Max Verstappen heeft dit seizoen al over heel wat dingen geklaagd bij zijn RB21: onderstuur, overstuur, oververhitte banden, remproblemen, en pitstopproblemen. De wereldkampioen legt nu in een interview met Viaplay uit wat het vaste minpunt van zijn RB21 is, en verklaart daarnaast waarom hij dit jaar vaak kort van stof is in veel interviews.
Red Bull Racing had in 2024 ook al vaak problemen met de RB20, waarbij de balans van de auto ook steeds slechter werd, en Verstappen daarna nadeel ondervond van correlatieproblemen bij het team. Verstappen ontdekte het probleem zelf in de data in Monza, en het leek daarna een kwestie van tijd te zijn voordat Red Bull het probleem kon oplossen. Inmiddels zijn we ruim een half jaar verder en heeft de RB21 nog altijd dezelfde problemen als de RB20.
Probleem met de RB21
Verstappen heeft al geklaagd over onderstuur, overstuur, en onderstebovenstuur, maar wordt door Chiel van Koldenhoven gevraagd om uit te leggen wat de kern van het probleem is. Verstappen voldoet aan die wens en treedt in detail. 'Over het algemeen hebben we bij het insturen van de bocht overstuur, en in het midden van de bocht heel veel onderstuur', zo legt hij uit dat de balans van de auto in een bocht ook verandert.
Door die symptomen kan Verstappen niet zo rijden als hij wil rijden. 'Daardoor kun je een bocht niet aanvallen, maar je kunt de auto ook niet de bocht in laten rollen, omdat de auto dus niet draait', zo benadrukt hij dat hij verschillende rijstijlen heeft uitgeprobeerd. 'Je probeert de afstelling daarop aan te passen, maar dan krijg je het probleem andersom, of je krijgt in snelle bochten een andere balans dan in langzame bochten. Dat is dus heel moeilijk', concludeert de 27-jarige.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Het is niet heel anders dan wat ik vorig jaar had', zo bevestigt Verstappen dat Red Bull er nog niet in is geslaagd om het probleem op te lossen. 'We hebben het misschien wel in iets mindere mate, maar andere teams zetten ook stappen vooruit, dus uiteindelijk blijf je dan met hetzelfde probleem hangen. Je moet ermee leven, want je kunt er toch niks aan doen', weet de nummer drie uit het kampioenschap.
'Ik probeer zo goed mogelijk feedback te leveren, en hopelijk wordt het dan stap voor stap beter.' Verstappen vestigt zijn hoop op upgrades, die Red Bull over enkele weken mee wil nemen naar Imola. Twee weken later worden ook de flexibele vleugels aangepakt in Spanje. Die weekenden in de triple header met ook Monaco zullen cruciaal zijn voor de rest van het seizoen.
Verstappen bijt op zijn tong
Van Koldenhoven spreekt Verstappen elk weekend regelmatig, en merkt op dat de Limburger dit seizoen veel rustiger is geworden in interviews, vergeleken met 2024. 'Ik heb gewoon niet zoveel zin om veel te praten met mensen', legt Verstappen uit in het interview, dat nog voor de Grand Prix van Saoedi-Arabië werd opgenomen. 'Ik zit al zo lang in de sport, en op een gegeven moment ken je iedereen wel. Hoe minder dat je zegt, hoe beter het is.'
Verstappen staat altijd in het middelpunt van de aandacht. Zo kreeg hij bij zijn debuut al te horen dat hij te jong zou zijn, en was hij de afgelopen jaren op en naast het circuit de smaakmaker. Van Koldenhoven vraagt zich af of Verstappen niet moe wordt over die eindeloze stroom aan berichten. 'Daar moet je niet zo mee bezig zijn, om eerlijk te zijn. Weet je, ik zit in een fase dat het me eigenlijk niet zoveel interesseert wat andere mensen schrijven of denken', aldus Verstappen.
'Ik doe mijn ding en leef mijn leven', gaat de aanstaande vader verder. 'Ik kom naar het circuit toe en weet dat ik mijn best doe als ik in de auto stap. Ik werk met de mensen in de fabriek, en daarna ga ik terug naar huis. Dan leef ik mijn leven buiten de Formule 1. Natuurlijk wil ik snel zijn en wil ik mijn best doen, maar ook als het niet lukt, dan is het maar zo', luidt de stoïcijnse reactie. 'Ik vind het racen wel nog altijd leuk, maar het is niet zo dat als het hier slecht gaat, dat ik dat meeneem naar huis.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties