Robert Doornbos heeft bij het Race Café van Ziggo Sport teruggeblikt op de magistrale overwinning van Max Verstappen in Brazilië. De analist deelde dat Verstappen een nieuw record heeft aangescherpt, en daarnaast profiteerde de Red Bull Racing-coureur in het afgelopen weekend ook van de aanwezigheid van vader Jos. Simracer Jarno Opmeer gaat daarnaast in op de inhaalacties van de wereldkampioen.
Doornbos stond bij de nabeschouwing van Ziggo Sport eerst stil bij het sterke optreden van Alpine, dat met een dubbele podiumplek 33 punten pakte en zo van de negende naar de zesde plek schoot. 'Dit hadden ze zelf ook niet gedacht', zegt Doornbos over het Franse team. 'Deze race levert Alpine zo'n dertig miljoen op, als het zo blijft. Williams verliest tien miljoen, plus nog een paar chassis. Dat is niet super. Zo kan het lopen in zo'n weekend, vooral bij de teams in het middenveld en achteraan.'
Verstappen met topstart en uitremacties
Esteban Ocon en Pierre Gasly profiteerden er net als Verstappen van dat ze buiten bleven voor de rode vlag en zo geen pitstop hoefden te maken. 'In de lastigste omstandigheden dacht ik wel dat die rode vlag moet komen. Als je niet meer vol gas kan gaan op het rechte stuk, is het klaar.' Na de rode vlag had Ocon de leiding in handen, al bleek de ongenaakbare Verstappen onhoudbaar in Brazilië.
Verstappen won vanaf de zeventiende plek, via enkele sterke inhaalacties. Doornbos is vooral onder de indruk van de actie op Oscar Piastri, waarvan verwacht werd dat hij feller zou verdedigen. 'Hij kwam van zestig meter achterstand, en hij dook er gewoon nog langs. Piastri ziet hem gewoon helemaal niet aankomen. Hij dacht opeens: oh, daar is hij', zo vermoedt Doornbos dat Verstappen de jongeling verraste. Verder wees Doornbos de start van Verstappen aan als hoogtepunt. 'Bij de start pakte hij ook de buitenkant van bocht 3. Daarna had hij zes plekken te pakken.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Recordjacht Verstappen
Verstappen zette met zijn zege een grote stap richting een vierde wereldtitel. Verder heeft de Limburger nu ook een nieuw record in handen, weet Doornbos. 'Je moet er even bij stilstaan dat hij nu Michael Schumacher heeft ingehaald, met het langst aan de leiding staan in het kampioenschap. Dat is niet de minste', zegt Doornbos over de zevenvoudig wereldkampioen. De Duitser leidde het kampioenschap van 2000 tot 2002 896 dagen op rij. Verstappen is sinds de Grand Prix van Spanje in 2022 de nummer één in het kampioenschap, en staat op het moment van schrijven 898 dagen aan de leiding.
'Hij haalt het ene na het andere record binnen, en hier onderstreepte hij het gewoon met een wereldprestatie', vervolgt de Rotterdammer. 'Het viel me ook op dat Jos erbij was. Jos is er lang niet bij geweest, en het lijkt wel alsof, als Jos erbij is, dat iedereen dan toch weer wat scherper is met beslissingen', vermoedt Doornbos. Verstappen senior sprak in het weekend ook uitgebreid met teambaas Christian Horner, nadat beide mannen eerder dit seizoen nog moeilijk met elkaar door één deur konden gaan.
Inhaalactie voor de leiding
Naast de inhaalactie op Piastri en de ijzersterke start ziet Doornbos nog een hoogtepunt uit de race van Verstappen: de herstart, waarbij hij de leiding van Ocon overnam. 'Ocon timet het, en ging precies op een droog stukje op de ideale lijn op het gas. Dan denk je dat dat genoeg is, maar Max remde opnieuw laat. Ik wil het geen dive-bomb noemen, want het ziet er heel gecontroleerd uit', zo beseft Doornbos dat het woord dive-bomb tegenwoordig een negatieve lading heeft gekregen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Simcoureur Jarno Opmeer is ook aanwezig, en legt de strategie van Verstappen uit. 'Normaal heb je in de regen heel veel grip, waar het rubber niet ligt, dus dat is buiten de ideale lijn. Het is nieuw asfalt, dus dan ligt dat wel iets anders', aldus Opmeer. 'De racelijn is niet zoals Max hem in de eerste bocht nam, maar dat maakt niet uit als je er in de tweede bocht voor zit. Als je dan een slechte exit hebt, zit je er toch al voor', zo legt Opmeer uit dat Verstappen zijn concurrenten in de tweede bocht kon opvangen na de inhaalacties.
Wat het moment voor Doornbos nog mooier maakte, is dat titelconcurrent Lando Norris het achter Verstappen juist niet goed voor elkaar had bij die herstart. 'Hij haalt de bocht, en daarachter zien we Norris, die de eerste bocht compleet mist. Hij moest nog uitwijken voor George Russell en kwam als zevende terug op de baan. Daarna was het wel gezien, al kreeg hij wel nog een plekje van Piastri.' Norris eindigde daardoor als zesde en leverde achttien punten in op Verstappen.
Kritiek op groot kampioen
Tot slot wil Doornbos één coureur nog op negatieve wijze belichten. 'Hamilton is hier een van de succesvolste coureurs ooit, en dan heb je zo'n weekend. Hij klaagt over de balans van de auto, en dat begrijp ik ook, maar hij maakte zelf ook best wel wat foutjes. Hij werd ingehaald door Oliver Bearman, die zijn kans pakte. Achter Franco Colapinto zat hij vol op de witte lijn. Als je dan remt, blokkeer je een wiel. Hij drukt meteen op die radioknop en zegt: de auto is shit, en de balans is shit. De auto is slecht. Dan denk ik wel dat je rijstijl ook niet heel soepel was. Ook de ervaren mannen maakten dus best veel fouten', concludeert Doornbos.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties