Christijan Albers denkt dat Max Verstappen geluk heeft gehad tijdens de Grand Prix van Qatar. De voormalig Formule 1-coureur denkt dat Lando Norris de beste papieren had voor de zege op het Lusail International Circuit. De analist denkt dat Red Bull Racing nog flink wat werk aan de winkel heeft, ondanks dat de Verstappen-factor weer voor een zege van de Oostenrijkse renstal zorgde.
Verstappen wist voor het eerst sinds de Grand Prix van Spanje een race te winnen in droge omstandigheden. De coureur van Red Bull begon na een gridstraf vanaf de tweede plek en hij wist in de eerste bocht direct George Russell in te halen. Norris waagde nog een poging om als lachende derde er met de eerste plek vandoor te gaan, maar de McLaren-rijder slaagde niet in zijn actie. Vanaf dat moment kon Verstappen de race controleren.
Dit jaar waren er wat aanpassingen aan het Lusail International Circuit, waardoor de coureurs niet hoefden te voldoen aan een minimum aantal pitstops. Desondanks was bandenmanagement van cruciaal belang en daar toonde Verstappen zijn kracht. 'Op de mediumband vond ik Verstappen heel sterk, zeker in vergelijking met Norris', zegt Albers in de De Telegraaf Formule 1-podcast. 'Ik vond wel dat Norris heel goed kon volgen. Het gat bleef continu op de 1,7 of 1,8 seconde hangen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Volgens Albers kreeg Verstappen een stuk eerder dan Norris het signaal op de pitstraat op te zoeken. 'Dan kan je de banden ook echt opbranden en iets forceren. Dan hoef je niet meer op eieren te rijden en vol in de aanval gaan. Dat zag je nog niet bij Norris, want hij wilde langer doorrijden. Verstappen had het tijdens die eerste stint wel onder controle, maar ik wil niet zeggen dat hij veruit de snelste was.' Norris moest uiteindelijk mee met Verstappen vanwege een Safety Car-situatie.
Red Bull moet buitenaardse Verstappen danken
Albers zag een verandering na de tweede Safety Car-situatie. De oud-coureur merkte op dat McLaren sterker was op de harde banden dan Red Bull. 'Max mag ook wel weer van geluk spreken dat Norris die straf krijgt, omdat McLaren op de harde band stukken sneller was. Ik hoor van iedereen dat Red Bull weer helemaal terug is, maar ik denk dat het meer de Max-factor was op de mediums. Hij presteert buitenaards goed, maar de McLaren had op de hards gewoon de snelste auto.'
Norris kreeg een stop and go penalty van tien seconden, waardoor hij in rap tempo naar de laatste plaats zakte. Vanaf dat moment was Norris geen factor meer in de strijd om de overwinning. Albers denkt dat Verstappen in het zadel werd geholpen door de foutgevoeligheid van Norris. 'Het is niet alleen domweg de snelste zijn, maar je moet ook een beetje geluk afdwingen. Max scoort ook gewoon als er paniek is. Hij kan de schade beperken. Dat mis je gewoon bij Norris.'
Bovendien had McLaren op zondag niet twee coureurs die het team aan veel punten konden helpen. Oscar Piastri werd vooral geholpen door de Safety Cars en de straffen van de coureurs die voor hem reden, waardoor de Australiër nog als derde wist te finishen. Albers is niet onder de indruk van Piastri. 'Sorry, maar met alle respect, Piastri was dit weekend gewoon weer niet goed. Ik hoor altijd Piastri dit, Piastri zus, Piastri zo, maar het was weer niet indrukwekkend', aldus de oud-coureur.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties