Op de kwalificatiedag van het Grand Prix-weekend in Abu Dhabi gebeurde er weer genoeg om voor een aantal leuke en minder leuke radioberichten te zorgen. Zo was Max Verstappen tijdens de derde vrije training helemaal niet tevreden met de auto, maar wist hij toch de poleposition te pakken en Helmut Marko vijfhonderd euro armer te maken. Bij Ferrari en Mercedes ging het echter niet helemaal volgens plan. F1Maximaal zet zoals altijd de leukste boordradio's weer op een rijtje.
Aangezien de eerste twee trainingen een beetje in het water vielen vanwege de rookies die rijtijd kregen en de rode vlaggen vanwege wat crashes, was VT3 wel nuttig om nog het een en het ander op een rijtje te zetten. Bij Red Bull waren ze nog niet helemaal blij met de balans van de auto, en ook bij Mercedes ging het nog niet echt soepel. 'Is de baan nu aan het evolueren of zoiets?' vroeg Lewis Hamilton aan zijn engineer na een kwartier in de vrije training. 'Ja, de baan is een beetje aan het evolueren, ja', antwoordde Peter Bonnington. Terwijl Hamilton zich daar mee bezig hield was Verstappen voornamelijk bezorgd om het gedrag van de RB19, die niet in het gareel liep. 'De achterkant is wat los en veel aan het glijden', merkte de Nederlander op. Dat kon vanzelfsprekend liggen aan de balans in de auto, maar ook aan de omstandigheden betreffende de wind. 'Ik heb op dat rechte stuk heel zware zijwind in bocht 5 en 6', meldde Nico Hülkenberg aan de Haas-pitmuur.
'Het waait overal behoorlijk. De balans is echt inconsistent, lastig', liet de Duitser weten. In het half uur dat er nog over was in de derde vrije training leek iedereen erg gefocust te zijn, er was namelijk een tijdje een radiostilte. Die werd met zeven minuten op de klok door Verstappen doorbroken. 'De auto is weer aan het bottomen, aan het springen, ik weet niet wat er aan de hand is', geeft Verstappen aan, die duidelijk niet blij was. Hij hield zijn auto echter wel op de baan, Hülkenberg niet. 'Waren de remmen koud?' vroeg de Duitser. In de laatste paar minuten tot de vlag werd Charles Leclerc even bijgepraat over zijn rondes en legde zijn ingenieur uit waar hij met name tijd verloor. 'Oh, oké', reageerde Leclerc. 'Ik begrijp het niet', ging hij verder. Voordat hij bezig ging met de proefstarts wilde hij nog wel even een compliment uitdelen. 'Ze hebben die hobbel in bocht drie goed opgelost trouwens. Ik zeg het nu, want anders vergeet ik het.'
Tekst gaat verder onder de foto.
Verstappen zou inhaalactie van eerder liever herhalen
Ondanks dat de trainingsessies niet goed gingen voor de Oostenrijkse renstal waren ze wel direct in Q1 al competitief. Verstappen kon zonder problemen een dijk van een ronde neerzetten. Niemand was sneller dan de tijd die hij neerzette, maar de Nederlander ging in de laatste minuten van de Q1 toch nog een keer naar buiten. Hij reed achter een paar collega's de pitstraat uit, en dat kon volgens hem veel sneller. 'Dit is onnodig langzaam, of niet?' vroeg Verstappen, die liever zijn inhaalactie van eerder zou herhalen, maar dat heeft de FIA verboden. Gianpiero Lambiase liet weten dat zijn timing in ieder geval nog in orde was, dus geen reden voor stress.
Leclerc, die voor Verstappen aan op de baan was, was ondertussen bezig met zijn snelle ronde en zat er goed bij. Hij ging direct even informeren hoe het ervoor stond. 'We zijn allebei door?' vroeg Leclerc. 'Sainz is P16', antwoordde de ingenieur. 'Oh, fuck', zei de Monegask, die baalde voor zijn teamgenoot. Sainz meldde eerder namelijk dat hij 'last had van verkeer' waarop zijn ingenieur antwoordde dat Pérez hem uit de top vijftien had geduwd. 'Checo was ons net voor, we zijn P16', aldus de Ferrari-pitmuur. Verstappen maakte vervolgens een vlekkeloze Q2 mee waarin wederom niemand aan zijn tijd kon komen. Mercedes al helemaal niet, zij hadden het namelijk lastig met de auto. Hamilton kon daardoor slechts P11 bemachtigen. 'Er iets mis met deze auto', zei de zevenvoudig wereldkampioen. 'We gaan ernaar kijken', zei Bonnington.
Tekst gaat verder onder de foto.
Verstappen verbaasd om Marko: 'In wat voor wereld leven we?'
Ook in Q3 ging het voor Verstappen goed, maar voor teamgenoot Pérez minder. De Mexicaan kreeg track limits aan zijn broek en daardoor werd zijn P5 verwijderd. De coureur uit Guadalajara maakte bijna een uitstapje naast de baan in de eerste bocht. 'Wat was dat in bocht 1?' vroeg Pérez op de boordradio. 'Echt een vreselijke driveability', gaf hij aan. Bij de Nederlander was er niks mis met de driveability, hij pakte namelijk de poleposition. Hij noemde de auto eerder op de dag nog een 'shitbox', maar daar was nu geen sprake meer van. 'Ik denk dat je deze box een excuus verschuldigd bent, dat is P1', zei Lambiase. 'Het was lastig, maar we hebben het beter gemaakt, weet je. Dat is wat we hebben gedaan, dus goed gedaan', antwoordde Verstappen.
'Ja, goed gedaan, je hebt er net voor gezorgd dat ik vijfhonderd euro krijg van Helmut! Dat is net alsof je bloed uit een steen trekt, dus, ja fantastisch gedaan', kwam teambaas Christian Horner melden. 'Helmut heeft een weddenschap verloren? In wat voor wereld leven we?', lachte Verstappen. 'Ja, precies. Dat was om jou en de eerste startrij, maat', legde Horner uit. 'Haha, nice. Goed gedaan, erg goed hersteld', zei Verstappen voordat hij zijn auto de pitstraat inreed. 'In de pitstraat trouwens? Of buiten', vroeg de Nederlander. 'In de pitstraat graag, Max', liet Lambiase weten. 'In, in, in, in, in! Stay out, stay out', plaagde Verstappen, verwijzend naar het moment tussen Mercedes en Hamilton bij de Grand Prix van Duitsland 2018. Daarmee eindigde deze aflevering van Red Bull-radio.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties