Na alle commotie vanwege het weer in Brazilië zou je haast vergeten dat er eerder op zaterdag nog een race werd verreden onder zonnige omstandigheden, waarbij Max Verstappen de derde plek wist te pakken. Na afloop werd dat een vierde plek, want hij kreeg een vijfsecondenstraf voor een Virtual Safety Car infringement. Verstappen wist tijdens de persconferentie dat het noted was, maar het lukt niemand om een bepaalde reactie uit te lokken.
Red Bull Racing werd op zaterdag in Brazilië positief verrast door de pace van de RB20. Verstappen vreesde het ergste na de kwalificatie op vrijdag, waar Lando Norris en Oscar Piastri zeker drie tienden sneller waren dan de drievoudig wereldkampioen. Verstappen ging ervan uit dat hij ook tekort zou komen in de race nadat hij zo'n achterstand had over één ronde. Dat ging toch anders. Vrijwel de hele race zat Verstappen achter Charles Leclerc aan en zaten ze samen in de DRS van Norris. Hij wist Leclerc te passeren en ging toen op jacht naar de McLarens.
Die jacht moest hij staken vanwege een gele vlag in sector 2, die later een VSC werd, Nico Hülkenberg stond namelijk langs de baan. Onder de VSC heeft hij uiteindelijk te hard gereden, aldus de stewards. Verstappen dacht dat het ergens anders aan lag. 'Het werd wel close (tussen hem en Piastri, red.). We kwamen gewoon dicht bij elkaar, en toen moesten we remmen', concludeert Verstappen. De journalist vraagt vervolgens of hij denkt dat dat de reden is dat hij zich moet melden bij de stewards. 'Nou, ik moet wel dicht bij Oscar zijn geweest', is het enige wat Verstappen zegt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen tevreden met de pace
Verstappen lijkt er in ieder geval niet van op te kijken en legt de focus op de kwalificatie en de race op zondag. Aangezien het zo hard regende op zaterdagmiddag zullen de coureurs om 11:30u Nederlandse tijd op zondag gaan kwalificeren voor de Grand Prix. 'Ik denk dat we tijdens de sprintrace wel een goede pace hadden, maar ik zat vast in een DRS-trein, dus ik moest wachten op een moment om Charles in te halen', legt Verstappen uit. 'Hij had een paar momentjes in de race, en toen maakte hij een fout in bocht 1', aldus de Nederlander. 'Maar ja, het was een beetje te laat. Maar er was ook niet veel meer dat ik kon doen.'
Voor die DRS-treintjes en dan in elkaars vuile lucht rijden is niet bepaald ideaal. 'Dan kan je niet aanvallen', bevestigt hij. 'Hoe dan ook was de pace goed, dus het lijkt erop dat we mee kunnen strijden (op zondag, red.). En dat is de afgelopen races niet echt het geval geweest, dus dat is veelbelovend', zegt de Limburger. Met zijn P4 in de sprintrace en Norris' zege, aangezien McLaren nog wel besloot om de twee coureurs te laten wisselen van positie, liep Norris uiteindelijk drie punten in. Het zou voor Red Bull ideaal zijn als Norris niet meer dan negen punten meer scoort dan Verstappen op de racedag.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'In de regen kan er van alles gebeuren'
Voorafgaand aan het weekend werd berekend dat Norris gemiddeld twaalf punten per weekend in moet lopen om Verstappen aan het einde van het seizoen te verslaan. Met een beetje regen achten velen de kans klein dat Norris Verstappen op zondag in São Paulo verslaat. 'Het is moeilijk te zeggen', zegt Verstappen. 'In de regen kan van alles gebeuren. Het is altijd best chaotisch, dus we moeten gewoon afwachten wat er gebeurt op zondag', knikt de 27-jarige. Tot slot wordt hem nog gevraagd naar Franco Colapinto.
Er gaan veel roddels rond dat Colapinto volgend jaar naast Verstappen zal zitten, of dat Liam Lawson de sprong maakt en dat Colapinto hem dan vervangt bij Visa Cash App RB. Daar is Verstappen niet mee bezig. 'Ik weet het niet. Het is een beetje lastig voor mij om daar antwoord op te geven, want ik ben met andere dingen bezig om te verbeteren', zegt hij. 'Hij doet het momenteel geweldig, dus dat is mooi om te zien. Ik snap dat dat voor veel teams aantrekkelijk is, dus het is aan het team om te kijken wat ze willen doen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties