'Aston Martin wordt overschat, Mercedes wordt onderschat en het gat tussen Ferrari en Red Bull wordt overdreven' Opinie
Opinie

'Aston Martin wordt overschat, Mercedes wordt onderschat en het gat tussen Ferrari en Red Bull wordt overdreven'

'Aston Martin wordt overschat, Mercedes wordt onderschat en het gat tussen Ferrari en Red Bull wordt overdreven'

Ferrari maakte de hooggespannen verwachtingen voor Las Vegas voorlopig even waar door P1 en P2 te pakken tijdens de tweede vrije training. F1-analist Mark Hughes denkt echter dat het team uit Maranello ook geluk had met de timing, waardoor het gat met Red Bull groter leek dan dat het in werkelijkheid was. Verder blijft het ook de vraag of McLaren er tijdens de kwalificatie weer bij is.

Voorafgaand aan het weekend in Las Vegas werd al verwacht dat vooral het Ferrari-team wel eens snel zou kunnen zijn op het nieuwe circuit. De Ferrari-mannen maakten deze verwachtingen waar tijdens VT2, met een P1- en P2-resultaat voor respectievelijk Charles Leclerc en Carlos Sainz. Volgens F1-analist Hughes werd Ferrari wel geholpen door hun goede timing, en kon Leclerc zijn snelle ronde neerzetten op het moment dat 'het circuit op zijn snelst was' en de meeste grip had. Ook Fernando Alonso zette op dat moment zijn snelste ronde neer, waardoor 'Aston (Martin, red.) waarschijnlijk wordt overschat, Mercedes wordt onderschat en het gat tussen Ferrari en Red Bull wordt overdreven', aldus Hughes voor The Race. Dit laatste is omdat Red Bull de tweede runs op een eerder moment dan Ferrari deed.

Hughes is van mening dat de bolides van Ferrari, Red Bull en Mercedes veel dichter op elkaar zaten qua rondetijden dan de uiteindelijke uitslag deed geloven. 'Tijdens de eerste runs op zachte banden in één ronde leken Leclerc, Max Verstappen en Lewis Hamilton aan elkaar gewaagd. Mercedes reed verder geen runs op zachte banden, terwijl Red Bull en Ferrari dat wel deden.'

McLaren niet van de partij?

De grote afwezige op de vrijdag was McLaren, doordat de twee coureurs van het Britse team niet hoger kwamen dan de P11 van Lando Norris, en de P14 van Oscar Piastri. McLaren heeft wel vaker slechtere vrijdagen gehad, waarna ze tijdens de kwalificatie weer meer snelheid wisten te vinden, maar Hughes heeft zijn twijfels of McLaren dat ook in Las Vegas kan gaan doen. 'Het is niet ongebruikelijk dat de papaja-wagens van vrijdag op zaterdag een flinke brok prestaties terugvinden, maar we moeten ook bedenken dat de MCL60 zelfs in zijn verbeterde vorm niet van langzame bochten houdt. Hij (de MCL60, red.) is vrijwel zeker beter dan de tijden in de krantenkoppen laten zien, maar in dit vroege stadium lijkt hij niet op de auto (van McLaren, red.) die bijna de strijd aan kon gaan met Verstappen de afgelopen tijd.'

Hughes verwacht eenstopsstrategieën

Hughes durft ook alvast een kleine voorspelling te doen betreffende het aantal pitstops tijdens de race op zaterdagavond. 'Zelfs op een baanoppervlak dat zo snel opliep (qua grip, red.), zagen we over het algemeen een laag niveau van bandendegradatie voor degenen die niet te veel graining op hun voorwielen hadden. De zachte C5-band lijkt het perfect een racestint vol te houden, en daarom lijkt de verwachte voorkeursstrategie waarschijnlijk een one-stopper te worden met de zachte en medium band.'

Verstappen kan dit weekend in Las Vegas zijn achttiende zege van het seizoen pakken. Ook wedden op F1? Via deze link van JACKS kom je in aanmerking voor 60 euro aan free bets! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws