Max Verstappen constateert dat Red Bull Racing de zaken nog niet op orde heeft in Monaco. Voorafgaand de kwalificatie vertelt de Nederlandse coureur dat hij na de eerste vrije trainingen op het iconische stratencircuit niet tevreden is met de balans van zijn RB16B. Verstappen hoopt dan ook dat dit tijdig wordt gefixt, zodat hij kans maakt op een goed resultaat in de race.
Als er iets belangrijk is in de Grand Prix van Monaco, dan is het wel het realiseren van een sterk optreden in de kwalificatie. Dit weet ook Verstappen, zo maakt hij kenbaar in een interview met het F1 Café voor Ziggo Sport. 'De auto is nog niet goed genoeg voor poleposition. We staan er duidelijk achter, dat is ook wel te zien aan de sectortijden. Als je die vergelijkt met de concurrentie zie je dat we er dik achter staan. We moeten echt nog wat vinden in de auto om Ferrari en Mercedes te kunnen verslaan.'
Verstappen moet dan ook concluderen dat de trainingen op donderdag beneden verwachtingen waren. 'Het was niet goed genoeg. De balans was niet in orde. We zaten wel vaak dichtbij, maar we moeten er eigenlijk drie tienden voor kunnen staan en dat is zeker niet het geval. We hebben echt nog wel wat werk aan de winkel, want de auto doet nog niet wat ik wil. De auto moet hier heel snel draaien zodat je in de langzame bochten veel tijd kunt winnen, maar dat is vooralsnog een groot probleem voor ons.'
Also read
F1Maximaal voorspelt: 'Verstappen zal een weekend om te vergeten kennen'
Manager Verstappen wil Max en Hamilton in één team zien: 'Dan weet ik wel wat de uitkomst wordt'
Toch is het niet allemaal kommer en kwel in de ogen van Verstappen. 'We weten wel welke kant we op willen met de auto, dus het maakt niet uit dat er een dag tussen de trainingen zit. We kunnen daardoor bijvoorbeeld wat langer kijken naar de nieuwe onderdelen en of deze allemaal naar behoren werken.'
Honderd procent opletten
Het stratencircuit van Monaco is als geen andere baan op de Formule 1-kalender, zo onderstreept Verstappen. 'Fysiek is het niet heel zwaar. Als dat het is voor een coureur, ben je niet fit genoeg. maar hier moet je heel oplettend rijden en altijd honderd procent aanwezig zijn. Een foutje is hier heel snel gemaakt. In de race rijd je altijd wat langzamer, want niemand kan je echt inhalen hier. Het is meer de oplettendheid en de focus die hier zwaarder is dan bij andere circuits, maar fysiek valt het eigenlijk wel mee.'
De aanzienlijke snelheidsverschillen tussen de snelste en de langzaamste auto's kunnen daardoor voor wat nare momenten zorgen, al heeft Verstappen daar naar eigen zeggen niet zoveel moeite mee. 'Dat hoort bij deze baan. Het is altijd lastig. Sommige coureurs gaan beter met het verkeer om dan andere rijders, maar het is wat het is. In Q1 is dat natuurlijk een groter probleem dan in Q2 en Q3. Dan zal dat eigenlijk geen probleem meer zijn.'
Ook de banden zijn dit seizoen wat anders, wat de coureurs een nieuwe factor geeft om op aan te passen, zo meldt Verstappen. 'Het is lastig te zeggen of de banden dit jaar wat beter dan zijn dan de laatste keer, omdat de banden wat stijver zijn gemaakt aan de zijkanten. Daardoor heb je automatisch wat minder grip. In dat opzicht zijn we wat achteruit gegaan, maar dat is ten behoeve van de veiligheid gebeurd, omdat we last hadden van klapbanden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties