Was Max Verstappen volledig tevreden met zijn poleposition op zaterdag? Naar eigen zeggen had het nog een tandje sneller gekund. In gesprek met Anthony Davidson analyseert hij bij Sky Sports F1 zijn poleposition voor de Grand Prix van Stiermarken. Met name in de laatste sector meent hij dat hij nog tijd had kunnen winnen. Ook kijkt hij naar de sterke en zwakke punten van directe concurrenten Mercedes en McLaren.
In de derde vrije training was het Lewis Hamilton die er nipt met de snelste tijd vandoor ging. Reden dus voor Red Bull Racing om lichte aanpassingen te maken aan de RB16B, bevestigt Verstappen. 'De auto voelde goed, maar na de derde vrije training besloten we toch nog aanpassingen te maken. De afstelling van de auto kwam het hele weekend eigenlijk vrij makkelijk, dus dat hielp zeker mee', aldus een relatief tevreden Verstappen bij het Britse medium.
'In de vrije training was ik niet helemaal tevreden en we hebben natuurlijk ook geanticipeerd op de kwalificatie', vervolgt Verstappen als Davidson vraagt of de hoge temperaturen in Spielberg het strijdplan van Red Bull beïnvloed hebben. Verstappen zegt van wel. 'De veranderingen op het circuit (onder meer dus qua temperatuur, red.) hebben we echter goed ingeschat', vervolgt hij. Tussen de derde vrije training en de kwalificatie schoot de asfalttemperatuur omhoog, wat voor bijvoorbeeld het opwarmen van de banden gevolgen heeft.
Also read
Davidson analyseert snelle rondes Verstappen en Hamilton: 'Max doet het hier nog nét goed'
Verstappen analyseert de poleposition
Verstappen neemt ons mee aan boord in de RB16B. Bij het uitkomen van de start-finish begint hij meteen zijn analyse: 'Bocht 1 is nooit makkelijk. Aanremmen gaat daar altijd prima, maar in die bocht zit een hoog puntje waarop je de achterkant nog wel eens kan verliezen.' Meteen in die eerste knik is het dus oppassen geblazen voor de F1-coureurs. Bij bocht 3 is de manier waarop je hem aanremt wel weer heel belangrijk.
'Je kan daar veel rondetijd winnen of verliezen', bevestigt de Nederlander. Elk jaar is zijn rempunt daar anders. Het verschilt per auto hoe goed de stabiliteit bij het inkomen is en hoe de tractie ligt. Zo anticipeert elke coureur die bocht. Wat hij met zijn Red Bull daar kan, kan niet per se elke andere coureur ook. Hoe die bocht genomen kan worden hangt heel erg af van de afstelling van de bolide zelf en in welke auto precies gereden wordt.
Tijd laten liggen in laatste sector van Red Bull Ring
Over de vierde bocht wijdt Verstappen niet echt uit. Het remmen is daar tevens belangrijk en de auto heeft daar de neiging om wat te ondersturen. Eenmaal aangekomen bij bocht 5 neemt het enthousiasme van de Limburger toe. In die bocht kan hij de auto er namelijk echt ingooien bij het aansnijden. De twee linkerbochten op hoge snelheid liggen de Red Bull-ster dus wel. Na die tweede linkerbocht gleed de Red Bull een beetje onder hem vandaan, maar eind goed, al goed.
Dan de twee laatste bochten van het circuit. Over dit deel van zijn kwalificatie is Verstappen niet echt te spreken. De op één na laatste bocht van het relatief korte circuit nam Verstappen niet perfect. 'In bocht negen liet ik wat marge, daar was ik best teleurgesteld over in mijzelf. Zodra ik door die bocht heen was, dacht ik: hier heb ik wat laten liggen.' Het is bij Verstappen nooit perfect, al lijkt dat in de videobeelden aan boord soms wel zo.
Red Bull tegen Mercedes en McLaren
Verstappen moet het in Stiermarken opnemen tegen Lewis Hamilton, startend vanaf de tweede plek, en Lando Norris, die vanaf P3 begint. De Red Bull is een sterke raceauto, maar titelconcurrenten Mercedes wil de WK-leider beslist niet afschrijven: 'Tot dusver lijkt Mercedes het in de race beter te doen. Hun bandendegradatie ligt laag en de achterkant van de auto oogt stabiel gedurende de wedstrijden.' Daar liggen de krachten van de W12 dus volgens de coureur.
Van McLarens kracht is hij minder overtuigd. In de kwalificatie zit de renstal uit Woking er geregeld best goed bij - denk maar eens terug aan Imola - maar in de race lijken ze weg te zakken. Waar dat aan ligt, kan Verstappen zonder inside info niet zeggen: 'Of het de voorbereiding van de banden is of de afstelling, het is moeilijk voor mij om te zeggen wat er in dat team gebeurt. Soms lijken ze echter dichtbij te zitten en dan verdwijnen we gedurende de race aan de horizon. Dat is best vreemd, maar hoe dat komt weet ik verder ook niet.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties