Max Verstappen wist in 2023 maar liefst negentien keer als eerste over de finishlijn te rijden. Deze dominantie leverde het record voor meeste overwinningen in een seizoen ooit op, en onderweg naar dit record wist Verstappen ook nog voor een paar prachtige racemomenten te zorgen. F1Maximaal heeft vijf van deze momenten uitgezocht om in dit overzicht nog een keer de revue te laten passeren.
Verstappen laat al in Miami zien wie dit seizoen de baas is
Hoewel Verstappen al met zijn winst tijdens de openingsrace goed aan zijn dominante seizoen begon, de Nederlander had veertig seconden voorsprong op de rest van het veld in Bahrein, was Miami echt het kantelpunt. Voorafgaand aan de race was Sergio Pérez in theorie nog wel een kanshebber voor de wereldtitel, maar na de race in Florida was de Mexicaan helemaal nergens meer.
Misschien wel het meest indrukwekkend én tevens dominantste moment van Verstappen tijdens de race in Miami, was gelijk al in ronde vier toen de Nederlander met één inhaalmanoeuvre zowel Charles Leclerc als Kevin Magnussen op de startlijn inhaalde. Terwijl de twee coureurs met elkaar in gevecht waren, ging Verstappen er met de zesde positie vandoor door een mooie inhaalactie aan de binnenkant. Leclerc zat tien rondes later nog steeds achter de Deen, wat de dominantie van Verstappen al zo vroeg in het seizoen onderstreepte. Uiteindelijk lag Verstappen in ronde 21 alweer aan de leiding, en gaf deze alleen nog even aan zijn teamgenoot Pérez uit handen. In ronde 47 haalde Verstappen de Mexicaan weer in, en stond hij de overwinning verder niet meer af.
Het Jeddah-meesterwerk wordt in Monaco eindelijk afgemaakt
Het was misschien wel hét meest besproken kwalificatiemoment in 2021: Verstappens kwalificatieronde tijdens de Grand Prix van Saudi-Arabië. Het kwalificatierondje werd door vele kenners bestempelt als een onafgemaakt meesterwerk, nadat Verstappen in de laatste sector de muur raakte, en zijn vliegende ronde niet kon afmaken. De ronde zou meer dan genoeg zijn geweest voor poleposition.
Verstappen kreeg eindelijk de kans om zijn meesterwerk af te maken tijdens de Grand Prix van Monaco in 2023. Tijdens zijn laatste vliegende ronde en tevens zijn laatste kans om zijn eerste poleposition in het prinsdom te pakken te krijgen, moest Verstappen na twee sectoren al twee tienden toegeven op de tijd van Fernando Alonso. De Spanjaard had op dat moment de snelste tijd in handen. Door een magistrale laatste sector maakte Verstappen niet alleen die twee tienden goed, maar dook ook met 84 duizendsten onder de tijd van Alonso. De Nederlander kuste een paar keer de muur onderweg naar zijn duizelingwekkend snelle tijd, maar het was meer dan genoeg voor zijn eerste poleposition op de straten van Monte Carlo.
Verstappen is volledig in controle op Spa
De Grand Prix van België was, ondanks een zesde startplaats vanwege een gridstraf, een race waarin Verstappen van het begin tot het einde zijn dominantie toonde. De Nederlands kampioen wist al gauw als een mes door de warme boter door het veld te snijden, voordat hij bij raceleider en teamgenoot Pérez aankwam. De Mexicaan kon de opmars van de Nederlander wederom niet stoppen, en Verstappen haalde zijn teamgenoot met gemak in tijdens de zeventiende ronde.
Misschien wel het moment van de wedstrijd waarin Verstappen liet zien dat hij echt volledig in controle was, kwam vier rondes later, toen het begon te regenen op het circuit van Spa-Francorchamps. Doordat het wegdek heel snel nat werd, verloor Verstappen bijna de controle over zijn RB19 in Eau Rouge. De Nederlander wist zijn auto echter op een magistrale wijze op te vangen, en reed zonder problemen de verdere Grand Prix uit.
Verstappen deelt genadeklap uit aan Pérez op Zandvoort
Waren de eerste twee edities terug op Zandvoort nog zonnige races, tijdens de 2023-editie was er de nodige regenchaos en leek het af en toe zelfs wel een moesson. Teams moesten constant hun strategie aan de Nederlandse regen blijven aanpassen, terwijl elk vooropgezet plan de prullenbak in kon worden gegooid. De chaos zorgde er ook voor dat binnen de eerste tien rondes er al vier coureurs op kop hadden gereden. Ondanks al deze chaos wist Verstappen toch tijdens één van zijn beste momenten van het seizoen de genadeklap aan zijn teamgenoot Pérez uit te delen.
Verstappen wist namelijk tijdens de openingsfase van de race, toen de regen nog met bakken uit de lucht kwam, drie seconden per ronde sneller te rijden dan de Mexicaanse coureur. De Nederlander liet zo zien dat niemand dit seizoen bij hem in de buurt kon komen, ook niet zijn teamgenoot in dezelfde auto. Zelfs moessonregen kon Verstappen niet stoppen dit jaar.
Nog een machtig kwalificatierondje van Verstappen in Japan
Hoewel er vaak van de RB19 werd gezegd dat het meer een raceauto was dan een kwalificatie-auto, liet Verstappen ook in Japan zien dat het ook niet slim was om hem te onderschatten tijdens de kwalificatiesessies. De Nederlander wist gelijk al tijdens zijn eerste vliegende ronde in Q3 een 1.29,012 neer te zetten, maar toen moest hij zijn beste ronde nog rijden.
Verstappen wist met zijn tweede vliegende ronde de 1.28 in te duiken, en vooral in de eerste sector maakte hij het verschil. Daar ging hij als een speer door de snelle bochten, en het leek alsof Verstappen niet van de baan kon raken, zo in controle van zijn RB19 was hij. De kampioen wist precies op de limiet te rijden, en geen millimeter erover. De eerste goede sector leidde uiteindelijk tot een perfect kwalificatierondje, waarna de Nederlander alleen maar tegen zijn ingenieur Gianpiero Lambiase zei: ‘Alsjeblieft, 1.28’.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties