Analist Peter Windsor heeft genoten van de zaterdag in Abu Dhabi. Niet alleen zag de 71-jarige analist een boeiende kwalificatie, Windsor kon ook genieten van de derde vrije training, waarin Max Verstappen zijn handen vol had aan een moeilijk bestuurbare RB19. Uiteindelijk sloeg de Nederlander toch toe in de kwalificatie, waarbij een aantal belangrijke concurrenten het juist lieten afweten.
'De grote vraag voor de kwalificatie was of Red Bull Racing het tij kon keren', zegt Windsor in de opening van zijn laatste YouTube-analyse. 'Ze hadden geen goede vrijdag, met veel gestuiter en overstuur. Op zaterdagochtend ging het niet veel beter, en Max klaagde veel over stuiteren, een gebrek aan grip, en overstuur. Het was fantastisch om te zien, en ergens hoopte ik dat het zo zou blijven, want we zien Verstappen niet vaak rijden met overstuur-momenten. Het was heel indrukwekkend om te zien, en hetzelfde geldt voor Lando Norris, die zijn auto heel knap onder controle hield.'
Red Bull levert op het moment suprême
Waar Verstappen in de derde training nog zeven tienden langzamer was dan George Russell, stond hij er in Q1 meteen. 'Red Bull heeft geweldig werk geleverd, want ze hebben de topsnelheid behouden, en evenaarden McLaren waar dat nodig was, in de langzame en middelsnelle stukken. Verstappen pakte poleposition met nieuwe banden in zijn eerste Q3-ronde. Hij had twee nieuwe sets banden voor Q3, in tegenstelling tot de tegenstand, die eerst met gebruikte banden moesten rijden. Hij had dat voordeel omdat hij in Q1 maar één setje banden gebruikte', verklaart Windsor.
De tekst loopt verder onder de afbeelding.
Ook voor de race heeft Verstappen een uitstekende afstelling. 'Hij was ongelofelijk snel op het rechte stuk in de middensector. Hij haalde daar 331 kilometer per uur, vergeleken met 322 of 323 voor McLaren. Dat verklaart de poleposition van Verstappen. Hij was ook in zijn tweede ronde snel genoeg voor poleposition, net wat sneller dan Charles Leclerc, die met een waanzinnige ronde het maximale eruit wist te halen. Hij zag er fantastisch uit op die nieuwe banden. Hij was fenomenaal qua controle van de auto en het positioneren. Ik moest aan Gilles Villeneuve denken na die ronde.'
Verstappen staat dus letterlijk en figuurlijk op poleposition om nog de RB19 nog een laatste keer te laten winnen. 'Heel indrukwekkend van Red Bull dat ze zo snel zijn op de rechte stukken, en dat ze in de andere sectoren toch snel genoeg zijn. De RB19 is echt een geweldige race-auto. Mijn felicitaties gaan uit naar Verstappen voor nog maar weer eens een poleposition voor Red Bull. Hij liet het uiteindelijk makkelijk uitzien, maar ze hadden het lastig voor de kwalificatie. Red Bull wist de auto perfect af te stellen, toen het ertoe deed. Als dit een sprintrace geweest was, was het een heel ander verhaal geweest, maar dat was het niet', beseft de analist.
Norris zit in lastige situatie
Windsor verlegde vervolgens de aandacht naar een van de grote uitdagers, McLaren, waarbij Oscar Piastri de derde startplek pakte, en Lando Norris op de vijfde plek bleef steken. 'Uitstekend prestatie van McLaren, dat het fabrieksteam blijft verslaan. Ik ben verbaasd dat Mercedes het contract verlengd heeft, maar misschien denken ze: dan hebben we in ieder een Mercedes-motor die goede resultaten behaalt.'
'McLaren deed het weer heel goed. Oscar (Piastri, red.) zag heel indrukwekkend uit', oordeelt Windsor. 'Hij is nog een debutant, en we gaan nog veel meer van hem zien. Hij is zelfkritisch, en zette een sterke ronde neer. Hoe beter Oscar wordt, hoe meer fouten Lando Norris maakt. Norris wordt hier niet beter van, dit is het laatste dat hij nodig heeft. McLaren haalt niet het beste uit Norris met Oscar in dat team', zo kaart Windsor een mogelijk probleem bij het talentvolle coureursduo van McLaren aan.
Hamilton smacht naar einde van het seizoen
'Lewis Hamilton ging niet eens door naar Q3. Hij was heel teleurgesteld en gedesillusioneerd. Het is sneu om te zien', vond Windsor. 'Het is sneu om Lewis na Q2 door de pitstraat te zien lopen richting de weegbrug. Dit is niet wat de Formule 1 nodig heeft, of wat Hamilton nodig heeft. Al zijn hoop is gevestigd op de 2024-Mercedes. Laten we voor hem hopen dat die auto goed is, maar het is erg sneu om Lewis in deze situatie te zien. Ik denk dat het al begint bij het niet rijden in de eerste vrije training. We weten hoe klein het operating window van Mercedes is. Lewis liep constant achter de feiten aan, hij had die tijd in de auto nodig.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties