Er viel Robert Doornbos een hoop op tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Spanje. Zo lijkt het team van Mercedes grote stappen te hebben gezet, wist Charles Leclerc een eerdere fout in Q3 te herstellen door pole binnen te halen en hoeft Red Bull Racing de strijd nog niet op te geven. Wel denkt Doornbos dat Carlos Sainz bij de start weleens de beste papieren zou kunnen hebben.
'Mercedes heeft geen verstoppertje gespeeld', begint Doornbos zijn analyse bij Ziggo Sport. 'We zagen eerder ook al eens dat ze snel zijn in een training, maar dan waren ze er in de kwalificatie niet bij. Ze hebben het gevonden, en nu kunnen ze doorontwikkelen.' Ook Leclerc viel op bij Doornbos. 'Heel knap, omdat je gewoon een fout maakt in Q3. Hij spint en komt dan terug op zo'n manier (door pole te pakken, red.). Het was voor hem één rondje alles of niets, en het werd alles.'
'Red Bull is daar heel goed in'
In de tweede sector was de Ferrari beter dan de Red Bull, ziet Doornbos. 'Het lijkt er al het hele seizoen op dat ze een goede tractie hebben. Ze hebben mechanische grip, maar aerodynamisch zijn ze nog wat aan het zoeken. Red Bull is daar heel goed in, maar met mechanische grip wil je bij het uitkomen van een bocht meteen vol gas kunnen en het vertrouwen hebben in de achterkant van de auto. Dat zag je terug in de laatste run van Leclerc, waarin hij echt de limieten opzocht.'
Dat Ferrari er na de kwalificatie beter voor lijkt te staan, wil niet zeggen dat Red Bull kansloos is tijdens de race. 'Als het heel warm is, hebben ze bij Ferrari moeite om hun banden goed te houden. Dan moet je denken aan graining, slijtage, noem maar op. Daarin is Red Bull vaak wat beter', aldus de oud-Formule 1-coureur. 'Maar over één ronde was Ferrari duidelijk sneller tijdens de kwalificatie.'
Inhalen lastig in Barcelona
'Het is bijna een soort stratencircuit wat betreft baanpositie', gaat Doornbos verder. 'Het is echt lastig inhalen, dus de nieuwe regels moeten zich gaan bewijzen of het deze keer in de race anders gaat zijn. Je hebt een lange run naar de eerste bocht. P2 is daardoor niet ideaal, want je staat aan de vuile kant van de baan. En het is van 0 naar 280 km/u richting bocht 1, dus als je start vanaf P3, kan je een slipstream meepakken. Ik denk dat Sainz er het beste voorstaat', besluit Doornbos.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties