Ernest Knoors is in negatieve zin geschrokken van het optreden van Red Bull Racing in Mexico. De voorsprong slinkt, en Knoors wijst er daarnaast op dat Max Verstappen ook nog een gridstraf zal moeten incasseren voor het inzetten van een nieuwe motor. Het is dan ook niet meer dan logisch dat de Limburger er bij zijn team op hamert dat het beter zal moeten gaan.
Knoors was in de nabeschouwing van Viaplay vooral lovend over de racewinnaar in Mexico, Carlos Sainz. 'Hij reed de perfecte race en de perfecte kwalificatie', zegt de voormalige Ferrari-engineer. 'Hij heeft een heel sterk weekend achter de rug. Je vraagt je dan ook af waarom hij bij Ferrari weg moet gaan, maar dat is helaas zijn lot. Waarom neem je afscheid van zo iemand?' vraagt Knoors zich af over de voormalige teamgenoot van Verstappen.
Sainz met gemengde gevoelens
Charles Leclerc is gemiddeld genomen de sterkste Ferrari-coureur, maar Sainz zit vaak in de buurt van zijn teamgenoot, en is de laatste weekenden in topvorm. Knoors wijst dan ook op een andere factor. 'Ik moet nog zien of de harmonie in het team zo blijft met Lewis Hamilton, en of ze prestaties zo goed zullen zijn. Bij Mercedes staat het 15-5 in het voordeel van George Russell in de kwalificaties, en dan moet hij het straks opnemen tegen Charles Leclerc. Ik denk dat ze nu een beter rijdersduo hebben', vindt Knoors.
Collega Tom Coronel sluit zich bij zijn collega aan. 'Ik vind dat hij onderschat wordt. Ik vind dat hij in een topteam thuishoort, en daarom ging hij ook naar Ferrari.' Na vier jaar voor de Italiaanse renstal zal er een einde aan de samenwerking komen. 'Het was voor mij heel vreemd dat hij naar Williams gaat. Ze hebben wel dezelfde motor als McLaren, dus hij denkt dat hij daar dezelfde kans heeft als bij McLaren.' Sainz kon dan ook alleen kiezen tussen achterhoedeteams Williams, Alpine, en Stake.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen voelt de bui al hangen
Vervolgens gaat het over de twee tijdstraffen voor Max Verstappen. 'Die twintig seconden was wel een redelijk bittere pil', beseft Knoors, die het goed vindt dat Verstappen zich er later in de race niet meer door liet afleiden. 'Hij ging er vrij goed mee om, want hij accepteert het gewoon. Hij denkt aan schadebeperking, en zoveel mogelijk punten pakken, en het verhaal afsluiten.' Uiteindelijk leverde dat een zesde plek op voor Verstappen.
De Nederlander wilde zelf na de race niet al te veel woorden vuilmaken aan zijn tijdstraffen. 'Je ziet dat hij er helemaal klaar mee is. Hij wil het ook afsluiten. Wat ik wel opvallend vind, is dat hij weer heel veel druk bij het team legt', aldus Knoors. 'Hij zegt dat hij dit moet doen, omdat die auto niet werkt. In Austin dachten we allemaal dat de Red Bull weer wat beter was, maar hier zakken ze toch behoorlijk door het ijs.' In de laatste stint waren zowel Mercedes als Haas sneller dan Verstappen.
Met nog vier weekenden te gaan is de marge tot 47 punten geslonken, maar Knoors beseft dat dit in Brazilië verder teruggebracht kan worden. 'Er staat nog ergens een witte olifant in de kamer, want er komt nog een motorstraf voor Max aan. Die zit eraan te komen, en dat zou misschien in Brazilië kunnen. Dan start je in een positie, waar de problemen zitten.' Helmut Marko gaf in Mexico ook al aan dat Verstappen vanwege de oude motor topsnelheid tekortkwam. 'Dit seizoen blijft leveren. Er zijn overal gevechten. Er zijn drie teams, die nog meedoen voor het wereldkampioenschap, en meerdere rijders', concludeert Knoors.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties