F1-journliast Lawrence Barretto ziet dat Lando Norris een zware taak te wachten staat om Max Verstappen nog in te halen, maar hij denkt niet dat het onmogelijk is. Naar zijn idee klonken beide heren behoorlijk zelfverzekerd op de mediadag in Brazilië, en kan het wel eens betekenen dat de race op Interlagos heel wat vuurwerk gaat verzorgen. Barretto haalt wat historische gegevens erbij in zijn analyse.
Na de Grand Prix van Mexico is de achterstand van Lando Norris nog maar 47 punten. Het kan geruststellen, maar ook niet: Norris moet twaalf punten per weekend inlopen om Verstappen te verslaan. Het is een zware taak, maar niet onmogelijk, denkt analist en journalist Lawrence Barretto. Naar zijn idee leverde Mexico het bewijs dat de gemoederen hoog op kunnen lopen, net als in 2021, toen Lewis Hamilton en Verstappen voor de titel streden. In Mexico reed Verstappen Norris twee keer van de baan, waarvoor hij twee keer een tiensecondenstraf kreeg.
Daarmee wist Verstappen echter te voorkomen dat Norris de race won, en liep hij niet dertien punten in, maar tien. 'De titelrivalen en oude vrienden Verstappen en Norris kwamen in Austin en Mexico dicht bij elkaar. Norris kreeg in Austin maar vijf seconden, terwijl Verstappen in Mexico twee straffen van tien seconden opliep. Hierdoor staat Norris nu 47 punten achter hem terwijl we naar Brazilië gaan', schrijft Barretto op F1.com. 'Interlagos is een klassieke F1-baan die moeiteloos lange rechte stukken combineert met glooiende bochten van lage, middelmatige en hoge snelheid.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Het circuit vergt je volledige aandacht en zorgt bijna altijd voor een spektakel', gaat de Brit verder. 'De perfecte locatie voor hoofdstuk drie van de evoluerende rivaliteit tussen Norris en Verstappen.' Verstappen heeft echter wel betere statistieken in Zuid-Amerika, waar Verstappen twee keer heeft gewonnen, waaronder vorig jaar, toen hij negentien zeges op zijn naam schreef. 'Dit keer komt Red Bull echter terug naar Brazilië in de felste strijd met McLaren en Ferrari. Afgaande op de afgelopen races, lijkt de RB20 misschien zelfs de derde snelste auto te zijn van de drie.'
'Hij kan zich troosten met de wetenschap dat er nog 120 punten te verdienen zijn'
Verstappen zal in Brazilië dit weekend een motorstraf incasseren. Op zondag zal hij vijf plekken lager op de grid starten dan waar hij op zaterdag heeft gekwalificeerd. Hoewel het gat kleiner wordt en motorstraffen niet bepaald wenselijk zijn op dit punt, maakt Verstappen zich niet druk. 'Hij leek ontspannen toen hij sprak over het kampioenschap, zoals hij het hele seizoen al is geweest', merkte Barretto op. 'Dat komt waarschijnlijk doordat zijn voorsprong met 47 nog flink is. Toch is dit het kleinste verschil sinds na de Grand Prix van Monaco in mei. Op zijn hoogtepunt bedroeg zijn voorsprong 84 punten na twaalf races.'
Ook daar is de Nederlander helemaal niet mee bezig. 'Hij kan zich troosten met de wetenschap dat er nog maximaal 120 punten te verdienen zijn', denkt Barretto. 'Norris moet twaalf punten per weekend gemiddeld inlopen om zijn eerste titel te behalen. Dat wordt een uitdaging voor Norris, aangezien hij dat dit jaar slechts een keer heeft gedaan, in Australië, toen Verstappen uitviel. Hij staat voor een zware taak in Brazilië, aangezien het een sprintweekend is en Verstappen alle vier de sprints dit jaar heeft gewonnen, ondanks dat hij niet de beste auto had.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Barretto haalt er historische gegevens bij
De Brit denkt echter niet dat het onmogelijk is voor Norris om Verstappen nog in te halen. Hij wijst op een aantal historische gevallen. 'Räikkönen veroverde in 2007 zijn titel, terwijl hij zeventien punten achter de McLaren-coureurs stond met nog twee races te gaan en met twintig punten om voor te strijden. Op dezelfde manier kwam Alain Prost terug van een achterstand van elf punten met nog twee races te gaan in 1986, en Nelson Piquet een achterstand van veertien punten overwon met nog drie races te gaan in 1983', kaart Barretto aan.
'Gezien hoe efficiënt McLaren opereert en hoe goed Norris rijdt, nadat hij veel details in de kwalificatie en de race heeft verfijnd, is een comeback van zulke epische proporties niet zo onwaarschijnlijk. Op donderdag klonk Norris het meest overtuigend tot nu toe', geeft de Brit aan. 'Met Verstappens gridstraf is het bijna zeker dat ze elkaar zullen treffen op de racedag. De grote vraag op donderdag in Brazilië was of een van een zijn aanpak zou wijzigen wanneer ze elkaar opnieuw tegenkomen op de baan. Beiden zeiden van niet. Verstappen kwam even zelfverzekerd over als altijd. Zet de popcorn alvast maar klaar.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties