Tegenwoordig is er in de Formule 1 nagenoeg overal wel een regel voor en dat komt de sport niet altijd ten goede. Voormalig F1-coureur en huidig Sky Sports-commentator Martin Brundle laat in een Q&A op Reddit desgevraagd weten van welke regel de koningsklasse van de autosport wat hem betreft per direct afscheid zou mogen nemen.
In de afgelopen jaren is het sportieve reglement in de Formule 1 flink aangevuld met regels waaraan de coureurs en de teams zich moeten houden. Sommige regels zijn noodzakelijk, maar andere worden daarentegen betwist. Dat tegenwoordig zeker niet alles beter is dan vroeger, laat een al wat oudere regel volgens Brundle goed zien. De oud-teamgenoot van onder meer Michael Schumacher laat desgevraagd weten het liefst zo snel mogelijk afscheid te willen nemen van de blauwe vlaggen.
'Ik vind dat we blauwe vlaggen moeten verbieden', reageert Brundle in een Reddit Q&A van Sky Sports. Deze vlaggen worden getoond aan coureurs, die op een ronde worden gezet en als die vlag eenmaal wordt getoond, dient deze coureur zo snel mogelijk plaats te maken. Volgens Brundle heeft deze regel echter niet bepaald een positieve bijdrage geleverd aan het rijvermogen van de F1-coureurs.
'Ik denk dat coureurs tegenwoordig niet meer weten hoe ze door het verkeer moeten komen, zoals we dat vroeger moesten doen. Ik vond dat best leuk!', wijst Brundle op het feit dat er niet altijd blauwe vlaggen zijn geweest. 'En nu moet iedereen als een stel schoolkinderen aan de kant gaan als de grote jongens in de snellere auto's voorbijkomen.' Dat het ook zonder blauwe vlaggen kan, laat men aan de andere kant van de plas in de IndyCar bijvoorbeeld zien. In deze klasse, waar Rinus 'Veekay' van Kalmthout in de afgelopen vijf jaar actief was, is het aan de coureur zelf om een weg langs een achterblijver te vinden.
Vaardigheid verloren gegaan
Brundle geeft toe dat het door de technische ontwikkelingen van de afgelopen jaren echter wel steeds moeilijker is geworden om iemand op eigen kracht in te halen. Daarmee is er volgens de Brit helaas ook een belangrijke vaardigheid verloren gegaan. 'Het probleem is dat je met de aerodynamica van tegenwoordig misschien nooit meer voorbij de achterblijvers komt. Dus de dingen zijn een beetje veranderd, maar ik denk desondanks dat hierdoor een vaardigheid verloren is gegaan.'
Met de meeste andere regels, die in de F1 worden gehanteerd, lijkt de commentator weinig problemen te hebben. 'Ik denk eerlijk gezegd dat de andere regels redelijk goed zijn afgestemd. De auto's worden goed gecontroleerd op integriteit, veiligheid, legaliteit en al dat soort dingen. Daarnaast denk ik dat races een goede lengte hebben, al zou ik de Grand Prix van Singapore wellicht iets inkorten, net zoals we in Monaco doen. De race in Monaco gaat over 260 kilometer, dus ik zou in Singapore dan voor een race over 280 kilometer gaan. Dus pas dat een beetje aan, maar verder ben ik tevreden over hoe het nu is. Ik heb de Formule 1 nog nooit zo populair gezien als de dag van vandaag. Als iets werkt, verander het dan ook niet.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties