George Russell in onterecht bestraft voor het incident met Sergio Pérez aan het begin van de Grand Prix van Oostenrijk. Dat is de mening van Robert Doornbos. Russell zat aan de binnenkant in bocht 4 en kwam in aanraking met Pérez, die door het contact de grindbak in spinde.
Doornbos zegt in de studio van Ziggo Sport dat de schuld toch echt bij Pérez ligt: 'Het is écht Pérez' fout dat hij het probeert. In bocht 4 is het bijna nog nooit iemand gelukt en hier zien we het bewijs. Daarom is het belachelijk dat Russell een straf krijgt. Hij kan niet verder insturen. Hij opent zijn stuur niet en stuurt zelfs nog verder weg. Pérez knijpt 'm gewoon te veel aan de binnenkant. Dat is helemaal niet de ideale lijn.'
Pierre Gasly kreeg voor een soortgelijk voorval als dat van Russell en Pérez eveneens vijf seconden straf. De Fransman tikte Sebastian Vettel in dezelfde bocht van de baan. Doornbos begrijpt de straf in dit geval wel: 'Dit is verder in de bocht. Onboard bij Gasly zie je dat hij het stuur een beetje opent. Je ziet niet dat hij écht probeert de binnenkant te halen.' Olav Mol sluit zich aan bij zijn collega: 'Gasly stuitert iets van de kerb af. Russell bleef op de kerb zitten.'
'Verstappen is bezig een WK-titel te verdedigen, niet races te winnen'
Mol vertelt daarna dat hij zag dat Max Verstappen erg rustig bleef na zijn P2-finish in Oostenrijk. Titelconcurrent Charles Leclerc won, maar dat leek de Nederlander niet te deren: 'Hij is bezig een WK-titel te verdedigen. Hij is niet bezig wedstrijden te winnen. Tuurlijk doet hij dat, maar zodra de realiteit zich inmiddels aandient, dan komt daar de rust binnen. Red Bull is daar ook heel goed in.'
Jack Plooij vermoedt dat die rust al eerder dan zondag bij Verstappen te zien was: 'Ik denk dat die rust er zaterdag al was. Na de sprintrace-finish dacht hij zo van: dit heb ik net gered, maar dat gaat 'm zondag niet worden. Hij gaf al over de boordradio aan dat het lastig was met de banden. Dat geeft mij het gevoel dat hij toen al aangaf, dat het niet makkelijk zou worden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties