Dankzij Max Verstappen is de Formule 1 in Nederland populairder dan ooit. Niet alleen de prestaties van de Limburger hebben daarop invloed gehad. Ook verschillende activiteiten buiten de baan hebben een steentje bijgedragen aan de opleving van de koningsklasse van de autosport in het land. Manager Raymond Vermeulen is de man achter Verstappen die zich bezighoudt met al deze marketing- en media-uitingen en vertelt over de impact die de coureur heeft gehad.
Het is geen geheim dat Verstappen één van de meest invloedrijke sportmannen is uit Nederland, maar ook daarbuiten groeit de interesse in samenwerkingen. Volgens Vermeulen komen de aanvragen haast wekelijks binnen. Toch is er maar één ding belangrijk voor de manager van de 23-jarige en dat is dat hij zich bezighoudt met hoe hij het op de baan doet.
Alles daarbuiten wordt geregeld en afgehandeld door Vermeulen. Zo ook de aanvragen voor samenwerkingen. Deze worden namelijk meestal afgewezen. Verstappen heeft slechts vier persoonlijke sponsoren in de vorm van Jumbo, CarNext, AlphaTauri (niet te verwarren met het F1-team, red.) en Ziggo. Die laatste verliest echter de televisierechten van de sport aan het Scandinavische NENT.
Vermeulen wil exclusiviteit rondom sponsoren Verstappen
'Juist die deal, met al die miljoenen, laat zien wat Max teweegbrengt in Nederland. Zoals de Grand Prix in Zandvoort er komt, omdat Verstappen meedoet', vertelt Vermeulen tegenover De Telegraaf vanuit Baku over de overname van de rechten. Zo legt hij ook uit dat de leiding van de Formule 1 ziet wat voor invloed de coureur heeft binnen de sport, want niemand zit te wachten op nog een saai seizoen.
Vermeulen onthult tevens dat hij vorige week nog een aanbieding kreeg van een mogelijke nieuwe sponsor voor Verstappen. Hoewel de naam ervan onbekend is, vertelt de manager van zijn landgenoot dat het zou gaan om een kortstondige deal met de Red Bull Racing-man: 'Daar zijn we juist heel terughoudend in', zegt Vermeulen. 'Met de partners die we hebben zijn we blij en we willen hen ook een zekere exclusiviteit bieden.'
Daarmee is hij vrijwel het compleet tegenovergestelde van titelrivaal Lewis Hamilton. De Engelsman heeft over bijna alles een mening en doet graag aan marketingactiviteiten buiten de baan. Vermeulen: 'Max doet geen kunstjes, dat is juist zijn kracht. Hij is authentiek, daarom is hij zo populair.' En omdat Verstappen dat niet doet, kan hij zich volgens Vermeulen op zijn enige doel richten: kampioen worden in de Formule 1.
Verstappens invloed in het buitenland
Ook buiten Nederland is de invloed van Verstappen volgens Vermeulen merkbaar. Gevraagd of de Red Bull-coureur momenteel misschien wel het grootste exportproduct is van Nederland, wil Vermeulen dat nog niet bevestigen: 'Maar als je puur naar de feiten kijkt, en je ziet de hele economie die eronder hangt, dan kan je wel zeggen dat Max Nederland weer op de kaart heeft gezet.' Er is namelijk ook al een speciaal reis- en ticketbureau genaamd Verstappen Travel voor de liefhebbers die de coureurs maar wat graag in actie zien op de baan. De invloed van Verstappen is wat dat betreft groot, en lijkt alleen nog maar groter te worden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties