Windsor geeft McLaren een verbale draai om de oren: 'Ze speelden daar met vuur' Opinie
Opinie

Windsor geeft McLaren een verbale draai om de oren: 'Ze speelden daar met vuur'

Windsor geeft McLaren een verbale draai om de oren: 'Ze speelden daar met vuur'

Voormalig Formule 1-teammanager en tegenwoordig journalist Peter Windsor blikt terug op de sprintrace in Brazilië en geeft de pitmuur van McLaren een tik op de vingers omdat ze zo lang hebben gewacht met het wisselen van de posities van de coureurs. Ze waren dan ook net op tijd, want Max Verstappen lag op de loer. Naar zijn idee zag de RB20 er al veel beter uit dan tijdens de sprintkwalificatie.

'Ik wil de pitmuur van McLaren niet te hard aanpakken, want eerlijk gezegd hebben ze gewoon een ongelooflijk goede auto gebouwd, dat kunnen we tegen het einde van het seizoen wel stellen', begint Windsor in zijn analyse op zijn YouTube-kanaal. Het is duidelijk dat McLaren met de snelste auto de laatste twee triple headers van het seizoen in zou gaan en dat er, ondanks de grote achterstand van Lando Norris op Verstappen, alsnog veel zou kunnen gebeuren. Norris kwalificeerde als tweede voor de sprintrace in São Paulo, met teamgenoot Oscar Piastri op P1. Het was te verwachten dat McLaren teamorders in zou zetten, want Norris kon dat punt goed gebruiken voor de titelstrijd.

Windsor leek zich af te vragen waar het team mee bezig was toen ze probeerde de coureurs rustig te houden, en pas laat in de race de swap maakte. 'Daarbij zeg ik dan pitmuur, omdat daar veel mensen verantwoordelijk zijn', gaat Windsor verder. 'Alle lof daarvoor, en aan beide coureurs van McLaren, want dit is niet hun schuld. Oscar stond op pole, en het was op vrijdag al zeker dat hij de overwinning aan Lando zou moeten geven. Het verschil tussen P1 en P2 in de sprintrace is maar één punt. Dat is niet te vergelijken met een Grand Prix-zege en P2, zoals in Hongarije, waar het duidelijk was dat Lando de overwinning had moeten krijgen, waar hij zeven punten verloor', kaart hij aan.

'Naja, het probleem met een sprintrace is natuurlijk dat deze per definitie kort is, en waarschijnlijk was de marge tussen P2 en P3 niet groot genoeg zodat ze eerder veilig konden wisselen', nuanceert Windsor. Andrea Stella legde dan ook uit dat dat het geval was. 'Ik kan me voorstellen dat er voor de race, want zo bleek uit de antwoorden van iedereen, veel gepraat was over het 'peloton-effect', waarbij Oscars DRS gebruikt zou worden om Norris weg te laten rijden bij Leclerc. Dit maakte het probleem, in zo'n korte, simpele race, alleen maar erger', is Windsor van mening. 'In zo'n situatie kan je naar twee belangrijke punten kijken. En dit zeg ik niet achteraf, dit zei ik ook al tijdens de race.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor geeft McLaren een verbale draai om de oren: 'Ze speelden daar met vuur'
Piastri leidde een lange tijd de sprintrace, met Norris achter zich.

'Dat is de tweede gouden regel'

Windsor denkt dat er wat opties waren voor McLaren om de posities wel veel eerder om te draaien, ondanks de dreiging van Leclerc en Verstappen achter Norris. 'Het eerste punt is dat je de posities zo snel mogelijk omdraait. Want in een korte race zoals deze, een beetje zoals Q1 in Bakoe, wanneer het duidelijk is dat er aan het eind iets op de baan gebeurt, of het nu verkeer is of een gele vlag door Esteban Ocon. Zo gebeurt het ook in de sprintrace. Je kunt niet zeggen dat er geen virtual safety cars, rode vlaggen of gele vlaggen zullen zijn', wijst Windsor aan. 'Je moet daarop voorbereid zijn. En als dat halverwege de race nog niet is gebeurd, is de kans groot dat het tegen het einde gebeurt. Dat is de aard van een sprintrace.'

Dat gebeurde ditmaal ook, Nico Hülkenberg moest zijn auto langs de baan parkeren, waardoor het in de slotfase eerst geel werd in sector 2, en uiteindelijk een VSC-situatie werd. 'En de tweede gouden regel, naar mijn mening, is dat je niet wilt dat de coureur die als tweede rijdt, je potentiële winnaar, daar te lang blijft rijden', gaat de analist verder. 'Omdat dit een negatief effect heeft op de banden, en omdat er allerlei dingen tijdens een race kunnen gebeuren. Dus er is alle reden om de wissel zo snel mogelijk te doen en verder te gaan in een sprintrace. Als het een marathon is, zoals een lange race, dan is het verhaal compleet anders. Maar dat was het niet. Dit was een sprintrace. Dan moet je niet op dingen als DRS vertrouwen om een gat te creëren.'

Verstappens auto was 'goed in balans'

En daarbij moet ook de concurrentie niet onderschat worden. Daar leek Stella zijn team na afloop ook aan te herinneren. De Italiaan zei tegenover F1TV dat 'Red Bull lijkt te worstelen, maar ze staan er altijd wanneer ze er moeten staan', en de sprintrace bewees dat opnieuw. 'Je moet dan ook naar de verkeerssituatie achter je kijken en naar het risico dat een van je twee auto's wat langzamer moet gaan, wat die positie in gevaar kan brengen. Het was niet lastig om te zien wat er achter de twee McLarens gebeurde tijdens de sprintrace. Leclerc was in gevecht met Verstappen, wiens Red Bull er veel beter uitzag dan in de kwalificatie. Max zat achter hem, had DRS, maar zijn banden vergingen niet. De auto was goed in balans, en met de nieuwe motor zag hij er qua vermogen erg goed uit.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor geeft McLaren een verbale draai om de oren: 'Ze speelden daar met vuur'
Verstappen zag er naar het idee van Windsor goed uit tijdens de sprint in Brazilië.

Volgens Windsor had McLaren direct rekening moeten houden met het scenario dat Leclerc Verstappen niet langer op kon houden en dat hij de Ferrari-coureur zou passeren. 'Of hij erlangs zou komen was een vraagteken, maar de realiteit van McLarens situatie is dat Leclerc meer tijd zou spenderen aan het kijken in zijn spiegels dan naar de auto voor hem. En inderdaad, in ronde veertien, begonnen ze weg te rijden. Leclerc verloor grip en Verstappen zat er helemaal bovenop. En ineens was er een gat. Dat was het perfecte moment geweest om te wisselen, maar dat deden ze niet', zucht Windsor. 'Ze gingen door met hun strategie om Lando in de DRS van Piastri te houden, en het enorm ingewikkeld te maken.'

Windsor zag herhaling van Hongarije op de boordradio

Dat de oud-manager het plan van McLaren niet verstandig vond, is inmiddels wel duidelijk. Hij gooit er nog een schepje bovenop. 'McLaren speelde met vuur', is hij van mening. 'Ze maakten het te ingewikkeld door Oscar te gebruiken om Lando weg te krijgen bij die andere twee. Lando zat de hele tijd dicht achter Oscar in de openingsfase van de race.' Windsor zag overeenkomsten met de Grand Prix van Hongarije. Toen moesten ze Norris smeken om langzamer te gaan en Piastri voorbij te laten nadat er een strategische fout was gemaakt. 'Van die pleidooien, net als tijdens Hongarije. Hetzelfde verhaal. Ze speelden met vuur, maar ze kwamen ermee weg.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws