Enkele uren voor de Grand Prix van São Paulo leek Lando Norris met zijn poleposition nog een ideale kans te krijgen om het titelgevecht alleen maar spannender te maken. Regenraces zijn echter onvoorspelbaar, en het liep anders, met Max Verstappen als winnaar vanaf de zeventiende plek. Norris maakte te veel fouten, en kwam als zesde over de streep. De vraag lijkt dan ook niet te zijn of Verstappen kampioen wordt, maar wanneer.
Verstappens overwinning zal de boeken ingaan als een van de bijzonderste zeges uit de geschiedenis van de sport. Slechts driemaal werd een Grand Prix vanaf een lagere startplek gewonnen, waaronder ook de eerste overwinning van Rubens Barrichello, op de Hockenheimring in 2000. De Braziliaan was heel toepasselijk ook degene die Verstappen na de race in zijn thuisland als eerste mocht interviewen.
Ook Robert Doornbos is diep onder de indruk van het optreden van Verstappen. 'Hij start vanaf P17 en wint de race, wat een masterclass!' roept de Rotterdammer uit. 'Hij heeft in België wel vanaf de veertiende plek gewonnen, maar dat is een heel ander type circuit. Je hebt hier geen DRS en geen hulpmiddelen. Het was puur talent, dat in dit soort omstandigheden komt bovendrijven', zo houdt Doornbos er toch een totaal andere lezing op na dan Lando Norris, die vond dat Verstappen vooral ook veel geluk had gehad.
Doornbos meent echter dat Verstappen zelf het hoofd koel hield, en dat het geen toeval was dat Verstappen de juiste strategie had. 'Het is ook niet zo dat hij een dominante auto heeft. Dit is puur de rijder die het verschil maakt, en het team dat de juiste calls maakt, maar hij heeft zelf ook wel invloed gehad op de strategie.' In Silverstone blonk Verstappen ook al uit in een regenrace, waar hij met een zwakkere auto toch voor titelconcurrent Lando Norris eindigde.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Contrast bij Red Bull
Doornbos duikt vervolgens dieper in de race, en begint bij de start, waar Norris meteen de controle over de race uit handen gaf, 'Lando Norris was niet super weg, want George Russell had aan de binnenkant meer tractie. Lando moet zijn meerdere erkennen in de andere Brit.' Norris zat vervolgens zelfs tot na zijn pitstop vast achter Russell, waardoor hij niet genoeg voorsprong kon opbouwen om zich een strategische misser te veroorloven. Norris vroeg al rondenlang om een pitstop, en het was dan ook niet verwonderlijk dat McLaren het moment van de Virtual Safety Car aangreep.
De grote winnaar bij de start was Max Verstappen. 'Max kwam vanaf de zeventiende plek, en reed weg in de tweede versnelling. Dat deed iedereen, zagen we in de onboardbeelden', zo benadrukt Doornbos dat Verstappen daarmee niks bijzonders deed. 'Dat is wel de les in dit soort omstandigheden, zodat je niet meteen al het vermogen in één keer krijgt. Hij laat de auto rollen aan de buitenkant.' In de eerste bocht pakte Verstappen al een paar plekken, om buitenom in bocht 3 nog twee auto's in te halen. Op het rechte stuk aan het einde van de openingsronde greep de Limburger de tiende plek van Lewis Hamilton.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Zijn teamgenoot dan, Sergio Pérez', vervolgt Doornbos. 'Hij komt niet zo goed weg, en verliest al twee plekken in de eerste 150 meter. Als we 200 meter onderweg zijn, komt Max voorbij, en in de eerste bocht kwam Franco Colapinto ook nog aan de binnenkant voorbij, dus dat zijn al vier plekjes. Dan gaan we het heuveltje naar beneden, en daar dacht Oliver Bearman: nou, dan pak ik hem ook nog even. Hij verliest dus vijf plekken in 600 meter tijd', zo telt Doornbos de schade op.
'Daarom zei Max ook achteraf in de cooldown room: ik heb Sergio helemaal niet gezien. Ja, dat begrijp ik, dat je hem niet gezien hebt, want hij was hem na 300 meter al voorbij', lacht de analist. Pérez eindigde uiteindelijk op de elfde plek, net buiten de punten. Hij bracht zichzelf verder in de problemen met een spin in de openingsronde, waarna hij de schade niet meer hersteld kreeg. 'Hij stond niet onder druk, maar toch gaat hij te vroeg op het gas. Dit is echt nergens voor nodig.'
Waar is dat feestje?
Doornbos rekent er met een verschil van 62 punten op dat de vierde wereldtitel van Verstappen nu wel binnen is. De vraag is vooral wanneer het titelfeestje gevierd mag worden. Verstappen kan in de komende race kampioen worden, als het gat dan minimaal 60 punten blijft. Dat zou ervoor kunnen zorgen dat Verstappen het feest in Las Vegas mag vieren. 'Op zich geen verkeerde plek om een wereldtitel te vieren. Zaterdagavond in Las Vegas... Ik kan me voorstellen dat je dan twee dagen van de radar bent', lacht Doornbos. Helaas voor Verstappen staat enkele dagen later alweer de sprintrace in Qatar op het programma, dus twee dagen vermist zijn zou niet handig zijn, maar de kans is wel groot dat Verstappen in dit geval Las Vegas nog even onveilig gaat maken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Op de lange termijn zijn er wel meer zorgen, want Red Bull heeft nog altijd niet de beste auto. Doornbos krijgt de stelling voorgelegd wat Verstappen doet als Red Bull de problemen niet opgelost krijgt. 'Dan gaat hij naar een ander team, waar hij wel een winnende auto krijgt', voorspelt de oud-coureur. 'Dan ben je echt een grote, al is hij al een van de grootsten ooit. Als je nu nog naar bijvoorbeeld Mercedes wisselt in 2026, en daar ook nog een titeltje pakt...' Verstappen zou met een vierde titel al in een illuster rijtje terechtkomen. Alleen Juan Manuel Fangio, Alain Prost, Michael Schumacher, Sebastian Vettel, en Lewis Hamilton kregen dit al voor elkaar.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties