Robert Doornbos vindt dat er steeds meer verkeerd loopt bij Red Bull Racing. Het team van Max Verstappen is afgezakt naar de derde plek bij de constructeurs, en is ook in Brazilië weer niet in vorm. Daar komt nog bovenop dat Red Bull steeds vaker steken laat vallen in de uitvoering van het weekend.
In het Race Café van Ziggo Sport blikt Doornbos terug op de verreden sprintkwalificatie. Waar Lando Norris de hele dag het snelste leek te zijn, ging teamgenoot Oscar Piastri er met de eer vandoor. Doornbos heeft in tegenstelling tot veel andere analisten wel goed opgelet, en weet dat Piastri in SQ3 twee rondjes op dezelfde set banden reed. 'Hij heeft de banden laten afkoelen, en daarna een nieuwe run gedaan. Je mag ook maar één setje gebruiken. Het was een knap rondje', concludeert de analist nadat Piastri Norris met 0,029 seconden verschil te snel af was.
Problemen bij Red Bull
In Mexico viel Piastri nog samen met Sergio Pérez af in Q1. Waar Piastri zich dus ijzersterk herstelde, haalde Pérez wéér het laatste kwalificatiedeel niet. Daarbij hielp het de Mexicaan niet dat hij aan het einde van SQ2 te laat was om nog een tweede ronde te kunnen rijden. 'Ongelofelijk', vindt Doornbos. 'Red Bull stuurt hem naar buiten met 1:12 op de klok. Je verwacht dus van je coureur dat hij bijna een poleronde rijdt.'
Teambaas Christian Horner wilde na afloop weinig weten van de kritiek op Red Bull, en wees erop dat Pérez bij zijn eerste poging al vijf of zes tienden langzamer was dan Verstappen. Doornbos vindt echter wel dat Red Bull een pijnlijke fout maakte. 'We zijn best kritisch naar Pérez, maar vanuit engineering-oogpunt is dit ook dramatisch. Het lijkt wel alsof niemand zich er nog zorgen over maakt of het wel of niet lukt.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen met slechte balans
Verstappen haalde SQ3 wel, maar bleek niet over een auto te beschikken waarmee hij kans maakte om de strijd met McLaren aan te kunnen gaan. 'Als een circuit een nieuwe laag asfalt heeft, heb je liever overstuur, want het gripniveau komt dan vanzelf naar je toe, maar Max klaagde over onderstuur', weet Doornbos. 'Er is niemand thuis, dus dan mis je de apex steeds. Dan kom je ook op het vuile gedeelte uit. Je hebt liever overstuur, en dan pakt de achterkant vanzelf steeds meer grip.'
'Je ziet dat Lando ook geïrriteerd wordt door vragen over Max. Ik ben niet met Max bezig. Natuurlijk is hij met Max bezig', roept Doornbos uit in reactie op een interview van de Brit bij Viaplay. Norris heeft met Verstappen dan ook een lastige tegenstander. 'Hij is bijna foutloos sinds 2021. Ik heb hem op haast geen fouten kunnen betrappen. Dat moment in bocht 8 in Mexico was gewoon payback: jij naait mij in bocht 4, dan pak ik je terug in bocht 8. Dat heeft hij als drievoudig wereldkampioen niet nodig, maar dat is zijn karakter. Zo zit hij in elkaar. Hij laat zich door niemand inhalen, dat gebeurt gewoon niet.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Waar Verstappen zich lange tijd nog kranig kon weren, loopt het verschil met McLaren dusdanig ver op dat Verstappen ook steeds machtelozer wordt. 'Max klaagt nog steeds over de balans. Hij heeft de auto nog steeds niet waar hij hem wil hebben. De ene keer is dat in de snelle bochten, en de andere keer in de langzame bochten', legt Doornbos uit, die één pluspuntje ziet. 'Ze krijgen nu wel meer windtunneltijd, als ze derde worden bij de constructeurs.'
Tot slot besteedt Doornbos aandacht aan een mogelijke vervanger van Pérez: Yuki Tsunoda. De Japanner spinde in Austin, crashte in de Mexicaanse kwalificatie, en viel een dag later al bij de start uit. In Brazilië kwam hij niet verder dan P18, terwijl Liam Lawson de achtste tijd liet noteren. 'Het is pijnlijk, het hele weekend al. Hij rijdt geen deuk in een pakje boter. Zou het meespelen dat Franco Colapinto nu in the picture is bij Red Bull?'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties