Red Bull Racing heeft tijdens het Grand Prix-weekend in de Verenigde Staten rekening gehouden met de slijtage van de plank onder de auto. Max Verstappen wist de race te winnen, maar hij was niet helemaal blij met de performance van de auto. De performance van de bolide hangt natuurlijk grotendeels af van de rijhoogte, die in Austin wat hoger was dan normaal. Lewis Hamilton en Charles Leclerc werden de dupe van de keuze van hun teams qua rijhoogte; zij werden immers gediskwalificeerd.
Het werd een zware race voor Verstappen, die in de laatste ronden van de Grand Prix Hamilton zag naderen. De zevenvoudig wereldkampioen zat in de laatste ronde van de race binnen twee seconden, maar het voordeel van de mediumbanden was niet voldoende om het gat volledig te dichten. Het is in de nacht van zondag op maandag echter wel duidelijk geworden dat de zege hoe dan ook naar Verstappen zou zijn gegaan. Hamilton werd namelijk gediskwalificeerd nadat de FIA checks uitvoerde op de Mercedes-bolide van de Brit.
De plank onder de auto van de Duitse renstal was namelijk te veel versleten, net zoals bij de auto van Leclerc. 'Een minimale dikte van 9 millimeter zal worden geaccepteerd vanwege slijtage, en dit zal worden gecontroleerd aan de randen van de aangewezen gaten', stelt de regel van de FIA. De teams wijzen vooral naar het sprintraceformat van afgelopen weekend. Zowel Mercedes als Ferrari hadden niet voldoende tijd om de auto op de juiste manier af te stellen om deze overtreding te voorkomen.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Het is zeker niet de eerste keer dat een resultaat na afloop van de race veranderde door een probleem met de slijtage van de plank. De regel in de Formule 1 werd in 1994 geïntroduceerd uit veiligheidsoverwegingen na de fatale ongelukken van Ayrton Senna en Roland Ratzenberger op Imola. Door de regelwijziging moest er, net zoals tegenwoordig het geval is, rekening gehouden worden met de rijhoogte. In 1994 verloor Michael Schumacher de overwinning in de Belgische Grand Prix vanwege overmatige slijtage van de plank van zijn Benetton, waardoor de zege naar Damon Hill ging.
Snelheid Red Bull gaat hand in hand met zorgen over slijtage van de plank
De checks die de FIA na de race uitvoert zijn willekeurig, om zo te voorkomen dat teams stiekem toch de regels overtreden. Er werden na de Grand Prix van de Verenigde Staten vier auto's gecontroleerd bij de plank. De bolides van Verstappen, Hamilton, Leclerc en Lando Norris. Mercedes en Ferrari kwamen dus niet goed door de test heen, terwijl de auto's van Red Bull en McLaren goed werden gekeurd. Bij de Oostenrijkse renstal was het in de performance duidelijk dat het team rekening hield met de slijtage van de plank.
De RB19 kan zo laag mogelijk gereden worden, aangezien een lagere rijhoogte niet zal leiden tot porpoising zoals bij andere teams wel het geval is. Als er echter een hobbelig circuit op de planning staat, dan gaat de rijhoogte van de RB19 ook omhoog en dat heeft effect op de performance van de auto. 'Zorgen over de slijtage van de plank speelden een rol in de moeilijkheden van het team in Singapore', schrijft Hughes in een analyse voor The Race.
'Als je erg veel hobbels hebt en een hoge plasticiteit van de ondergrond waarop het circuit is gebouwd, dan kan de Red Bull niet langer lager rijden dan de anderen', vervolgt de journalist. De snelheid zat er alsnog aardig in voor Verstappen en Sergio Pérez. Toch was het verschil met bijvoorbeeld de Grands Prix van Japan en Qatar duidelijk. 'Red Bull verliest een groot deel van zijn aerodynamische efficiëntie en moet hier net als de andere teams met een grote achtervleugel rijden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties