Analyse kwalificatie | Verstappen wint van Bottas en Hamilton door sterke eerste sector Formule 1
Formule 1

Analyse kwalificatie | Verstappen wint van Bottas en Hamilton door sterke eerste sector

Analyse kwalificatie | Verstappen wint van Bottas en Hamilton door sterke eerste sector

In de kwalificatie voorafgaand aan de Grand Prix van Stiermarken was Max Verstappen overtuigend de snelste, terwijl rivaal Lewis Hamilton niet verder kwam dan de derde tijd. Valtteri Bottas klokte de tweede tijd, maar zakt door een gridstraf van drie plaatsen terug naar P5 op de startgrid. F1Maximaal analyseert de kwalificatietijden en kijkt waar de coureur van Red Bull Racing het verschil maakte op de mannen van Mercedes.

Het was in de kwalificatie op de Red Bull Ring misschien iets minder spannend tussen Verstappen en Hamilton dan menig F1-fan had verwacht, maar op veel verschillende meetpunten op het circuit waren de coureurs, en ook Bottas, erg gewaagd aan elkaar. De RB16B en de W12 lijken over één rondje misschien veel te verschillen, maar als we inzoomen op de minisectoren zien we dat vooral de eerste sector het grootste verschil maakte.

Rondetijden Verstappen, Bottas en Hamilton

Verstappen Bottas Hamilton
Sector 1 16.145 16.261 (+0.116) 16.267 (+0.122)
Sector 2 28.309 28.339 (+0.030) 28.441 (+0.132)
Sector 3 19.387 19.435 (+0.048) 19.359 (-0.028)
Rondetijd 1:03.841 1:04.035 (+0.194) 1:04.067 (+0.226)

Verstappen kon in sector 1 al gelijk een tiende van een seconde uitlopen op zowel Bottas als op Hamilton, en hiervoor kreeg hij, of maakte hij, al een voordeel in de eerste bocht. De Nederlander kwam goed weg terwijl hij over de lange gele kerbstones aan de buitenkant van de eerste bocht reed, terwijl beide Mercedes-rijders hier vrij agressief overheen knalden. Dit resulteerde in aardig wat gehobbel en wheelspin, waardoor ze al aan het begin van het lange rechte stuk iets moesten inleveren.

Met een tiende van een seconde voorsprong begint Verstappen aan de overige twee sectoren, maar hier zijn de twee bolides vrij gewaagd aan elkaar. Terwijl Bottas in de tweede sector slechts 0.030 seconden toegaf op de RB16B met Verstappen aan boord, verloor Hamilton hier wederom een tiende. In de derde sector kon de Brit nog een klein beetje inlopen op Verstappen, maar té veel risico nam hij hier niet gezien de baanlimieten in de laatste bochten van de ronde.

Kwalificatie geen teken van betere Red Bull-bolide

De onderlinge verschillen tijdens de kwalificatie werden dus vooral veroorzaakt door de coureurs zélf, en niet per se door een oppermachtige Honda-krachtbron of sterk Red Bull-chassis op de lange rechte stukken. Het gat van 0.194s op Bottas en 0.226s op Hamilton betekent dus niet dat Verstappen geen dreiging kan verwachten. De Red Bull Ring lijkt een eenvoudig circuit met maar tien bochten en een paar lange rechte stukken, maar elk klein foutje door te hard of juist te voorzichtig te gaan, wordt hard afgestraft.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws