Robert Doornbos ziet het weekend van Red Bull Racing in Singapore niet meer goedkomen. De voormalige Formule 1-coureur vreest dat Max Verstappen en Sergio Pérez voor de laatste puntjes moeten vechten, en voorziet ook grote problemen voor de rest van het seizoen. Daarbij verwijst hij naar informatie die hij vanuit het team heeft gekregen.
Red Bull heeft het de laatste maanden vaker lastig, maar zo slecht als in Singapore ging het dit seizoen op de vrijdagen nog niet. Doornbos meent dat Red Bull niet eens meer tot de topteams behoort. 'Je bent eigenlijk het vijfde team, maar vorig jaar hadden ze alles gewonnen toen ze hier aankwamen, en toen kwalificeerde Max zich als elfde. Hij kwam er niet aan te pas, en met een goede strategie werd hij nog vijfde', vertelt Doornbos bij het Ziggo Sport Race Café.
De analist mag vervolgens uitleggen welke vier teams dan sneller zouden zijn dan Red Bull. 'McLaren is het eerste team, dan komt Ferrari. Dan komt Mercedes, en zelfs Visa Cash App RB stond ervoor. Williams niet, nee', zo gelooft Doornbos niet in de vrijdagvorm van het Britse team. 'Zo erg is het ook weer niet.' Williams maakte in Singapore nog een sterke indruk, maar Doornbos verwacht dus niet dat Williams op zaterdag en zondag tot de vijf sterkste teams behoort.
RB20 werkt niet mee
Doornbos hoort dat het op alle fronten verkeerd loopt bij Red Bull. 'Het is wel shocking, want Max klaagde over de low speed bumps in Bakoe. Het leek wel een kart, hij kon gewoon niet insturen. Hier heb je meer hobbels, dus ze hebben gezorgd dat die auto daar beter overheen moet kunnen gaan, maar dat resulteert dus in complete onbalans, en een slechte afstelling', zegt Doornbos over de aangepaste RB20. 'Ze gebruiken dan zachtere vering, en zetten de auto hoger. Hoe hoger je de auto zet, hoe minder je aerodynamisch gezien aan de vloer hebt. Dat is allemaal niet ideaal. Dit zijn wel signalen, dat je geen downforce hebt in de remzone', zegt Doornbos bij beelden van Verstappen en Pérez, die allebei de bochten niet halen. 'Dat betekent dat er geen mechanische grip is.'
Upgrades op de tocht
De Rotterdammer meldt vervolgens dat de crash van Pérez in Bakoe - niet bepaald zijn eerste van het seizoen - grote gevolgen heeft. 'Ik hoorde van vogeltjes bij het team, dat het toch wel een ding begint te worden bij het team met die schade. Die upgrades, die ze voor ogen hadden... We moeten niet vergeten, dat Sergio Pérez meer dan vier miljoen aan schade heeft gereden. Hij zit daarmee omgerekend op bijna vijf procent van het totale budget. De ontwikkelingskosten zitten bij dat totale budget. In Monaco reed hij alleen al meer dan 1,2 miljoen aan schade.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Een inschattingsfout in Azerbeidzjan leverde dan ook een fysieke en financiële klap op. 'Die klapper in Bakoe was ook een harde. Dat is gewoon beton, dus je vouwt die auto helemaal op. Het zijn geen bandenstapels. Het telt allemaal op, en dit zorgt voor grote problemen in de organisatie. Die schade moet betaald worden, en het gaat dus gewoon van je budget af.' Red Bull hoopt in het volgende raceweekend, in Austin, juist een grote upgrade te introduceren.
Wie wordt kampioen?
Ondanks de grote problemen zet Doornbos wel nog op Verstappen in. 'In die eerste negen races heeft Verstappen zijn kampioenschap gewonnen', denkt Doornbos, waarbij hij leunt op statistieken dat de Nederlander sindsdien ongeveer evenveel punten pakte als Lando Norris. Oscar Piastri is in de afgelopen maanden de coureur met de meeste punten, maar staat nog op ruime achterstand. 'Ik mag hopen dat ze het niet meer over de teamorders gaan hebben dit seizoen. Je hebt Oscar Piastri, toekomstig wereldkampioen, in de auto. Hij heeft een foutloos weekend afgeleverd. Dat heb ik nog niemand zien doen dit seizoen, behalve Max Verstappen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties