Max Verstappen heeft meer uitleg gegeven over de remproblemen tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten. De coureur van Red Bull Racing geeft aan dat het gevoel van de remmen op zondag heel erg anders was dan tijdens de sprintrace op zaterdag en dat zorgde voor moeilijke omstandigheden. Tegelijkertijd bleef Gianpiero Lambiase, de race-ingenieur van Verstappen, praten tijdens het aanremmen. Verstappen verzocht zijn ingenieur naar eigen zeggen vriendelijk om dat niet meer te doen.
Het werd uiteindelijk een zwaarbevochten zege voor Verstappen. Door de fout in de kwalificatie moest de Red Bull-coureur al vanaf de zesde plek starten en dat was niet ideaal voor de snelheid in de openingsfase van de race. 'We hadden een goede start, en daarna, in de eerste stint, probeerde ik geduldig te zijn', zegt Verstappen in de persconferentie na de Grand Prix van de Verenigde Staten. 'Het feit dat ik andere auto's moest volgen, was echter niet heel goed voor mijn banden. Tegelijkertijd had ik veel moeite met de remmen.'
Het probleem met de remmen was volgens de Nederlander al direct vanaf de eerste ronde een probleem. 'En dat was het enige verschil ten opzichte van de sprintrace.' Op zaterdag had Verstappen een prima race pace te pakken waardoor hij uit kon lopen naar een voorsprong van tien seconden. 'Ik kon nu gewoon de remmen niet voelen. Ik blokkeerde heel gemakkelijk de voorwielen waardoor ik iets probeerde aan te passen en toen blokkeerde ik de achterwielen. Dat is heel vreemd, want normaal gesproken heb ik nooit echt problemen met remmen.'
Een andere stoorzender tijdens de race was race-ingenieur Lambiase. Verstappen moest meermaals vragen of de Brit niet wilde praten tijdens het aanremmen van de bochten. De communicatie tussen beide Red Bull-mannen was dus weer enigszins verhit, al bleef Lambiase ijzig kalm in zijn reacties. 'Als je al moeite hebt met remmen en je voelt je niet zo zeker, vraag je beleefd of er niet tegen je gesproken kan worden. Je lacht, maar ik zei alsjeblieft toen ik het vroeg!'
Verstappen ziet andere teams naderen
De race werd uiteindelijk gewonnen met een voorsprong van iets meer dan twee seconden. Verstappen ziet het gat duidelijk kleiner worden tussen Red Bull en de achtervolgers. 'Op dit moment halen ze ons in en het zal interessant zijn om te zien waar iedereen volgend jaar in de eerste race zal zijn. Maar dat zijn de regels, toch? Als je het leidende team bent, heb je minder tijd in de windtunnel en eerlijk gezegd denk ik dat dat terecht is. Het is goed voor de sport.'
Verstappen: 'Nog rookie numbers vergeleken met Hamilton'
Het is dus de vraag of Verstappen in de aankomende races zijn aantal van vijftig overwinning weet te verbeteren. Met de vijftigste zege is de Nederlander in een illuster rijtje gekomen en staan alleen Michael Schumacher, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel en Alain Prost boven Verstappen. 'Ik bedoel, natuurlijk is het een geweldig aantal. Nog steeds rookie numbers in vergelijking met Lewis, maar het is zeker een geweldig aantal. Ik ben er erg blij mee, er erg trots op - maar laten we proberen er nog een paar te winnen', aldus de Red Bull-coureur.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties