbos ziet amateurisme vooraan: 'Colapinto moet ook gedacht hebben: wat doe je, gozer?'

Doornbos ziet amateurisme vooraan: 'Colapinto moet ook gedacht hebben: wat doe je, gozer?'

Robert Doornbos heeft zijn verbazing uitgesproken over het optreden van Lando Norris. De Brit was met zijn bloedsnelle McLaren een klasse apart in Singapore, maar kreeg het toch voor elkaar om verschillende fouten te maken, waarmee hij zijn Grand Prix-zege herhaaldelijk op het spel zette. De analist van Ziggo Sport besteedde daarnaast aandacht aan de totaal verschillende races van Max Verstappen en Sergio Pérez.

Hoewel Verstappen een ijzersterke race reed in vergelijking met Sergio Pérez, denkt Doornbos dat de Limburger de basis al op zaterdag legde. 'Hij heeft het in de kwalificatie eigenlijk al gedaan. Net als in Monaco is de zaterdag hier heel belangrijk. Inhaalacties hebben we bijna niet gezien. Die tweede plek van Max kan eigenlijk niet', weet Doornbos, met het oog op de veel snellere McLarens en ook gezien de snelheid van Charles Leclerc in de race. 'Hij stijgt eigenlijk boven het materiaal uit. Dat heeft hij in de race vastgehouden.'

Teamgenoot Pérez eindigde slechts als tiende, en pakte zo één punt. De 34-jarige heeft in de afgelopen twaalf weekenden 41 punten gepakt, wat neerkomt op een gemiddelde van 3,42 punten per weekend. Verstappen pakte in diezelfde periode 195 punten. 'Pérez had sowieso moeite om in te halen', voegt Doornbos ook toe. Dat leidde ook tot frustraties bij het team. 'Het leek wel alsof hij op een gegeven moment een boordradio kreeg onder het motto van: doe eens iets! Laat eens iets zien! Hulde ook voor Nico Hülkenberg, dat hij Sergio Pérez erachter wist te houden.'

Norris struikelt naar de zege

Doornbos gaat vervolgens in op de racewinnaar: Lando Norris. 'Drie keer', zegt Doornbos, die niet op het aantal zeges van de McLaren-coureur doelt, maar op het aantal fouten in Singapore. 'Hij had drie momenten, waardoor je niet kan zeggen dat hij foutloos reed. Hij was dominant, want na 28 ronden 23 seconden voorsprong hebben is serieus, maar met zo'n momentje waarbij hij zich rechtervoorwiel laat blokkeren, reed George Russell in de vrije training de muur in. Het scheelde echt helemaal niets', beseft Doornbos. 'Met een voorsprong van 25 seconden is het ongekend dat dit gebeurt.' Als Norris gecrasht was, had hij niet 52, maar 84 punten achter Verstappen gestaan.

Will Joseph, de race engineer van Norris, probeerde zijn coureur dan ook scherp te houden. 'Daarna zei zijn engineer: vergeet niet te drinken. Daarna had hij nog een moment, waarbij hij de muur rechtsvoor en rechtsachter raakte. Die tik met het achterwiel was wat forser.' Russell viel in 2023 met een soortgelijk moment nog op. 'Daarna hadden we nog een derde moment met Franco Colapinto. Hij schiet te ver door. Die Colapinto moet ook gedacht hebben: wat doe je, gozer? Je rijdt aan de leiding, en je rijdt bijna je auto plat voor mijn neus.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

franco colapinto zaterdag williams singapore kwalificatie
Colapinto zat op de eerste rij bij een fout van Norris.

Doornbos vraagt zich af hoe een coureur zo slordig kan rijden, als hij zoveel sneller is dan de rest. 'Is het concentratie of vermoeidheid? Hij kon eigenlijk geen duidelijk antwoord geven. Als McLaren deze overwinning vergelijkt met die van Oscar Piastri in Bakoe, dan zag de zege van Piastri er wel meer solide uit.' De analist beseft wel dat het contrast met zes maanden geleden levensgroot is. 'Aan het begin van het jaar won Max races met 21 seconden voorsprong op de rest.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws