Coronel kritisch op Red Bull na P2 Verstappen: 'Dat hadden ze echt moeten onderzoeken' Opinie
Opinie

Coronel kritisch op Red Bull na P2 Verstappen: 'Dat hadden ze echt moeten onderzoeken'

Coronel kritisch op Red Bull na P2 Verstappen: 'Dat hadden ze echt moeten onderzoeken'

Tom Coronel denkt dat Red Bull Racing de bandenproblemen van Max Verstappen in de Grand Prix van Oostenrijk voor de race nog had kunnen oplossen. De analist van Viaplay zag hoe de Nederlander moeite had met de bandenslijtage van zijn RB18 en stelt dat het onnodig was met oog op het gevecht met de Ferrari's van Charles Leclerc en Carlos Sainz, die nog uitviel.

'Verstappen is drie keer ingehaald op de baan en dat zie ik niet graag', grapt Coronel. 'Je zag Leclerc al een paar keer van heel ver komen bij het allerlaatste gedeelte van de remzone in bocht 3, dat hij er heel diep inging. Dan dacht ik: huh? Kan hij zo veel later remmen? De eerste keer dat hij erlangs ging, was honderd procent zeker een verrassing voor Max. Die zag 'm echt niet komen.'

'Dan hadden ze het opgelost, of in ieder geval kunnen managen'

Dat Verstappen het lastig had met Leclerc, kwam door de bandenslijtage die overduidelijk meer invloed had op Red Bull dan Ferrari. Coronel legt uit waar het probleem vandaan kan komen en dat het eigenlijk voor de race opgelost had moeten zijn: 'De balans met auto kan het probleem zijn, misschien de bandenspanning. Er is ergens iets wat ze echt hadden moeten onderzoeken. Dan hadden ze het opgelost, of in ieder geval kunnen managen.'

Ho-Pin Tung, ook aanwezig in de studio, is niet verrast dat Leclerc uiteindelijk won ten koste van Verstappen. Hij legt uit waarom: 'De Ferrari was vanaf het eerste moment dit weekend al beter. In de kwalificatie hadden ze twee ronden nodig om de banden op te warmen. Meestal betekent dat toch dat je wat minder agressief bent op de banden en daardoor minder slijtage creëert.'

Coronel ziet dat Ferrari keuze moet maken, is kritisch op Pérez

Verstappen werd uiteindelijk tweede door de uitvalbeurt van Sainz. In ronde 58 plofte zijn Ferrari-motor. Voor Coronel is het een teken dat de Italiaanse renstal moet kiezen tussen Leclerc en Sainz als nummer één-coureur: 'Er moet een keer een punt komen dat het duidelijk is. Nu is Sainz zo teleurgesteld dat ik nu tegen hem zou zeggen dat het niet meer kan (vechten voor de titel, red.), want dan komt het niet zo hard aan.'

Coronel is ten slotte kritisch op Sergio Pérez, die in de rondte werd getikt door George Russell in bocht 4 na de start van de race. De Mexicaan zat aan de buitenkant, terwijl de Mercedes-coureur aan de binnenkant niet genoeg ruimte overliet: 'Hoe hoog risico wil je nemen? Ik bedoel, het was voor hem een kwestie van één plekje winnen, want P4 was het maximaal haalbare vanaf P5. Volgens mij had hij daar nog genoeg ronden voor, dus dat hoeft niet gelijk daar te gebeuren. Dat vind ik zonde. Dan kreeg Russell wel vijf seconden straf, maar Pérez' race was verpest.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws