Max Verstappen is in de persconferentie na de kwalificatie voor de Grand Prix van Abu Dhabi dieper ingegaan op het gevoel dat hij met de RB19 had gedurende het slotweekend op de Formule 1-kalender. De Limburger wil niet al te veel details prijsgeven, maar geeft wel toe dat de eerdere problemen nog niet volledig verdwenen zijn.
Verstappen heeft in Abu Dhabi zijn 32e poleposition uit zijn Formule 1-carrière gepakt, en evenaart daarmee Nigel Mansell. Hij staat nu nog één poleposition achter Jim Clark en Alain Prost, waarna het gat richting Sebastian Vettel (57), Ayrton Senna (65), Michael Schumacher (68), en Lewis Hamilton (104) een stuk groter is. Op de zondag in de Verenigde Arabische Emiraten gaat Verstappen proberen om zijn vijftiende poleposition op rij te verzilveren.
'Wat een ommekeer', zegt Verstappen in de persconferentie. 'In de vrije trainingen zag het niet zo goed uit. Ik had het erg zwaar met de balans, dus gelukkig hebben we de juiste veranderingen toegepast voor de kwalificatie. Vanaf de eerste ronde voelde ik me veel beter in de auto, en hier zijn de banden erg belangrijk, en hoe ze zich gedragen. Als je dus steeds hier en daar aan het glijden bent, oververhitten de banden, maar in de kwalificatie voelde het absoluut beter aan.'
Verstappen gaat dieper in op afstellingsproblemen
De Nederlander denkt dat het verbeterde gevoel niks met de baanevolutie te maken had. 'In de tweede en derde vrije training was het constant slecht, dus ik denk niet dat het daarmee te maken heeft. De baan biedt natuurlijk wel steeds wat meer grip, maar onze problemen waren veel groter dan een laagje rubber op de baan.' Of Verstappen dan wil aangeven wat ze precies veranderd hebben om het probleem op te lossen, luidt de vraag. 'Ja, ik ga je nu alle getallen geven. Wacht even, dan pak ik de data van mijn afstelling erbij', zegt Verstappen sarcastisch.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Het ging meer om de balans, die was heel onvoorspelbaar, met momenten van overstuur en onderstuur', vervolgt de Limburger op serieuzere toon. 'We probeerden het onderstuur te verhelpen, maar toen kregen we weer meer overstuur. Dat bleef maar veranderen, en dat kan je hier niet gebruiken, want je kan hier niet te veel glijden. Het was dus niet goed om mee te rijden. De balans was gewoon matig, en gelukkig was het in de kwalificatie zo goed als verdwenen. Het was er nog steeds wel een beetje, maar daar kon ik mee omgaan', verklaart de drievoudig wereldkampioen.
Einde van een memorabel hoofdstuk
Op de zondag in Abu Dhabi komt een fenomenaal seizoen van Verstappen ten einde, die uiteraard van de kwalificaties genoten heeft, 'maar meer van de races, om eerlijk te zijn. In de kwalificaties hadden we soms natuurlijk ook hele goede ronden. Het wordt wel duidelijk dat details een enorm verschil kunnen maken, want ik was tot de kwalificatie niet zo blij, en toen werd alles opeens weer normaal', deelt de 26-jarige met de internationale media.
Vanwege het missen van de eerste vrije training en de langdurig stilgelegde tweede vrije training is het nog gissen naar de race pace van de verschillende teams. 'Ik heb geen idee hoe de auto zich zal gedragen in de race. Ik heb niet echt een long run kunnen doen, dus ik denk dat we het vanzelf ontdekken in de race. Tot nu toe zijn we in de meeste races best sterk geweest', zegt Verstappen met gevoel voor understatement. 'Ik denk dat ik in de race een beetje voorzichtig in het ritme zal moeten komen. De data van afgelopen jaren helpen wel een beetje, maar elk jaar is het een beetje anders, dus je kan daar niet volledig op vertrouwen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties