Viaplay-analisten Christijan Albers en Rudy van Buren vonden het niet verstandig dat Red Bull Racing haar coureurs zo lang liet wachten na de rode vlag in Q2. Er waren nog een paar minuten te gaan waarin beide coureurs hun tijden konden verbeteren om door te gaan naar Q3, maar toen kwam er weer een rode vlag voor een ander incident. Er was toen geen tijd meer om nog een ronde te doen. Albers heeft er een duidelijke mening over.
Voor Red Bull begon de racedag verschrikkelijk met een erg slechte kwalificatie. De weersomstandigheden waren behoorlijk uitdagend, en dat was te zien aan de vijf(!) rode vlaggen in totaal. Het weer was op zaterdag nog slechter, waardoor de kwalificatie werd verplaatst naar zondagochtend. Het bleef regenen en de baan werd spiegelglad, waardoor meerdere coureurs crashten. In Q2 veroorzaakte Carlos Sainz een rode vlag, waarna de sessie weer werd hervat. Later in de sessie crashte Lance Stroll, die de volgende rode vlag veroorzaakte.
Het was eerst echter geel omdat Stroll nog wel weg kon rijden, maar een paar meter verderop moest hij toch stoppen en uit zijn auto klimmen. Albers begrijpt niet waarom Red Bull zo lang heeft gewacht om naar buiten te gaan. McLaren stond wel vooraan in de pitstraat na de crash van Sainz. 'Dit zijn omstandigheden waar je bovenop moet zitten', begint Albers in de studio bij Viaplay. 'Je moet hier ook een beetje geluk hebben, en soms gaat het niet eerlijk. Dat is ook wel weer mooi, dat alles nu door elkaar zit. Norris kwam zo langzaam op snelheid ook. Hij heeft dat vertrouwen niet en dan zit Max er bovenop.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Dat mis je dan bij Red Bull'
Verstappen had al een paar keren een goede ronde neergezet, maar de eerste run van Q2 was niet goed genoeg om zeker te zijn van een plekje in Q3. Daarom ging na de rode vlag nogmaals naar buiten. 'Maar eerlijk is eerlijk, ze gingen veel te laat naar buiten. Je kan met dit soort omstandigheden veel beter eerder dan later gaan, dit risico wil je niet lopen met een rode vlag', gaat hij verder. 'Ja, dan heb je ook de ruimte om ze (de coureurs, red.) er neer te zetten. Dat heeft McLaren goed gedaan, want Norris stond vooraan', kaart Van Buren aan.
'Inderdaad, dan laten ze hem rijden, want je wil weten wat die auto doet, dan kunnen ze hem het vertrouwen geven. Dat mis je dan bij Red Bull, ze hadden wat agressiever moeten zijn', luidt de kritiek van Albers. 'Dit is dan ook wel weer de arrogantie van Red Bull, die maar vertrouwen heeft in Max Verstappen. Dat is het probleem, hè, toch dat vertrouwen hebben in dat team, dat ze het wel even doen. Dan merk je toch dat hij die tijd tekortkomt, want hij was aan het zoeken: waar moet die auto heen. Dan schieten ze zichzelf in de voet', zegt Albers. 'Ze moesten wel naar buiten, want hij stond er al niet lekker bij.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Slechtste kwalificatie ooit?
Na de rode vlag voor Stroll was er geen tijd meer om nog een ronde te rijden. De sessie werd dan ook niet hervat. Voor Verstappen betekent het dat hij vanaf P17 moet starten, vanwege een motorwissel. Het is echter mogelijk dat hij nog wat plekjes opschuift, aangezien er aardig wat bolides hard zijn gecrasht en de teams de auto's op tijd klaar moeten zien te krijgen. 'Dit was een pijnlijke kwalificatie. Misschien wel de slechtste kwalificatie ooit', zegt Albers, die zich niet inhoud. 'Pérez had zeker een punt (toen hij aangaf dat het stom was dat ze zo lang binnen stonden, red.). Het team is daar niet agressief genoeg geweest. Nu moet je hopen voor Max dat het nat blijft.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties