Peter Windsor is, mits het niet over Abu Dhabi 2021 gaat, een groot fan van Max Verstappen, en de 72-jarige kwam dan ook aan zijn trekken tijdens de Grand Prix van São Paulo. Verstappen startte als zeventiende, greep de leiding met ruim 25 ronden te gaan, en verdween aan de horizon. Windsor noemt het Verstappens beste zege ooit, en legt ook maar meteen uit waarom.
Windsor geeft in zijn nabeschouwing op YouTube meteen aan dat hij het een memorabele Grand Prix vond. 'Er zal nog veel nagesproken worden hierover in de komende weken, maanden, jaren, en seizoenen, maar wat mij betreft was dit de beste overwinning ooit van Max', laat de Brit meteen optekenen. Verstappens totaal staat inmiddels op 62 Grand Prix-zeges, en elf sprintzeges. Daarnaast mocht Verstappen voor de 111e keer het podium betreden, en reed hij zijn 33e snelste raceronde.
Windsor spreekt Norris tegen
Verstappen was na de race ook uitzinnig van geluk, maar Windsor vreest dat de Nederlander altijd criticasters houdt die zijn prestaties onderuit willen halen, na wat Windsor Verstappens beste zege noemde. 'Ik weet dat er veel mensen dan zullen zeggen dat hij niet het hele veld hoefde in te halen, en dat hij hulp had van de rode vlag en dat de strategie goed uitviel. Het was geluk', zo herhaalt Windsor de woorden van Norris. 'Hij zat ook te lang vast achter Charles Leclerc', zo probeert Windsor de woorden bij zijn criticasters uit de mond te halen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Norris liet zich na de race kennen, maar Windsor vindt niet dat Verstappen gemazzeld heeft. 'Ten eerste denk ik niet dat die pitstop bij de rode vlag - de gratis pitstop - puur geluk was, of zelfs een goede strategische call. Volgens mij lag dit er eerder aan dat Max de banden in dat eerste deel van de race beter gebruikte dan wie dan ook op het circuit', deelt Windsor. 'Dat zeg ik omdat het circuit van Interlagos opnieuw geasfalteerd was. Het was in de regen heel lastig om te doen wat je normaal zou doen. Er waren geen verschillende lijnen mogelijk, en je kon niet naar grip zoeken, iets wat coureurs als Max, Lewis, en Charles graag doen.'
Verstappen in lastige situatie
Windsor benadrukt dat Verstappen niet zomaar zijn race uit 2016 kon herhalen, doordat verschillende racelijnen niet meer mogelijk waren. 'Max had dus een ander probleem in de regen, namelijk hoe hij sneller kon zijn dan de rest. Hij had duidelijk een vrije goede auto, want de RB20 werkte vrij goed in de race. In de sprintrace was de RB20 overigens ook al vrij goed. In de natte kwalificatie was hij de snelste coureur op het circuit, maar dat zagen we nooit terug in de resultaten, vanwege alles wat er gebeurde met de rode vlaggen, waardoor hij niet uit Q2 wist te komen.'
'Je kon niet echt naast de racelijn rijden, dus Verstappen kon daar weinig mee uithalen. Wat we hier met Max Verstappen zagen, was de perfecte manifestatie van een coureur die de auto graag vroeg laat roteren, en de focus dan op een goede, rechte exit uit de bocht richt', zo zet Windsor zijn vocabulaire in om Verstappen te prijzen. Hij deed dat heel natuurlijk. Doordat hij dit deed, bleef hij ook uit de buurt van de witte lijnen, en juist die witte lijnen zorgden ervoor dat zoveel coureurs van de baan vlogen, waaronder ook coureurs die de laatste tijd het momentum mee hadden, zoals Liam Lawson en Franco Colapinto.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Keuzes van de regie
Windsor baalt ervan dat de regie de prestatie van Verstappen niet volledig erkende. 'Helaas liet de regie Verstappen niet meer veel zien, zodra hij eenmaal de leiding overgenomen had, maar in die laatste ronden bleef hij snelste ronde na snelste ronde rijden.' Verstappen scherpte de snelste ronde maar liefst zeventien keer aan. 'Dit was niet Max, die het randje opzocht, maar dit was Max, die de grip aanvoelde. Hij deed gewoon wat hij de hele race al deed, en hij bleef weg bij de witte lijnen.' Windsor had graag gezien hoe Verstappen in de slotfase van de race als een machine rondreed.
De Nederlander stond voor een inhaalrace, maar Windsor vindt dat Verstappen daar weinig aan kon doen. 'Als je als zeventiende begint nadat je de kwalificatie compleet om zeep helpt, zit je vol met adrenaline, en wil je door het veld rijden en de race winnen, maar vijf van die plekken waren het resultaat van een motorstraf, waar Max niks aan kon doen. Verder was er die belachelijke rode vlag in Q2, toen hij de snelste man op de baan was.'
Inhaalactie op Piastri
'Ik kan me voorstellen dat het dan lastig is om zo gemotiveerd te zijn dat je door het veld heen kunt snijden', vermoedt Windsor, al gaf Verstappen juist aan dat hij door de hele situatie extra getergd en gemotiveerd was. 'Hij was perfect in balans met het risico dat hij bij inhaalacties nam, vooral aangezien het nat was. Hij was supersnel en dan wil je zo snel mogelijk mensen inhalen. Het is lastig om dit met andere grootheden te vergelijken, maar het beste moment in de race was voor mij toen hij Oscar Piastri inhaalde, want Piastri zou het nooit makkelijk voor hem gaan maken. McLaren had dolgraag gewild dat hij Max zo lang mogelijk zou ophouden, en we weten dat Piastri een lastige tegenstander is. Hij is moeilijk in te halen en heeft een snelle McLaren, maar hij verraste Oscar volkomen. Hij kwam van ver, en had geen DRS.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Hoe had hij zoveel grip, die Piastri niet had?' vraagt Windsor zich af over de extreme uitremactie van Verstappen. 'Hij was uitstekend in het midden van de bocht. Max gebruikte daar de rem en het gaspedaal niet, maar stuurde gewoon wat eerder in. Dat maakte zijn race ook zo waanzinnig sterk.' Nadat Verstappen afrekende met de Australiër, kon hij opschuiven naar de 'Yuki-trein', zoals Verstappen het zelf al noemde, met ook Esteban Ocon en Charles Leclerc als wagonnetjes.
Duel voor de zege
'Hij haalde heel veel mensen in de eerste bocht in, waaronder ook Esteban Ocon.' De Fransman reed erg sterk en snel, en het was voor Verstappen nog niet zo eenvoudig om de raceleider in te halen. 'We zien zulke inhaalacties niet vaak bij de herstarts. Max zat echt vol op de staart van Ocon. Hij zat er misschien zes of zeven centimeter achter, terwijl Ocon slingerde. Hij voelde aan dat Ocon op het gas zou gaan, en Max deed dat op hetzelfde moment. Het was prachtig om te zien', oordeelt Windsor.
'Zou hij voor de inhaalactie gaan? Ja, natuurlijk', lacht Windsor. 'Het was zo'n zelfde actie als bij Piastri, en ook Ocon schrok ervan. Hij reed heel sterk, maar opeens schoot Max naar de binnenkant, en dan moet je hem wel wat ruimte geven. Hij schatte het moment elke keer weer perfect in. Hij had een keer een moment van onderstuur achter Ocon, maar verder kan ik me niet herinneren dat hij ook maar één foutje gemaakt heeft, want dit was een echte Max Verstappen-race in omstandigheden waarin hij zijn talent kan laten zien.'
Klasse apart
'Ik vond dit dan ook de beste zege van Max, want we zagen hem doen waar hij toe in staat is, en dat ging ten koste van alle andere coureurs.' Er was verder niemand die in de buurt kon blijven van de regerend wereldkampioen, die in regenraces ook keer op keer de juiste strategische keuzes maakt. 'Ik denk niet dat het geluk was dat hij nog die oude intermediates had toen de rode vlag gezwaaid werd. Hij had die oude banden nog, omdat ze nog goed aanvoelden. Hij was de banden aan het managen, en voor hem was het het risico waard om buiten te blijven, en dat betaalde zich uit.'
'Toen hij de leiding kreeg, was hij ook briljant. Hij bleef niet op drie seconden voorsprong hangen, maar reed vijftien snelste ronden en reed geweldig', herhaalt Windsor, die eerder in een interview met F1Maximaal.nl aangaf dat hij tot nu toe het meest onder de indruk was van de poleronde van Verstappen in Spa-Francorchamps, eveneens in de regen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties