Oud-coureur en Ziggo-analist Robert Doornbos sluit zich aan bij de mening van James Hinchcliffe dat de timing van de virtual safety car tijdens de sprintrace in São Paulo wel erg verdacht was. Het kwam McLaren uitstekend uit dat de VSC toen in werd gezet, aangezien ze de kans zag om haar rijders te wisselen. Zo kon Lando Norris de race winnen. Voor Doornbos voelde het allemaal niet goed.
McLaren had een front row lockout bemachtigd voor de start van de sprintrace, maar Norris was niet de man op pole, dat was zijn teamgenoot Oscar Piastri. Het was voorafgaand aan de race al wel te verwachten dat McLaren Piastri zou vragen om Norris erlangs te laten, met het oog op het kampioenschap. De pitmuur besloot de swap echter heel laat in de race te doen, waarbij ze hulp kregen van een VSC. Die werd ingezet voor Nico Hülkenberg, die langs de baan stond met zijn auto. Omdat het even duurde voordat de VSC werd ingezet, had McLaren de tijd om haar coureurs te wisselen.
Anderen kaartten ook aan dat het moment waarop de race weer 'op groen' ging, net voor een bocht was, zodat Max Verstappen wel moest remmen en hij momentum verloor achter Piastri. Doornbos wil niet direct partijdig zijn, maar vindt het allemaal wel bijzonder. 'Hülkenberg zat daar in zijn auto, hij was eerst aan het kijken waar hij de auto neer wilde zetten. Maar hij liep al over het circuit en toen pas kwam de VSC', kaart de oud-coureur aan in Formule 1: Hoogtepunten. 'McLaren dacht: dit is onze kans, we kruipen door het oog van de naald, dus we doen nu die swap', gaat Doornbos verder.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Dit was voor mij... Dit voelde niet goed'
Hülkenberg stond inderdaad al een tijdje langs de baan. De wedstrijdleiding gaf aan dat het alleen geel was in sector 2, maar veranderde dat later in een VSC. Verstappen en Charles Leclerc zaten de hele wedstrijd al achter Norris en gaven McLaren geen kans om een veilige wissel door te voeren. Daarom is het volgens Doornbos alleen maar verdachter dat de VSC later pas ingezet werd. In de Ziggo-studio pakt hij de beelden erbij. 'Daar, Nico is uit zijn auto, loopt over het circuit. Hoezo is dit geen virtual safety car?!' roept hij verontwaardigd. 'En dan daarna pas komt een virtual safety car.'
Presentator Rob Kamphues vult aan dat het misschien zelfs een safetycar had moeten zijn, niet slechts een virtuele. 'Ja, dit was voor mij... Dit voelde niet goed', zegt Doornbos. 'Het voelde alsof iemand aan het wachten was om die knop in te drukken tot het moment dat die swap was gedaan', legt hij uit. 'Misschien moeten we even beginnen bij de start, want we waren de hele race al aan het denken (over McLaren, red.): wat zijn jullie aan het doen?' Niet alleen Nederlandse analisten vonden het moment apart, ook de analisten van F1TV en zelfs wat Britten vonden het raar.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Kamphues: 'Engelse pers vond het schandalig'
'Zelfs de Engelse pers vond het schandalig dat er niet direct een safetycar ingezet werd', zegt Kamphues. 'Het is onbegrijpelijk', knikt Doornbos. 'Je mag niet op een circuit lopen terwijl er nog auto's op volle snelheid langsrijden. Maar goed, het is wel gebeurd, en McLaren had echt een engeltje, want anders hadden ze die swap niet kunnen doen', weet Doornbos zeker. Aangezien Verstappen na afloop een straf kreeg van vijf seconden voor een VSC infringement, wist Norris drie punten in te lopen tijdens de sprintrace. Verstappen gaat echter wel met een goed gevoel de race in, want de pace in de sprintrace was behoorlijk goed.
Eerst moet er echter nog gekwalificeerd worden voor de Grand Prix op zondag. Op zaterdag kon die sessie niet plaatsvinden vanwege noodweer, dus zullen de coureurs op zondag om 11:30u Nederlandse tijd kwalificeren. Doornbos vindt het een beetje onzin dat er op zaterdag niet gewoon gereden is. 'Het is toch ook zonde dat je die regenbanden meeneemt dan', zegt hij. 'Dan neem je een half vliegtuig vol met full wets mee, die je niet gebruikt. Over sustainability gesproken', sneert hij. 'Als het te extreem is, dan kan het natuurlijk niet. Maar als je twintig auto's met full wets de baan op had gestuurd, was het gewoon prima geweest, alleen het zicht was dan slecht. Daar moet echt wat aan veranderen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties